הנפילה הגדולה - או איך ירדנו ב-40%

זה לא המונדיאל, ולא הקיץ ולא השביתה בבנק בינלאומי, ששוחקים את המחזורים בתל אביב

מורן צור הוא מנכ"ל גאון טרייד מקבוצת מיטב

בחודש יוני החולף ירדו מחזורי המסחר במניות בבורסה של תל-אביב קלות. כל המומחים הצביעו על אשם אחד ברור: המונדיאל. ובכן, הבה ונשים לב: המשחקים האינטנסיביים הסתיימו כבר בתחילת החודש, ולמעשה כבר מתחילת המונדיאל לא התקיימו משחקים בשעות המסחר בבורסה המקומית.

זאת ועוד: החל מתחילת חודש יולי לא רק שהמחזורים לא חזרו לעלות, אלא שנרשמת צניחה דרמטית במחזורי המסחר בבורסה, בשיעור כ-42% בממוצע (מחזור יומי ממוצע בהיקף כ-1.28 מיליארד שקלים) ביחס למחזור היומי הממוצע במהלך ששת החודשים הראשונים של השנה, אשר עמד על 2.22 מיליארד שקלים.

גם אם ננטרל את מחזור המסחר החריג שנרשם ביום ההצטרפות ל-OECD בחודש מאי, הרי שעדיין מדובר בצניחה דרמטית במחזורים בשיעור המגיע לכ-40%.

אפשר היה פשוט להאשים את החופש הגדול, אלא שרוב הפעילים נוהגים לצאת לחופשות רק באוגוסט, לכן, על מנת להסיר ספק שלא בכך טמונה הבעיה, ערכתי בדיקה למציאת שיעור השינוי הממוצע במחזורי המסחר החל משנת 2004, בדיקה אשר איששה את השערתי - המחזורים לא נוהגים לצאת לחופשה בחודש יולי.

ניתן לראות בגרף שבכל אחת מהשנים שבין 2004 ל-2008 שיעור השינוי (מעלה או מטה) לא עלה על 7.7%. בשנה שעברה לעומת זאת, ניתן להבחין בקפיצה מרשימה במחזורים בשיעור כ-22%.

להלן גרף המציג את שיעור השינוי בחודש יולי ביחס למחזורי מסחר יומיים ממוצעיים בששת החודשים שקדמו לו (השנים מופיעות באדום לאורך הגרף):

מורן צור מחזורים יולי
 מורן צור מחזורים יולי

אין ספק אם כן, שמאחורי הצניחה במחזורים מסתתר סיפור אחר.

לא המונדיאל הוא הסיבה, ועם כל הכבוד לבנק הבינלאומי וקשה לי להאמין שהשביתה בו היא זו שגרמה לירידה כה חדה במחזורים וגם את מצב השווקים בחו"ל קצת קשה להאשים נוכח העליות המרשימות השבוע.

להערכתי הסיבה האמיתית לירידת המחזורים עמוקה בהרבה וטמונה בשינוי תפישת העולם את כלכלת ישראל בעקבות השינוי המהותי שארע בחודש מאי, עם הצטרפותנו למועדון הכלכלות המפותחת - OECD.

משמעות היותנו כלכלה מפותחת היא שכעת איננו זוכים יותר לחסדי קרנות ההשקעה המשקיעות במדינות המתפתחות, שם נהנות הכלכלות ממידת סובלנות רבה יותר מצד המשקיעים.

אירועי המשטים מוזכרים רבות במאמרים שונים, בכתבות במגזינים כלכליים מכובדים המתפרסמים בעולם(השבוע בבארונס), כאחד מהארועים אשר גורמים לאי היציבות העולמית ממש באותה הנשימה עם אזכור המתיחות בין שתי הקוריאות.

ההדרדרות במצב הפוליטי-ביטחוני של ישראל בחודש הנוכחי, היתה יכולה אולי לעבור טוב יותר אילו היינו מקוטלגים כמדינה מתפתחת בקרב קרנות ההשקעה הזרות, אך כמדינה מפותחת אנו נענשים בשל המתרחש בזירה הגאו-פוליטית יותר מבעבר, למרות שהכלכלה הישראלית מציגה נתוני מקרו ומיקרו מעודדים בהרבה מחברות אחרות במועדון דוגמאת יוון ופורטוגל.

נותר לקוות, כמובן גם מהרבה סיבות נוספות לאינטרסים הצרים של סוחרי שוק ההון, לרגיעה באזורנו שתאפשר לקרנות הזרות להתרכז במצבה הטוב של הכלכלה הישראלית ולנכות רעשיים בטחוניים ומדיניים כאלו ואחרים.

בינתיים, התחזית השחורה מתגשמת: הזרים מדירים רגליהם מהשוק המקומי והמחזורים מתכווצים.