ועדת הכלכלה אישרה הקלות של מאות אלפי שקלים לערוץ 9

(עדכון) - ‎‎ההקלות הן עבור ביטול תשלום דמי המעבר של הערוץ לכבלים וללוויין‏ ■ בנוסף החליטה ועדת הכלכלה להקים ועדת משנה לענייני תקשורת, בראשות ח"כ אופיר אקוניס, שאמורה להמשיך ולדון בשינויים בשוק

‎‎חוק ביטול דמי המעבר של ערוץ 9 לכבלים וללוויין עבר בתום דיון משותף לוועדת הכלכלה ו-ועדת הקליטה והעלייה בכנסת. מדובר בחוק שמטרתו היתה לחסוך מהערוץ דובר הרוסית תשלום של כחצי מיליון שקל בשנה לחברת הלוויין ‏yes‏. כעת צפוי החוק לעלות לקריאה שנייה ושלישית.

החוק קובע כי הערוצים הייעודיים - ערוץ 9, ערוץ 24 והערוץ דובר הערבית שצפוי לקום - יהיו פטורים מתשלום דמי מעבר לכבלים או ללוויין. למעשה הערוצים משלמים על כך שהפלטפורמה מעבירה אותם לכלל מנוייה.

על-פי החוק כיום, הערוצים אמורים להגיע להסכם ישירות מול הפלטפורמות - ואכן ‏HOT‏ הצליחה להגיע להסכם מול ערוצים 9 ו-24; ואילו ‏yes‏ הגיעה להבנה עם ערוץ המוזיקה 24, אך לא עם ערוץ 9 דובר הרוסית.

בדיון בוועדה, שנערך ללא נוכחות נציגי שני הערוצים, אמר מנכ"ל ‏yes‏, רון אילון, כי מדובר בחילוקי דעות סביב מאות אלפי שקלי בודדים.

החוק קובע כי ההסכמים שכבר נחתמו יכובדו, ועם זאת לא דובר על פיצוי כלשהו שיקבלו ‏HOT‏ או ‏yes‏ על הפחתת הסכום.

בעבר כבר דחתה וועדת שרים לחקיקה חוק דומה, אשר זוכה להתנגדות במרבית אגפי הקואליציה אך לתמיכה משמעותית בקרב חברי הכנסת דוברי הרוסית, המהווים את רובה של וועדת העלייה והקליטה.

מ-yes נמסר כי "מדובר בהחלטה פופוליסטית, אשר משמעותה האפשרית בסופו של דבר היא שהעלות עשויה ליפול על הצרכנים, ודבר זה אינו הוגן".

ועדת משנה

כמו כן, בישיבתה החליטה ועדת הכלכלה להקים ועדת משנה לענייני תקשורת. ההחלטה התקבלה חרף התנגדותם של ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) וח"כ נחמן שי (קדימה), שחברו יחד וביקשו למנוע את הקמת ועדת המשנה.

הוועדה, אשר גם בראשה יעמוד ח"כ אופיר אקוניס, אמורה להמשיך ולדון בשינויים בשוק התקשורת. בין היתר בקרוב יונח בפניה חוק המעבר מזיכיונות לרישיונות, אשר עבר אתמול (א') בוועדת השרים לחקיקה.

ח"כ שאמה אמר כי ידאג לביטול ועדת המשנה ברגע שיתמנה ליו"ר ועדת הכלכלה.