לידיעת הטסים: בשמים, סיגריות ואלכוהול - הכי זול לקנות על המטוס

המוצרים בג'יימס ריצ'רדסון אמנם זולים יותר מאשר ברשתות בארץ, אך המחירים הכי משתלמים נמצאים דווקא על המטוס ■ שירות הדיוטי פרי החדש של ארקיע, המאפשר הזמנה מהאתר במחירים נמוכים במיוחד, טורף את הקלפים

בשבועות האחרונים אי-אפשר להתעלם מהקמפיין של ג'יימס ריצ'רדסון, המפעילה את חנות הדיוטי פרי בנתב"ג, בו היא מכריזה על מוצריה כעל הזולים ביותר (בתחום הבישום), מציעה מבצע אגרסיבי המבטיח לבני משפחה שיערכו קנייה ב-400 דולר ויותר שובר זיכוי של 100 דולר לקנייה הבאה, ומצהירה כי כל מי שימצא בארץ בושם במחיר נמוך יותר משלה יזכה מיידית בשובר קנייה בסך 200 דולר.

חנות הדיוטי פרי המזמינה של ג'יימס ריצ'רדסון אכן מציעה במרבית המקרים מחירים נמוכים מהמחירים עבור מוצרים זהים בתחומי הארץ, אלא שליוצאים לחו"ל שווה לבדוק בחברת התעופה שעימה הם טסים את היצע מוצרי הדיוטי פרי.

בדיקת "גלובס" מגלה כי בחלק ניכר מהמקרים מחירי הדיוטי פרי על המטוס של אל-על נמוכים יותר ממחירי הדיוטי פרי הקרקעי של ג'יימס ריצ'רדסון; ואילו שירות דיוטי פרי חדש שהשיקה בימים האחרונים ארקיע משנה את התמונה, קורא תיגר על מחירי הדיוטי פרי הקרקעי ומציע במקרים רבים את המחירים הנמוכים ביותר.

מבדיקה שנערכה לגבי 12 מוצרי הבישום ו-3 מוצרי קוסמטיקה פופולריים, הציע במרבית המקרים שירות הדיוטי פרי של ארקיע את המחירים הזולים בהשוואה למוצרים בתכולה זהה (או על-פי תחשיב מחיר למ"ל) בג'יימס ריצ'רדסון.

הדיוטי פרי של ארקיע הציע גם את המחיר הנמוך ביותר לקרטון סיגריות מרלבורו, וגם לכל המשקאות האלכוהוליים שנדגמו.

אין להתעלם מהעובדה ששירות הדיוטי פרי של כל אחת מחברות תעופה משרת אך ורק את נוסעיה, בעוד שחנות הדיוטי פרי משרתת את נוסעי כל החברות (שאף זוכות לקבל ממנה אחוזים על כל רכישה שביצע נוסע), וסביר להניח שלא יהיה מי שיבחר בחברת תעופה מסוימת רק בגלל היצע מוצרי הדיוטי פרי ומחירם - אולם למרות זאת מומלץ לבדוק את ההיצע והמחירים בחברת התעופה עוד בטרם הטיסה ולהשוות את המחירים למחירי החנות בנתב"ג.

כאן חשוב לציין כי לא ניתן לברר מראש את מחירי המוצרים בג'יימס ריצ'רדסון באמצעות אתר האינטרנט של החברה, אלא רק בטלפון של מוקד שירות, המספק שני מחירים בלבד.

ארקיע: הזמנה באתר

באתר של ארקיע (http://dutyfree.arkia.co.il) ניתן למצוא כיום מגוון של 300 מוצרים, אולם בחברה מבטיחים כי תוך מספר שבועות יגדל המגוון ל-1,000 מוצרים.

מנחם זלמנוביץ', הדייל הראשי של החברה, מסביר כי הרכישה באמצעות האתר מאפשרת לחברה להציע לנוסעיה מגוון גדול משמעותית של מוצרים על המטוס: "מטעמי מגבלות מקום אחסון מציעות חברות התעופה הגדולות בעגלת הדיוטי פרי 100-200 פריטים בלבד, ואנחנו מציעים לנוסעי ארקיע סניף של חברת ג'יימס ריצ'רדסון על המטוס, במחירים נמוכים ממחירי ג'יימס ריצ'רדסון".

מי שישתמש בשירות יוכל לחסוך את ההתלבטות ואת לחץ הזמן לפני הטיסה בחנות הדיוטי פרי, וכמובן גם את התורים המשתרכים בקופות בעונות הלחץ בתיירות.

ההזמנה באתר אפשרית לקניות בסכום של מעל 50 דולר, וצריכה להתבצע לא יאוחר מ-3 ימים לפני מועד הטיסה. הנוסע יכול לבחור אם לקבל את המוצרים בטיסה היוצאת מישראל או בטיסה הנכנסת. התשלום עבור הקניות מתבצע במועד האספקה בזמן הטיסה.

רוב הטסים: באל-על

כאמור, גם באל-על ניתנים שירותי דיוטי פרי במחירים יחסית נמוכים. מדובר בנתון חשוב, כי חלק גדול מאוד מהנוסעים הטסים מישראל טסים באל-על. לפי נתוני רשות שדות-התעופה לשנת 2009, מדובר ב-3 מיליון איש, שהם כ-33% מהיוצאים לחו"ל.

עם זאת, חשוב להדגיש כי המגוון שעל המטוס מצומצם משמעותית מזה שבחנות ג'יימס ריצ'רדסון בנתב"ג.

את מגוון המוצרים והמחירים ניתן לראות באתר החברה (http://www.elal.co.il). החברה אף מאפשרת להזמין את המוצרים מראש ולקבלם במהלך הטיסה, וכן לקבל הנחה ממחיר המוצרים בנקודות נוסע מתמיד.

בשמים בארץ? חפשו מבצעים

חרף מלחמות הבשמים בין הרשתות, הן עדיין מציעות מחירים גבוהים ממחירי הדיוטי פרי - כך עולה מבדיקה שביצע אתר פרייסל (www.pricesal.co.il) עבור "גלובס".

הבדיקה בוצעה השבוע בסופר-פארם, ניו-פארם והמשביר, בסניף אחד של כל רשת בחיפה. כיוון שלא כל סניף מחזיק את כל מגוון הבשמים, נסקרו רק הבשמים שנמצאו באותם סניפים.

מהנתונים עולה כי המחירים ברשתות אלה גבוהים בעשרות אחוזים ממחירי חנויות הדיוטי פרי השונות, למעט מבצעים נקודתיים, כמו במבצע בסופר-פארם בו נמכר הבושם ONE של דולצ'ה וגבאנה בבקבוק 50 מ"ל ב-229 שקל - מחיר המתחרה במחיר הדיוטי פרי, או אפטר שייב קול ווטר של דווידוף באריזת 75 מ"ל תמורת 100 שקל.

בשמים וקוסמטיקה: הכי זול לקנות בארקיע

שוק הבישום הוא אחר מהשווקים האגרסיביים ביותר בישראל, ורשתות הפארם כמו גם המשביר "מצניחות" את מחירי הבשמים חדשות לבקרים ומתחרות ביניהן על המחיר הנמוך ביותר בכל רגע נתון.

ג'יימס ריצ'רדסון לא יושבת בחיבוק ידיים: "הרשת מנטרת על בסיס קבוע את מחירי הבישום בישראל, ויוצאת אחת למספר ימים במבצעי מחיר", מספרת חגית בכר, מנהלת השיווק של הדיוטי פרי.

כל כמה ימים משנה הרשת את המוצרים שהיא מגדירה כ"מוצרי הזהב" - מוצרים פופולריים הנמכרים למשך תקופה מסוימת במחירים מפתים וברווחים מזעריים (ולעיתים ללא רווח כלל) על מנת למשוך קונים.

לדברי בכר, "בעוד שלמרבית מוצרי הדיוטי פרי נקבע מחיר התקף עונתית, ובמקרה הנוכחי עד אחרי החגים - במחירי הבישום אנחנו גמישים לחלוטים כחלק מהאסטרטגיה השיווקית שלנו, וזו גם הסיבה שאנחנו לא מתחייבים על מחירי בשמים לטווח ארוך".

בג'יימס ריצ'רדסון מציעים על חלק ניכר מהמוצרים מבצעים של 3 פלוס 1 (קנה 3 בשמים וקבל את הרביעי, הזול מביניהם, חינם) - מבצע העשוי לגלם הנחה של עד 25%, אולם מחייב הוצאה של מאות דולרים.

מהצד השני, ארקיע מבטיחה לנטר באופן שוטף את מחירי הדיוטי פרי (המספק לה את המוצרים הנמכרים) ולהוזיל את מחיריהם אוטומטית ב-5% לפחות. בחברה מציעים גם חבילות מוצרי בישום נבחרים במחיר פיקס (2 ב-88 דולר, או 2 ב-100 דולר) מתוך מגוון מתחלף המופיע באתר האינטרנט של השירות, מבצעי "כסאח" על מגוון משתנה של מוצרים, וכן שובר הנחה של 10 דולר על כל קניה ב-100 דולר, ושל 20 דולר על כל קנייה ב-200 דולר (השוברים למימוש מיידי).

השוואת מחירים של בשמים אינה פשוטה, שכן קשה למצוא אחידות בתכולת בקבוקי הבושם. במקרים שבהם אכן לא היתה אחידות, נקבע המחיר הנמוך ביותר על-פי תחשיב למ"ל.

הנה מספר דוגמאות: הבושם הפופולרי ONE (דולצ'ה וגבאנה, 75 מ"ל) נמכר בחנות ג'יימס ריצ'רדסון ב-90 דולר (347 שקל), ובארקיע ב-20 דולר פחות: 70 דולר (270 שקל).

פער גדול של כ-50 שקל קיים במחיר של בושם זה באריזת 50 מ"ל: 74 דולר (286 שקל) בג'יימס ריצ'רדסון ו-61 דולר באל-על (235 שקל). המחיר הגבוה ביותר שנדגם בארץ ביום הבדיקה היה ברשת ניו-פארם: 433 שקל (אחרי הנחה).

דוגמאות נוספות: בושם צ'אנס של שאנל (100 מ"ל) נמכר בג'יימס ריצ'רדסון ב-130 דולר (501 שקל), ובארקיע ב- 123 דולר (485 שקל). מוצר זה אינו נמכר בדיוטי פרי האווירי של אל-על.

תמונה דומה התגלתה גם בתחום הקוסמטיקה, בו נדגמו 3 קרמים מהפופולריים ביותר לנשים, כולם באריזת 50 מ"ל. ב-3 המקרים הציעה ארקיע את המחירים הנמוכים ביותר (אחד מהם, סופר דיפנס של קליניק, הוצע בדיוטי פרי האווירי של אל-על במחיר גבוה ממחיר ג'יימס ריצ'רדסון).

אלכוהול וסיגריות: מחיר מנצח בארקיע ואל-על

במסגרת ההשוואה נסקרו מחירי קרטון (10 קופסאות) סיגריות מרלבורו אדום ופרלמנט ארוך.

בשני המקרים היתה חנות הדיוטי פרי של ג'יימס ריצ'רדסון יקרה יותר. את סיגריות המרלבורו ניתן היה להשיג במחיר נמוך יותר על מטוסי ארקיע - 34 דולר (131 שקל) לעומת 40 דולר (154 שקל) בג'יימס ריצ'רדסון, ואת סיגריות הפרלמנט מציעים על מטוסי אל-על במחיר 38 דולר (147 שקל) לעומת 41.5 דולר (160 שקל) בג'יימס ריצ'רדסון.

גם במחירי המשקאות האלכוהוליים היתה ארקיע הזולה ביותר. בקבוק ליטר של ליקר ייגר מייסטר נמכר על המטוסים תמורת 25 דולר (96 שקל), ומחירו על הקרקע 27 דולר (104 שקל), ויסקי שיבאס ריגל באריזת ליטר נמכר בארקיע תמורת 44 דולר (170 שקל), בעוד שמחירו על הקרקע 47 שקל (181 שקל) במטוסי אל-על נמכרים בקבוקים בתכולה של 750 מ"ל ב-34 דולר (131 שקל) - מחיר נמוך ממחיר הדיוטי פרי בתחשיב למילימטר.

בקבוק 750 מ"ל של וודקה גריי גוז נמכר בארקיע תמורת 29 דולר (112 שקל). מחיר בקבוק זהה במטוסי אל-על הוא 35 דולר (135 שקל), ואילו המחיר בג'יימס ריצ'רדסון - 43 דולר (166 שקל).

11
 11