עד סוף ימיו: 102 שנות מאסר ליחיא פרחאן על 3 רציחות

(עדכון) - 3 מאסרי עולם ו-12 שנות מאסר נוספות נגזרו על יחיא פרחאן, רוצח דנה בנט, שהורשע בשני מקרי רצח נוספים וכן בחטיפה ואינוס ■ השופטים: "פרחאן הוא מכונת הרג משוכללת ורוצח בדם קר; העונש - לבל ישוב ויראה אור שמש"

כ-7 שנים אחרי היעלמותה המסתורית של הנערה דנה בנט ושנה לאחר מציאת גופתה, מגיעה אחת הפרשות שהסעירו את המדינה לסיום בבת אחת: בית המשפט המחוזי בנצרת גזר 3 מאסרי עולם מצטברים ו-12 שנות מאסר נוספות על יחיא (עדואן) פרחאן, שהורשע מוקדם יותר הבוקר (ד') ב-3 מעשי רצח, בהם החטיפה והרצח של הנערה דנה בנט.

מאסר עולם נמשך 30 שנה, אלא אם הנשיא קוצב את העונש. בנסיבות אלה אמור פרחאן לרצות 102 שנות מאסר.

בנוסף הורשע פרחאן בחטיפה ורצח של תיירת מצ'כיה, סילביה מורלובה, רצח של אסיר שחלק עמו תא, אהרון סימחוב, ובחטיפה ואונס של נערת ליווי שהצליחה להימלט מפניו ופרטיה נאסרו לפרסום.

בגזר הדין ציינו השופטים תאופיק כתילי, אב בית הדין, אשר קולה ודני צרפתי, כי הנאשם לא ישוב לראות אור שמש מחוץ לכלאו. "נאשם זה, הכרח וחובה להרחיק מהחברה עד סוף ימיו", כתבו.

מכונת הרג משוכללת

השופטים כינו את פרחאן מכונת הרג משוכללת ורוצח בדם קר. "כל אחד מן המנוחים יכול היה להקים משפחה, ללדת ילדים ולהקים אכן עולם מלא", כתבו והוסיפו: "דמה ודם תולדותיה של סילביה זועקים אלינו, דמה ודם תולדותיה של דנה זועקים אלינו, דמו ודם תולדותיו של אהרון זועקים אלינו. משכך, מן הראוי להשית על הנאשם שבפנינו 3 מאסרי עולם מצטברים זה לזה, לבל ישוב ויראה אור שמש מבעד לחלונות כלאו. לבל ישוב וידרוך עוד על האדמה אשר מחוץ לחומת כלאו! למען יידע הוא ויידעו אחרים כי חיי אדם אינם הפקר, כי מי המבצע מעשי רצח שפלים שכאלה, לא יינקה!"

השופטים דחו את בקשתו של פרחאן להשית עליו עונש מופחת וקבעו כי "במקרים שבפנינו, הרוצח השפל - כמו גם הרצח הנתעב של 3 קורבנות חפים מפשע, תוך הסתרת העבירות לאורך שנים - מחייבים היפוכם של דברים ושוללים כל הקלה ואינם מאפשרים לנו להשית על הנאשם ענישה מופחתת. האינטרס של הקורבנות ומשפחותיהם, לרבות סבלם וכאבם, כמו גם האינטרס הציבורי, מביאים לכך כי שומה על בית המשפט למצות את מלוא חומר הדין עם הנאשם שבפנינו ולדחות כל ניסיון להקל עמו ולהשית עליו ענישה מופחתת".

עוד צוין בגזר הדין כי "הנאשם היה מודע היטב למעשיו ובחר בדם קר, ומתוך מודעות ומחשבה תחילה, לבצע את מעשי הרצח והעבירות הנוספות בהם הורשע. כאמור, מדובר בנאשם בעל קווי אישיות סדיסטיים, שכל כוונתו לרצוח לשם רצח".

במסגרת הכרעת הדין שניתנה מוקדם יותר דחו השופטים את טענותיו המקדמיות של פרחאן, לפיהן הודאותיו הוצאו ממנו בכוח ושלא כדין. נקבע, כי פרחאן אינו סובל מפיגור, וכי מדובר בנאשם מניפולטיבי, קר-רוח ומתוחכם, שהתגונן כהלכה מפני המיוחס לו.

עוד קבעו השופטים כי מצפייה בתיעוד המצולם של חקירות הנאשם, לא עולה כי הנאשם חש מצוקה כלשהי במהלך חקירותיו, כי אין ראיה להכאתו ולשלילת רצונו החופשי, ולהפך - הנאשם נראה נינוח ובמצב פיזי ונפשי תקין במהלך כל חקירותיו.

"ההודאות שנמסרו מפי הנאשם קבילות, ניתנו מרצון חופשי, תוך שהוא מודע לזכותו להיוועץ עם עורך דין", צוין בהכרעת הדין.

היכה את בנט בידיים חשופות

ראשיתה של הפרשה המזעזעת עם היעלמותה של הנערה דנה בנט בשנת 2003, כאשר היתה בדרכה לביתה בטבריה ממקום עבודתה במסעדה בעיר. חרף ההד התקשורתי והחיפושים הקדחתניים אחר הנערה, היעלמותה לא פוענחה עד שנת 2009.

המפנה בפרשה אירע בערב יום העצמאות 2009, אז התקבל ביחידה המרכזית של מרחב העמקים במשטרה מידע מודיעיני שלפיו בת-זוגו של פרחאן יודעת פרטים אודות בנט. הצעירה נחקרה ולבסוף הודתה כי היתה עדה ואף שותפה לרצח.

היא שחזרה בפני החוקרים כיצד פגשו את בנט כשזו ירדה מהמונית, וכיצד פיתתה אותה לבוא לרכב של פרחאן. לפי עדותה, פרחאן חטף את בנט ברכבו והחל להכותה שוב ושוב בידיו החשופות עד למותה. המניע לרצח בנט - כמו לשאר הרציחות בהן הוא חשוד - אינו ברור, אך נראה כי אינו לאומני. "זה רצח לשם תאוות רצח", הסיברו אז במשטרה את המניע.

בת-הזוג של פרחאן הובילה את החוקרים לשטח הררי סמוך למושבה מגדל, וטענה כי שם הוטמנה הגופה, סמוך לגרוטאה של "אוטו גלידה". המשטרה השיגה תצלומי אוויר ישנים שאישרו כי מספר ימים לפני הרצח היתה באזור אותה גרוטאת רכב. בסיוע אנשי רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים (ובשימוש בכיסוי של "אתר חפירות ארכיאולוגיות") החלו החיפושים, ונמצאו עצמותיה של בנט.

בת-הזוג אף טענה כי חודש לפני רצח בנט רצח פרחאן את סילביה מולרובה, תיירות צ'כית שגופתה נמצאה בנחל צלמון סמוך לכרמיאל. מדובר בפרשת רצח שמעולם לא פוענחה, ושבמשטרה בדקו בעבר קשר אפשרי בינה לבין רצח דנה בנט.

בעת חשיפת הפרשות היה נתון פרחאן במאסר בגין עבירות אחרות שביצע. לאחר שמוצתה החקירה הסמויה בעניינו, נעצר הנאשם בידי המשטרה ובחקירתו הודה ב-3 מקרי הרצח, אך הכחיש את מעורבותו במקרה האינוס והחטיפה.

בחודש מארס האחרון גזר בית המשפט המחוזי בנצרת 14 שנות מאסר בפועל על בת-זוגו הקטינה של פרחאן, שהודתה והורשעה במסגרת הסדר טיעון בסיוע לשני מקרי הרצח.

עולמו מוצף באכזריות, התעללות ומוות

על-פי הנטען בכתב האישום, בחודש יולי 2003 חטף הנאשם את סילביה מולרובה ז"ל, תיירת מצ'כיה, מאזור חוף גולן שבכנרת, הוביל אותה לנחל צלמון, שם רצח אותה והטביע את גופתה במימי הנחל.

כ-3 שבועות לאחר מכן, חטף הנאשם את דנה בנט ז"ל סמוך לבית משפחתה בטבריה, הוביל אותה למטע זיתים באזור מגדל, רצח אותה ושרף את גופתה.

בשנת 2004, בהיותו עצור בתא מעצר בתחנת המשטרה בטבריה, רצח הנאשם את אהרון סמחוב ז"ל בעת ששהה בתאו של הנאשם. בשנת 2005 אנס הנאשם נערת ליווי בדירתה בטבריה וחטף אותה, עד שהצליחה להימלט מידיו.

בהכרעת הדין, הפרושה על פני 197 עמודים, מציינים השופטים כי בדו"ח הבדיקה הפסיכו-דיאגנוסטית שנערכה לנאשם "נמצא המניע ואולי גם הסיבה, עד כמה שניתן לקרוא לכך סיבה, לסדרת מעשי הרצח של הנאשם", לאחר שבדו"ח צוין כי "לנאשם מאפיינים סאדו-מזוכיסטיים", וכי "עולמו מוצף בתבנית של אכזריות, התעללות ומוות".

פרחאן יוצג בידי עוה"ד רפאלה שפריר, פתחי פוקרא ושלומי טדרי, והמדינה יוצגה בידי עוה"ד איריס שירן ותומר שוורץ.