המשך הכהונה של שרגא ברוש - בזכות מכבש לחצים שהפעיל

גורמים בתעשייה: "היה לו חשוב להרוויח עוד שנה בתפקיד כדי לסדר לעצמו את התפקיד הגדול הבא, כי בלי התפקיד הזה הוא סתם מנהל של מפעל קטן" ■ תגובת ההתאחדות: "הטענות חסרות שחר"

דוברות התאחדות התעשיינים הוציאה אתמול אחה"צ הודעה שבישרה על ניצחון מוחץ לשרגא ברוש, לאחר שכ-90% מהקולות היו בעד המשך כהונתו כנשיא התאחדות התעשיינים בשנה נוספת. המשמעות היא שברוש יכהן כנשיא ההתאחדות גם במהלך 2011. ל"גלובס" נודע, כי הרוב בהצבעה הושג בזכות לחצים שברוש ואנשיו הפעילו במהלך סוף השבוע על ראשי מפעלים, לבוא ולהצביע עבורו במלוא הקולות שכל מפעל מייצג.

בהתאחדות טוענים שזו האשמה חסרת שחר.

ברקע הדברים העובדה שגורמים בהתאחדות דחפו לכך שההצבעה תהיה חשאית, ולא גלויה כפי שברוש רצה. לשם קביעה שההצבעה תהיה חשאית נדרשו חתימות של לפחות 25 חברי התאחדות ואלה אכן הושגו, ומשום כך נקבע כי ההצבעה תהיה חשאית. הטענה בעד הצבעה חשאית היתה שהיא יותר דמוקרטית ולא מעמידה במצב לא נוח מתנגדים פוטנציאליים. מתנגדי ברוש טענו שהוא מהלך אימים על מי שלא מצדד בו.

ברוש גילה את דבר היוזמה, ולכן לטענת גורמים בהתאחדות החל מיום חמישי האחרון התקשרו הוא ואנשיו אל ראשי מפעלים והפעילו עליהם לחץ שיגיעו עם מספר הקולות המקסימלי שבידיהם, כדי להצביע בעד המשך כהונתו. עוד נטען, גם לתמיכה הגלויה של עופר עיני, יו"ר ההסתדרות, בהמשך כהונתו של ברוש בתפקיד, היתה השפעה על תוצאת ההצבעה.

נציין, כי גם בקרב תומכים גלויים בברוש היו מי שהתנגדו להצבעה גלויה, ובהם ברונו לנדסברג, מייסד ובעלי סנו. אישים שונים נשאו דברים במהלך הכינוס שהתקיים אתמול בהתאחדות לצורך ההצבעה, ובהם בין היתר דן פרופר, יו"ר קבוצת אסם, שטען כי ב-30 השנים האחרונות לא התקיימה הצבעה חשאית לנשיאות ההתאחדות. גורם בתעשייה ציין בפני "גלובס", כי הטענה אינה מדויקת בלשון המעטה, וכי בכל מצב שבו היה יותר ממועמד אחד לנשיא ההתאחדות, התקיימה הצבעה חשאית. ברוב המקרים היה רק מועמד אחד, ואז למעשה לא התקיימה בכלל הצבעה אלא אישור מועמדות יחידה.

"לברוש לא היתה שום בעיה עם הצבעה חשאית, אלא שמעולם לא הצביעו בהתאחדות על שינוי תקנון בהצבעה חשאית. עד כה הצבעות חשאיות נערכו בהתאחדות רק כאשר התמודדו על תפקיד כלשהו לפחות שני מועמדים", אמר בתגובה מקורב לברוש.

יו"ר התאחדות התעשיינים בצפון הארץ, מיקי שרן, שנחשב בעבר למקורבו של ברוש, עלה לבמה ואמר כי הנסיבות אינן מצדיקות את העובדה שמנסים לשנות את תקנון ההתאחדות כדי לאפשר לברוש שנה נוספת בכהונה. בין הטענות שפורטו כעילה לכך שיש להאריך את כהונתו של ברוש, צוין כי המשק נמצא במצב חירום. על כך אמר שרן, "אנחנו במצב חירום? זה לא רציני. כל אדם שייבחר יוכל לטפל בנושאים שעל הפרק". לפניית "גלובס" השיב שרן, כי מדובר בעניין פנימי של ההתאחדות שלא צריך לעניין את הציבור.

מנהל של מפעל קטן

ומה ההסבר שמציינים בהתאחדות לכך שברוש מעוניין להאריך את תפקידו בשנה נוספת? "הוא צריך שנה נוספת בתפקיד כדי לארגן לעצמו את התפקיד הגדול הבא. אם ברוש פורש עכשיו מהתפקיד הוא הופך להיות סתם עוד מנהל של מפעל קטן. הוא מאבד את כל הכוח שלו", אמר גורם בקרב התעשיינים.

נציין כי בשבועות האחרונים הקפיד ברוש להציג עצמו כמי שאינו מעוניין להאריך את כהונתו כנשיא ההתאחדות, ואף הודה בפני "גלובס", כי הוא מעוניין לזכות בתפקיד יו"ר מפעל הפיס. "אם תהיה פנייה רצינית בנושא, ודאי שלא אזלזל בתפקיד", אמר באחרונה בראיון ל"גלובס".

אולם, נראה שמפעל הפיס לא מונח בכיס שלו, ולכן העדיף לשריין לעצמו את הכסא המוכר והנוח של נשיא ההתאחדות שהפך למקור של כוח בקביעת נושאים כלכליים במשק. ברוש אף הכחיש כי פניו אל הפוליטיקה, ועל כך אמר גורם בהתאחדות התעשיינים, "הוא גם הכחיש שהוא רוצה עוד שנה בתפקיד. אז הוא הכחיש. לא אתפלא אם אראה אותו בתפקיד נכבד כלשהו בליכוד בשנים הקרובות".

כך או אחרת, ברוש ימשיך עוד שנה בתפקיד החל מינואר הקרוב, לאחר שחוק התקציב כבר אמור יהיה להיות מאחוריו, אבל ניסיון העבר מלמד שגם לאחר שחוק התקציב מאושר בכנסת, עדיין ישנם נושאים בחוק ההסדרים ובעסקת החבילה שלא מיושמים למרות הכתוב והנקבע. המאבקים של הצמד ברוש-עיני צפויים להימשך במהלך 2011, ואולי אח"כ נראה את שניהם מתברגים לתוך הפוליטיקה, במפלגות יריבות.

מהתאחדות התעשיינים נמסר בתגובה, כי הם לא מעוניינים להגיב על טענות חסר שחר. "מוטב היה לבודדים שאתמול נוכחו לדעת שכוחם מוגבל ואיננו יותר מאשר 10% מהמצביעים, שיקבלו את הכרעת יתר ה-90%. אלה הצביעו בעד הארכת כהונתו של נשיא ההתאחדות בשנה נוספת, וזאת לאור התקופה הקשה העוברת על המשק הישראלי בכלל והתעשייה הישראלית בפרט", לשון התגובה.