ירידה בהחזקות הציבור במניות; מעוז: "לא יהיה שוק דובי"

בנק ישראל: החזקות הציבור במניות ירדו במאי בפעם השלישית ברציפות ■ שלמה מעוז ל"גלובס": "אחרי המונדיאל אנשים יחזרו לעבודה וישקיעו במניות" ■ "המעו"ף ל-1,145 נק' לפחות עד סוף השנה"

שיעור החזקות הציבור במניות ירד בחודש מאי זה החודש השלישי ברציפות, וזאת בעיקר בשל הירידות בשוקי המניות שהורידו את שווי המניות. כך עולה מנתונים שפרסם היום (א') בנק ישראל.

מהנתונים עולה, כי שיעור ההחזקה של המשקיעים במניות בארץ ירד ל-16.9% בחודש מאי, לעומת 18.3% בחודש אפריל. במונחים מספריים, הציבור החזיק במאי מניות בהיקף 392 מיליארד שקל, לעומת אחזקה בשווי 430.4 מיליארד שקל בחודש אפריל.

במקביל, שיעור ההחזקות במניות בחו"ל המשיך לעלות והגיע לרמה של 5.4% מסך תיק הנכסים, לעומת 5.2% באפריל. בחודש ינוא עמד שיעור זה על 4.6%.

אם כן, שיעור החזקות הציבור במניות עמד במאי על 22.3%, ירידה לעומת 23.5% באפריל ו-24.9% בחודש מארס. מדובר עדיין ברמה גבוהה יותר מ-14.3% בשלהי 2008, לאחר קריסת ליהמן ברדרס והנפילות בשוקי המניות. אך לפני מספר חודשים עמד שיעור ההחזקה במניות על 24.8%, לאור הראלי בשווקים ב-2009.

"הציבור לא יוצא מהבורסה", אומר ל"גלובס" שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה. "יש יציאה שולית של הציבור אך התופעות בתיק הנכסים הן ירידה בערך המניות והמעבר של המשקיעים לשוקי חו"ל. תהליך היציאה לחו"ל הוא בריא ואני קורא לכולם לגוון את ההשקעות ולצאת לחו"ל".

המעו"ף - 1,145 נקודות עד סוף השנה

- השוק רחוק כבר יותר מ-13% מהשיא ובארה"ב ישנם קולות המדברים על שוק דובי. אתה מסכים עם ההגדרה?

"אנחנו על סף השוק הדובי, אך עדיין לא שם ולא נגיע לשם. הביטו בנתונים בארה"ב: מחירי הדירות ממשיכים לעלות ומדד מנהלי הרכש עדיין מעל 50%. ההאטה שאנו רואים נובעת מכך שיש הפסקה בתמריצים הממשלתיים גם בענף ברכב וגם בענף הנדל"ן. אך הצמיחה בארה"ב בדרך ל-3-3.5% השנה, שזו צמיחה נאה.

"להגיד שהשוק יהיה דובי בריבית של 0% ותשואות נמוכות באפיקים הסולידיים - אני לא רואה את זה קורה. יש סיכוי של שליש להיכנס לשוק דובי אבל התרחיש הזה לא יתממש. אחרי המונדיאל אנשים יחזרו לעבודה וישקיעו במניות".

- המחצית השנייה של השנה נפתחה מלווה בחששות לעתיד הצמיחה. כיצד להערכתך יסיים מדד המעו"ף את 2010?

"1,145 נקודות לפחות (עלייה של 8% מהיום - י.נ.), בהתחשב בקצב הגידול ברווחי החברות, פריון העבודה והתשואות הנמוכות באפיק הסולידי".