נעילה מעורבת באירופה; הדאקס עלה 0.1%, הפוטסי ירד 0.7%

הנציבות האירופית בבריסל דיווחה אתמול כי מדד הביטחון הכלכלי באירופה ירד באופן בלתי צפוי בחודש מאי ■ טעות של סוחר בדויטשה בנק בהיקף של 104 מיליארד דולר שניות לאחר הפתיחה הורידה את הניקיי

הבורסות באירופה ננעלו הערב (ג') במגמה מעורבת בצל אזהרת הבנק המרכזי של האיחוד האירופי (ECB) מפני לחצי אשראי באיחוד, עקב מחיקות העומדות בפני הבנקים המסחריים וקשיים שיתגלו להם בבואם להנפיק אג"ח על מנת לגייס הון. כך עולה מהסקירה החצי-שנתית של הבנק על המערכת הפיננסית, שעלתה לאוויר אמש באתר האינטרנט של הבנק.

מניית BP צנחה במסחר בבורסת לונדון בעקבות הודעת החברה בסוף השבוע כי לא הצליחה לעצור את דליפת הנפט במפרץ מקסיקו. ענקית הנפט הבריטית הודיעה היום על התחלת תוכנית חדשה לאטימת דליפת הנפט במפרץ מקסיקו, לאחר שניסיון בן שלושה ימים לעצור את הזרימה עם הדף של נוזלים דחוסים נכשל. האסון הקולוסאלי נמשך כבר 5 שבועות ועולה לחברה כ-24 מיליון דולר ביום.

הנציבות האירופית בבריסל דיווחה אתמול כי מדד הביטחון הכלכלי באירופה, לגבי תחזית הצמיחה הכלכלית, ירד באופן בלתי צפוי בחודש מאי, זאת כאשר ברקע משבר החוב באירופה שמזעזע את השווקים.

המדד שבחישוב רמתו השתתפו מנהלים בכירים וצרכנים מ-16 מדינות בגוש האירו, ירד ל-98.4 נקודות מרמה של 100.6 באפריל - הרמה הגבוהה ביותר מאז חודש מארס 2008. לעומת זאת, האנליסטים ציפו שהמדד יישאר באותה רמה של חודש אפריל.

אסיה סגרה בירידות שערים

הבורסות אסיה גם הן פתחו מוקדם יותר היום את חודש יוני בירידות שערים, אחרי שחודש מאי היה הגרוע ביותר בשוקי המזרח מאז אוקטובר 2008. עם זאת, יש לציין כי הירידות במדדי המניות המובילים מתמתנות. על המסחר משפיעים נתון מאקרו לא מעודד שפורסם בסין, הודעת הבנק המרכזי באוסטרליה על הותרת הריבית בשיעור של 4.5%, וכן ירידות בחוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט.

מדד מנהלי הרכש למגזר הייצור בסין ירד ל-53.9 נקודות בחודש אפריל מ-55.7 נק' במארס, מה שמעיד על האטה בצמיחה בכלכלה שאמורה להוביל את שיעורי הצמיחה בעולם השנה. הנתון היה מאכזב כיוון שהאנליסטים בשוק ציפו ל-54.5 נקודות. ההאטה בסין מגיעה לאחר שהממשל שם נקט בצעדים לקירור הצמיחה, עקב התחממות האינפלציה ובועת הנדל"ן שהתפתחה במדינה.

הממשל הסיני, כזכור, מותיר את ריבית הבסיס במשק על 5.31% משלהי 2008, אך בחודשים האחרונים הוא העלה מספר פעמים את יחס רזרבות המזומנים שהבנקים המסחריים צריכים לרתק כנגד הקצאת אשראי, בצעד שנועד לרסן את חגיגת האשראי בסין. מדד שנחאי נפל ב-9.7% במאי והוא ממשיך היום את הירידות עם פתיחתו של חודש יוני.

ברחבי אסיה נרשמו כאמור ירידות גם כן. מדד MSCI אסיה איבד 0.5%, כאשר החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט יורדים בכ-0.6%. אמש לא התקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום הזיכרון בארה"ב והיום מאותתים החוזים על פתיחה שלילית של יום המסחר.

הסיפור המעניין של היום התרחש ביפן, שם הזין סוחר בדויטשה בנק פקודות מסחר שגויות אשר הפילו את מדד הניקיי 225 בכ-1.1% שניות ספורות לאחר פתיחת יום המסחר. סוכנויות הידיעות מדווחות כי 980 אלף פקודות מכירה הוזרמו בבת אחת והפילו את המדד המוביל ביפן. שווי הפקודות היה כ-104 מיליארד דולר, כ-3% מסך מחזור המסחר באותה עת.

מבין המניות הבולטות היום במזרח נציין את ענקית הרכב טויוטה שאיבדה גובה בשל התחזקות הין, המטבע הלאומי של יפן. 71% מהכנסות החברה מגיעות ממכירות מחוץ ליפן, כך שהתחזקות הין, שפוגעת בכלל בייצואניות היפניות, מחלישות את טויוטה.

מניית היטאצ'י יורדת לאחר שמנכ"ל חברת האלקטרוניקה הזהיר כי "הבלבול הפיננסי באירופה משפיע על חלק מהעסקים שלנו". את דבריו צוטט העיתון "פייננשל טיימס".