מחירי הדירות החדשות באיזורי ביקוש מסכמים זינוק שנתי של 10% - והזוגות הצעירים כבר לא קונים

לפני הרפורמה המתוכננת של האוצר ועל רקע צניחה של 30% במכירות במאי, מדד גלובס-אלדר מגלה:67% מהקונים במאי היו משפרי דיור ו-21% - משקיעים ■ 50% מהדירות החדשות בת"א - להשקעה ■ בראשל"צ קונים דירות 4 חד', בפ"ת - 5 חד', בהרצליה - פנטהאוזים ובת"א - גם 2 חד'

בחודש מאי עמד שוק הדירות החדשות תחת מתקפת פתרונות "אינסטנט", מצד הממשלה, בנק ישראל, רשות המסים ועוד, שהתיימרו להוריד את מחירי הדירות. ובכל זאת, בפועל, על אף מגמת ההתמתנות שסימניה החלו כבר בחודש מארס, מחירי הדירות החדשות באזורי הביקוש המשיכו לטפס.

סיכום החודש האחרון בשוק ה'יד הראשונה' מלמד שהשוק אינו רותח כפי שהיה ברבעונים האחרונים של 2009, אך כל הפרמטרים מצביעים עדיין על שוק "חם" בו גם דירות לאכלוס לא ריאלי (יותר משנתיים) נמכרות די בקלות.

המשקיעים כאן

כאמור, גם בחודש מאי נמשכת מגמת עליית המחירים ברוב ערי הביקוש. לאחר עליה ממוצעת של 0.7% במארס ו-0.8% באפריל, חודש מאי הסתיים בעליה ממוצעת של 1.2% באזורי הביקוש מנתניה ועד אשדוד. מדובר בשיעורים מינורים ביחס ל-2009 אך בסיכום שנתי, נראה כי קצב עלית המחירים באזורי ביקוש עולה על 10%.

התפלגות רוכשי הדירות מצביעה על המשך המגמה של עלייה בשיעור משפרי הדיור, המהווים החודש כ-67% מהרוכשים, לעומת קיטון נוסף ומתמשך בעסקאות מצד זוגות צעירים - רק 11% מרוכשי הדירות בחודשים אפריל-מאי (לעומת 13% במארס). אלה מצביעים על הקושי של זוגות צעירים להדביק את הפער ופנייתם לשוק דירות מיד שנייה והארכת חוזי שכירות.

שיעור המשקיעים שרכשו דירות חדשות באזורי הביקוש ממשיך להיות גבוה והחודש נרשם גידול נוסף ומפתיע, על אפם וחמתם של הנגיד והמפקח על הבנקים, של כ-3% בפלח המשקיעים והם הגיעו לכ-21% מכלל רוכשי הדירות. מדובר בנתון מפתיע על רקע הדיווחים על צמצום פעילות המשקיעים בפריפריה.

מדד יד ראשונה של גלובס ואלדר
 מדד יד ראשונה של גלובס ואלדר

הקטנות חוזרות?

בהתפלגות סוגי הדירות המבוקשות אין בשורות, מזה כעשור הדירה המבוקשת ביותר בשוק הדירות החדשות היא דירת ארבעה חדרים, אך בחודשיים אלה מעמדן נחלש במקצת לטובת דירות החמישה חדרים. כ-34% מהדירות החדשות שנמכרו, לפי מדד אלדר בחודש אפריל-מאי, הינן דירות בטווח 4 עד 4.5 חדרים. שיעור הדירות בנות עד 3 חדרים היה רק 5% וזו חריגה משמעותית מהממוצע של חודשים קודמים. לעומת זאת, קיימת עליה גדולה מאוד בשיעור דירות 5 חדרים לעומת מארס ל-30% באפריל-מאי. שיעור הדירות המיוחדות: 6 חדרים, דירות גן ופנטהאוזים עומד על כ-24%. התופעה המעניינת היא הופעת דירות מסוג 2 חדרים בפרויקטים בת"א ובקרית אונו.

נתונים בולטים נוספים העולים מנתוני אפריל ומאי מתייחסים לתל אביב. שיעור המשקיעים עלה כאמור לעיל ל-21% ברמה הכלל ארצית, ובת"א שיעור המשקיעים מרוכשי הדירות עמד על 50%.

ואולי נתון שבכל זאת מעיד על התקררות השוק: זמני הסגירה של העסקאות (מיום הביקור הראשון בפרויקט ועד לחתימת חוזה בפועל), שהתקצרו משמעותית ב-2009 וברבעון הראשון של 2010, התארכו במקצת בחודשים אפריל-מאי ועומדים בממוצע על כ-36 יום, לעומת 25 יום בלבד ברבעון הראשון השנה.

עם זאת, הזמן הממוצע לסגירת עסקה ב-2009 עמד על 55 יום, לעומת 29 יום בממוצע בחמשת החודשים הראשונים של 2010 - עדיין כמעט מחצית הזמן לעומת אשתקד.

המדד מבוסס על נתונים הנאספים ע"י חברת אלדר, שהינה חברה פרטית המשווקת דירות יד ראשונה ברחבי הארץ, בדגש על אזורי הביקוש. המדד נועד להציג מגמות ואין הוא מהווה המלצה כלשהי לשוק המגורים.