עמוס עוז: "ישראל הופכת לדרום-אפריקה של תקופת האפרטהייד"

בראיון לגלי צה"ל אמר הסופר: "נהפוך למדינה מצורעת ומקוללת, שאיש לא רוצה קשר עימה" ■ "עלינו להסיר את המצור על עזה"

הדרמה שהתחוללה בלב-ים הובילה לתגובות לא רק מצד פוליטיקאים, דיפלומטים וחיילים, אלא גם מאנשי רוח. הסופר המוערך, עמוס עוז, אמר בראיון מיוחד לתוכנית "עושים צהריים" עם יעל דן בגלי צה"ל כי המצור על עזה ייפגע במדינת ישראל.

"אנחנו שמים עצמו במצור בינלאומי, שמסוכן לנו הרבה יותר משהמצור בעזה מסוכן לעזה", אמר.

"ישראל הופכת לדרום-אפריקה של תקופת האפרטהייד - מדינה שעמי העולם לא ירצו לקנות מתוצרתה, לא ירצו לבקר בה ושתסולק מארגונים ונכסים בינלאומיים", מזהיר הסופר, "נהפוך למדינה מצורעת ומקוללת, שאיש לא רוצה קשר עימה".

לדברי הסופר, לא הייתה סיבה למנוע מה"מרמרה" להגיע לחופי עזה. "אם יגיע משט נושא טילים, ספינות נושאות תחמושת, אני מבין למה צריך לעצור אותן - וכבר יירטנו ספינות כאלה בעבר", אמר, "אבל המודיעין שלנו ידע לספר שהספינות האלה לא נשאו נשק כבד. הנשק לעזה מגיע דרך מנהרות בסיני, לא באמצעות ספינות, אז למה להפעיל כח?"

"מדינה שמפעילה כח צבאי נגד אזרחים מפסידה בקרב המוסרי"

עוז הוסיף כי ישראל מפסידה לא רק בקרב תקשורתי, אלא בקרב מוסרי. "אנחנו מדינה שפועלת נגד אזרחים. אמנם אזרחים לא סימפאטיים, אזרחים פנאטיים, אזרחים שהם מוסלמים קיצוניים - אבל עדיין אזרחים. מדינה שפועלת נגד אזרחים בכוח צבאי היא מדינה שמפסידה בקרב המוסרי", הסביר.

ההצעה של הסופר היא פשוטה. "עלינו להסיר את המצור על עזה, ולהודיע כי אנו מסכימים לפתרון של שתי מדינות לשני עמים, בגבולות 67', בתוספת השינויים המתחייבים, ועם שתי בירות בירושלים", מציע עוז, "המצור הוא עונש קולקטיבי למיליון וחצי אנשים, עונש שגם כעבור ארבע שנים לא החזיר אלינו את גלעד שליט".

עוז לא פוסל אפשרות שגם ממשלת הימין הנוכחית תוכל להגיע להסכם שלום. "כבר ראיתי ראשי ממשלות שהלכו לישון על צד ימין וקמו על צד שמאל", הוא מסביר, "וראיתי גם ממשלות ימין שעשו מהלכים לקידום השלום. הכל אפשרי". הוא הוסיף כי עובדת היותו סופר ישראלי מובילה למתקפות נגדו לא פעם ברחבי העולם. "אני משתדל להגן על הלגיטימיות של עצם קיומנו כמדינה יהודית", אומר עוז, "אבל על מדיניות הממשלה אינני מגן - אני פשוט לא יכול".