כלל פיננסים על ביוליין: "עסקה מבטיחה, אך נדרשת זהירות"

יובל בן זאב וד"ר יואב קידר: סייפרס היא חברת תרופות קטנה בשווי של כ-160 מיליון דולר והיא לא השותף האופטימלי לפיתוח ומסחור התרופה

חברת ביוליין דיווחה הבוקר (א') על הסכם מסחור חדש בצפון אמריקה לתרופת ה-BL-1020 של החברה לטיפול בסכיזופרניה, עם חברת סייפרס האמריקנית. על-פי ההסכם, שכפוף לאישור לשכת המדען הראשי, עם השלמת העסקה ביוליין תקבל מראש 30 מיליון דולר ובהמשך תקבל תשלומים בהיקף כולל של עד 365 מיליון דולר, המותנים באבני דרך רגולטוריות, המשך פיתוח, אישור אינדיקציות נוספות ואבני דרך מותנות מכירות. בנוסף לתשלומים אלה, ביוליין תהיה זכאית לתמלוגים בהיקף של 12% עד 18% מהיקף המכירות של התרופה.

בתגובה לדיווח פתחה המניה את היום בזינוק וטיפסה למחיר מירבי של 4.90 שקל אולם ככל שהתקדם היום נחלשה העלייה ובסיום סגרה המניה במחיר של 4.45 שקלים, הנמוך היומי. המחזור הסתכם בכ-61 מיליון שקל.

יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים וד"ר יואב קידר, יועץ מומחה לכלל פיננסים, מצננים את ההתלהבות מההודעה. "לכאורה, עסקה מבטיחה לביוליין, אולם אנו סבורים כי עדיין נדרשת חובת הזהירות. למרות שאנו מניחים כי ביוליין קיוותה לרישוי התרופה לחברה פארמה גדולה יותר לפני חצי שנה, עצם מציאת שותף אמריקאי בנקודת הזמן הנוכחית - חיובית".

עם זאת, יש נקודות המחייבות זהירות. למשל, סייפרס היא חברת תרופות קטנה בשווי של כ-160 מיליון דולר ולהערכת בן זאב וקידר היא לא השותף האופטימלי לפיתוח ומסחור התרופה. "אנו מעריכים כי חברות פארמה שמרניות יותר, העלו שאלות בנוגע למודל שיפור הקוגניציה והניסויים שערכה החברה ושכללו מדינות "קו שני" כמו הודו, והן ממתינות לנתונים תומכים".

בנוסף, סייפרס עדיין לא גיבשה את המדיניות הרגולטורית שלה להמשך הפיתוח. לא ברור באם יידרשו ניסויים נוספים בשלב II טרם מעבר ל-III ומספרי החולים הנדרשים. הצורך בהוכחת שימור קוגניציה בחולים סכיזופרניים תחת התרופה עשוי להיות מורכב. ישנה אפשרות כי סייפרס לא תמסחר את התרופה בעצמה, אלא תידרש להסכם רישוי נוסף מול חברה גדולה יותר לאחר "מקצה שיפורים".

מתווה הפיתוח הקליני לשתי התרופות המובילות של החברה אינו טריוויאלי וכולל פרמיית סיכון במודל. בכלל פיננסים סבורים כי שווי שוק נוכחי של כ-150 מיליון דולר לביוליין הינו שווי הוגן. "אנו ממתינים להתפתחויות והבהרות באשר להמשך תוכניות הפיתוח של השותפים. ההערכה לשווי השוק בשלב זה מבוססת על 50-70 מיליון דולר ל-BL-1020 ו-1040 כל אחת, 20 מיליון דולר למו"פ אחר וכ-20 מיליון דולר במזומן".

בשורה התחתונה: העסקה חיובית, אבל בן זאב מעריכים כי ביוליין קיוותה לשותף חזק יותר מאשר סייפרס. מחיר המניה מבטא שווי הוגן וחובת הזהירות מתבקשת.