רגיעה בשווקים: הבנקים באירופה לוו סכומים קטנים מהצפוי

הבנק המרכזי יצא ביוזמה להלוות לבנקים באירופה סכום של 132 מיליארד אירו ל-3 חודשים בריבית של 1% בלבד ■ ההודעה מגיעה יום לאחר הנפילות בחדות בוול סטריט ■ בפועל, הביקושים היו נמוכים

הבנק המרכזי של אירופה הודיע היום (ד') כי ימשיך לסייע למערכת הבנקאות בגוש האירופי ויקצה לצורך מימון מחדש 131.9 מיליארד אירו (כ-161.1 מיליארד דולר) בהלוואות לשלושה חודשים בריבית של 1%.

המיחזור מחדש של החובות הבנקאיים היה הנושא החם אחריו עקבו בדריכות המשקיעים, מאחר ומחר תחול סיומה של תוכנית הההלוואות בהיקף של 442 מיליארד דולר שהחלה לפני שנה, הסכום הגדול ביותר שהעניק אי פעם ה-ECB וחלק משמעותי במאמצים להילחם במשבר הפיננסי.

לדעת הכלכלנים הביקושים להלוואות ל-3 חודשים היום מהווים מבחן לבריאות המערכת הבנקאית באירופה. "זה סימן להיקף הלחץ הקיים במערכת" אמר יורגן מישלס, הכלכלן הראשי באיזור האירופי בסיטיגרופ בלונדון והוסיף "אפילו אם הבנקים הבריאים יותר יגישו הצעות לקבלת הכספים רק על מנת לאבטיח את עצמם, המשמעות היא כי הם אינם בטוחים כי הם יכולים לקבל את הכסף בשווקים וכי הם מוכנים לשלם פרמיה בעבור זאת".

"הביקושים היו נמוכים באופן מפתיע ובהחלט הרבה פחות ממה שצפו בשווקים" אמר ניק קוניס, הכלכלן האירופי הראשי בבנק פורטיס באמסטרדם, "נראה כי כאשר יש לחצים ברורים במערכת בחלק מהאיזורים, זה לא כל כך גרוע כמו בשוק הרחב, כפי שחששו רבים".

על רקע ההודעה מתחזק האירו כנגד הדולר בשיעור של 0.65% ל-1.226 דולר לאירו, ומניות הבנקים עברו להיסחר בעליות.

אתמול צנח שערו של האירו ומדדי המניות באירופה בשיעורים חדים על רקע החששות כי הפסקת תוכנית הסיוע במימון של הבנק המרכזי למערכת הבנקאית תוביל שוב למחנק אשראי.

לדברי ה-ECB, שמקום מושבו בפרנקפורט, 171 בנקים ביקשו מימון ל-3 חודשים בריבית הבנצ'מארק של 1%. הבנקים יכולים כרגע ללוות כסף ל-3 חודשים האחד מן השני בשוק בריבית של 0.76%.

ה-ECB הציף את המערכת הפיננסית עם כסף זול לאחר הקריסה של ליהמן בראדרס בספטמבר 2008. בעוד שהוא כבר לא מציע לבנקים הלוואות ל-12 חודשים, משבר החובות שפרץ השנה הכריח את הבנק המרכזי להרחיב חלק מהאמצעים הלא סטנדרטיים ולהתחיל לרכוש את האג"חים של הממשלות בעלות הגירעונות הגבוהים.

ה-ECB אמר מוקדם יותר היום כי השלים את תוכנית הרכישה בהיקף של 60 מיליארד אירו לאג"ח עם כיסוי.