גליה מאור: "משבר עתידי יכול להגיע כמעט מכל מקום"

מנכ"לית בנק לאומי: "אל לנו להסתחרר מהצלחות העבר ומכך שישראל מצויה עכשיו במצב טוב"

"אל לנו להסתחרר מהצלחות העבר ואין להסתנוור מכך שישראל מצויה בנקודה הנוכחית במצב טוב. במובנים רבים, המשק חזק יותר, שכן בחלק מהמערכות הפיננסיות, ובעיקר בבנקאות, גדלה מאוד רמת ההון העצמי, שהוא כידוע, כרית הביטחון בעת משבר. אבל הצטברות המשברים בכפר הגלובלי יכולה להגיע גם אלינו". כך מזהירה מנכ"ל לאומי גליה מאור בכנס שערכו הערב (ג') "כלכליסט" ופסגות באוניברסיטת תל אביב, בהשתתפות פרופ' פול קרוגמן, חתן פרס נובל לכלכלה.

"התנהלות בלתי אחראית של הממסד, בין אם במישור הפיסקלי, ובין אם בהתעלמות מהיווצרותן של בועות, מביאה בסופו של דבר לפגיעה ברווחת הציבור. לכן נדרשת כעת הצהרה חד-משמעית של הממשלה על מחויבותה ליעדים פיסקליים, ועמידה בהם. הצהרה כזו תסייע בהקטנה של רמת אי-הוודאות, תתרום לחיזוקה של המערכת הפיננסית ותפחית את פוטנציאל הפגיעה בה", אמרה מאור.

בהתייחסה לרגולציה הסבירה מאור כי "משבר עתידי יכול להגיע כמעט מכל מקום. במצב שכזה, התפיסה המערכתית הכוללת והתיאום בין כל הזרועות הם קריטיים. על כן רצוי להדק את התיאום בין רשויות הפיקוח. מצד שני, הצטברות המשברים וסמיכותם עלולים להביא את מערכות ההסדרה להקשיח את הקריטריונים. צעדים מחמירים ומגבילים כאלה עלולים לפגוע, לאורך זמן, בשיעורי הצמיחה ובתהליכי היציאה מהמשבר.

"חשוב להדגיש: כשהמערכת רופפת, הידוק הברגים על ידי מערכות ההסדרה והידוק הברגים העצמי, הכרחיים. עם זאת - עלינו להיזהר, שכן הידוק הברגים יתר על המידה, עלול אף להביא לפגיעה בפעילות הכלכלית. איזון כל השיקולים האלה הוא בחזקת מעשה אומנות ממש, ומחייב הבנה טובה של המערכות ושל השלכות הצעדים, וכן, הדרגתיות בנקיטתם".

מאור הביעה תמיכה בצעדים האחרונים של בנק ישראל ואמרה כי "יש לציין את העמידה האיתנה של בנק ישראל בדרישה לאימוץ כללי בזל 2, את הדרישה הברורה של בנק ישראל להגדרה מסודרת של תיאבון הסיכון בכל הקבוצות הבנקאיות, תוך התייחסות למכלול תרחישים, ולאחרונה גם את הצעדים שננקטו להגבלת המינוף בשוק המשכנתאות".

התמתנות בצמיחה

מאור העריכה כי ב-2011 תהיה התמתנות של הצמיחה בעולם המערבי ובישראל לעומת 2010. "קיים גם תרחיש של כניסה מחודשת להאטה כלכלית, כתוצאה מהסרת מנגנוני ההרחבה הכלכלית החזקים שהופעלו מאז סוף 2007", טענה מנכ"לית לאומי. "אין מדובר בתרחיש מרכזי של חזרה למיתון כלכלי בעולם המערבי, אלא רק להאטת קצב הצמיחה לעומת זו שהתרחשה בסוף 2009 ובראשית 2010. ההאטה בצמיחה בישראל ב-2011 צפויה להיות מתונה יחסית, ועדיין תירשם צמיחה חיובית של התוצר לנפש בסדר גודל של אחוז אחד - ואולי אף יותר. זהו קצב מהיר מזה הצפוי בחלקים רבים של אירופה ובארצות הברית".

ומה עם המערכת הבנקאית? שאלה מאור. "במצב של משבר וכדי להגן על נכסיה ובעיקר על נכסי לקוחותיה, מתכווצת המערכת, נסוגה אל תוך עצמה, מתאימה את פעילותה למצב החדש, מעבה את כריות הביטחון ובוררת היטב במתן אשראי. בעת היציאה ממשבר, חוזרת המערכת הבנקאית, מתרחבת, ומגדילה מחדש את האשראי ללקוחות.

"במצב של משבר רודף משבר, המשימה קשה אף יותר. על המערכת הבנקאית להתאים את דרכי פעולתה, בזהירות רבה, תוך הבחנה בין לקוח שידע להסתגל למציאות החדשה לבין מי שלא משכיל לעשות זאת. אנו מצפים שבנסיבות המתוארות, החברות תבצענה בחינה מדוקדקת של עיסוקיהן וחשיפותיהן וכך גם משקי הבית".