החרם הישראלי רומס: פשיטות-רגל בתיירות הטורקית והפסד של 400 מ' ד', מחיר יום במרמריס צלל ב-43%

התרגיל של ארדואן עולה לטורקים ביוקר: 100 אלף הזמנות של ישראלים בוטלו מפרוץ המשבר בין המדינות ■ הישראלים ששוברים את החרם שוברים שתיקה: "אתם אל תטוסו - יותר מקום לרגליים שלנו" ■ והטוקבקיסטים בחו"ל? "יוון אוהבת אתכם ישראל! בהצלחה במאבק בטרור. בואו ליוון!"

ביום שאחרי הפגישה החשאית בין שר התמ"ת בן-אליעזר לבין שר החוץ הטורקי, מתברר האינטרס הברור של טורקיה בשיקום היחסים עם ישראל: מאז אירועי המשט והידרדרות היחסים בין המדינות ספגה המדינה נזק כלכלי עצום של 400 מיליון דולר כתוצאה מביטולי חופשות ישראלים - כך פירסם העיתון הטורקי המוביל "הורייט".

מבדיקה שערך העיתון עולה כי מתוך 150 אלף חופשות של ישראלים שנרכשו לחודשים הקרובים, בוטלו לחלוטין 100 אלף חופשות. כמה מסוכני הנסיעות המובילים במדינה סיפרו לעיתון כי ערוצי שיווק מרכזיים שלהם לקהל הישראלי "נחתכו לחלוטין", וכתוצאה מכך הן עומדות בפני פשיטת-רגל.

"הישראלים היו מוציאים הרבה כסף בטורקיה", הסביר אחד מסוכני הנסיעות במדינה. "תייר ישראלי היה מוציא בממוצע 650 דולר - יש מעט מאוד תיירים שמוציאים סכום כזה בחופשה כאן".

על-פי סוכנות "לוונטין טורס" הטורקית, החרם הישראלי הביא גם לירידה חדה במחירי החדרים בבתי-המלון: "חדר שנמכר עד כה בסכום של 70 לירות ללילה בבודרום ובמרמריס - נמכר כעת תמורת 40 לירות בלבד".

התיירות לישראל, אגב, לא נפגעה על-פי הצהרות הגורמים הרשמיים כתוצאה מאירועי המשט: אתמול (ד') הצהיר שר התיירות סטס מיסז'ניקוב כי לא חלה ירידה בכמות התיירים הנכנסת לישראל בחודש האחרון - אלא דווקא נרשמה עלייה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. להערכת מיסז'ניקוב, אם המגמה תימשך - ישראל תסכם את שנת 2010 עם 3.5 מיליון כניסות תיירים.

הטוקבקיסטים בעד ישראל

לידיעה בעיתון הטורקי פורסמו תגובות רבות, כאשר חלק מהטוקבקיסטים הביעו תמיכה בלתי מסויגת בישראל. אחת מהן כתבה: "יוון אוהבת אתכם ישראל! בהצלחה במלחמה שלכם בטרוריסטים למען כל האנושות!".

טוקבקיסט אחר, שהזדהה כישראלי, אמר כי הוא "אוהב את טורקיה ואת העם שלה, אך סולד מהממשלה בטורקיה". הוא ציין כי החשש של הישראלים הוא שטורקיה תהפוך להיות רפובליקה איסלאמית כמו איראן.

טוקבקיסט אחר בשם "ג'וני" כתב: "ישראל הרגה 9 אזרחים?! יותר נכון לומר שהיא הרגה 8 טרוריסטים/שאהידים שניסו להרוג את חייליה. שום פעילים תמימים לא נהרגו שם".

"ישראלים, בואו ליוון!", כתב טוקבקיסט אחר. "אנו מקבלים אתכם בברכה. יש לנו איים יפים יותר, חופים יפים, אוכל טוב יותר - תבואו! טורקיה מסוכנת עבורכם".

טוקבקיסט אחר הזמין את הישראלים לקרואטיה וכתב: "אתם מוזמנים לקרואטיה!".

שוברי החרם: "אל תטוסו, יותר סיכוי שנקבל ספסל שלם"

הישראלים שכן בחרו ליסוע לטורקיה בחודש האחרון, רובם על מנת להמשיך בטיסות המשך של חברת התעופה "טורקיש איירליינס" מאיסטנבול ליעדים ברחבי העולם, לא חשו כל בושה בשבירת החרם מצידם. בראיון ל"גלובס" אמרו כמה מהם: "אין שום הבדל בין אל-על לטורקיש איירליינס מבחינתי - חוץ מהעבודה שלטוס באל-על יעלה לי 2,500 דולר ועם טורקיש 1,200 דולר שזה פחות מחצי מחיר".

עוד הוסיפו הישראלים העושים שימוש בשירותי החברה: "זה לא שהכסף הולך למדינה ובונים איתו בית-ספר. זה מגיע לאיש עסקים פרטי, בדיוק כמו בטורקיה. בסופו של דבר זה ביזנס".

"שאנשים יפחדו, שלא יטוסו ושיחרימו - אין שום בעיה. מבחינתי זה רק אומר יותר סיכוי לקבל ספסל שלם בטיסה ויותר מקום לרגליים", אמר לכתב "גלובס" בשבוע שעבר נוסע בחברה. "לא מחלקים זהב על הכסאות של אל-על בטיסות, ואני מרגיש לגמרי בטוח בטיסות של טורקיש. המחירים שלהם טובים, והמטוסים שלהם טובים, וזה מה שקובע בסוף".