ניהול השקעות: בשביל זה יש חברים?

כשאנו משקיעים במניה בעקבות "טיפ" של חבר, הסיכון המרכזי הוא הרדמת חוש הביקורת שלנו

לפני כשנתיים הגיע אליי ש', איש עסקים עם תיק השקעות נכבד, שכלל השקעה של כמה מיליוני שקלים בקרן גידור. סברתי שמדובר בהשקעה ברמת סיכון גבוהה, שאינה תואמת את הצרכים שהגדיר ש'. למרות הפצרותיי החוזרות ונשנות, ש' סירב לחסל את ההשקעה. "חבר טוב המליץ לי להשקיע בקרן, הוא הרוויח בזכותה הרבה כסף, ואני סומך עליו במיליון אחוז", אמר. חודשים לאחר מכן פרץ המשבר העולמי, והקרן נמחקה.

ש' לא לבד. ברשימה המשקיעים שהסתמכו על חברים ושילמו מחיר כבד אפשר למצוא את חבריו של ברנרד מיידוף, וכנראה גם את חבריו של מוני פנאן המנוח (לגביו יודגש כי מדובר בהאשמות לכאורה, שלא הוכחו).

מה כל-כך רע בהסתמכות על חברים בניהול העושר שלנו? יש היגיון בהסתמכות על חברים בהחלטות יומיומיות: אנחנו מכירים אותם והם אותנו, מכירים את הרקע התרבותי שלהם והם את שלנו, אנחנו נותנים בהם אמון ויודעים שהם רוצים בטובתנו. אבל מה שנכון להרבה מאוד תחומים בחיים, הופך לבעייתי ואף מסוכן כשמדובר בכסף שלנו. למה, בעצם?

הרדמת חוש הביקורת

הסיכון המרכזי הוא הרדמת חוש הביקורת שלנו. כאשר קיימת היכרות ואמון מוקדם, הדבר עשוי להקטין את מידת הביקורת הדרושה לקבלת ההחלטה. התוצאה עלולה להיות ויתור על בדיקות חיוניות.

כך, למשל, כשאנו משקיעים במניה סכום משמעותי בעקבות "טיפ" של חבר, לעתים לא נבדוק לעומק את פעילות החברה ואת תחזיות האנליסטים לגבי ביצועיה העתידיים. בנוסף, לא בטוח שנשאל את עצמנו אם ההשקעה שמתאימה לחבר מתאימה בהכרח גם לנו.

תוך כדי ההשקעה אנו עלולים להזניח את המעקב אחריה ולהחמיץ סימני אזהרה שעלולים להצביע על כך שכדאי לממש את ההשקעה - כגון דו"חות כספייים גרועים של החברה שבמנייתה השקענו.

אחד השיקולים להפקדת כסף בניהולו של חבר הוא המחשבה כי החברות תזכה אותנו בתנאים ובשירות טובים יותר. לא תמיד זה המצב. לעתים דווקא אצל החבר נשלם עמלות גבוהות יותר, כי לא יהיה לנו נעים להתמקח, וכאשר השירות לא יהיה לשביעות-רצוננו, נהסס להתלונן או להעביר את הכסף לניהול אדם אחר.

בנוסף, מבלי להטיל חלילה דופי באיש, רוב מעשי הנוכלות מתבצעים על-ידי אנשים שרכשו את אמונם של קורבנותיהם. עד לרגע שבו מתגלה ההונאה, הקורבן בטוח כי הנוכל הוא חברו ואינו חושד בדבר.

חברינו אינם אויבינו, אול ם כאשר אנו מסתמכים בקלות על חברים, יש סיכוי שיהיה מי שיראה בנו מטרה נוחה לשכנוע בהשקעה כושלת או בלתי ראויה.

השקעה נזילה

אף כי לא מומלץ לערב חברים בניהול העושר המשפחתי, לכל כלל יש יוצא מהכלל. אם אתם שוקלים בחיוב להשקיע בהמלצה של חבר או למסור לידיו חלק מכספכם, תוכלו לצמצם את הסיכון אם תקפידו על מספר כללי זהירות:

- בקשו חומר כתוב וברור. סירוב מתמשך של החבר לספק מידע בכתב צריך להדליק נורה אדומה.

- הפנו את ההשקעה לבדיקת יועץ או גורם אובייקטיבי. לאחר בחינה אובייקטיבית ובלתי מעורבת רגשית תוכלו לקבל המלצה מקצועית ונקייה.

- הימנעו מהשקעות בלתי נזילות באמצעות חברים. אפשרות יציאה נוחה מההשקעה תקטין מאוד את הסיכון.

- אל תפעלו מתוך לחץ אם חבר לוחץ עליכם להחליט מהר כי "עכשיו סוגרים".

- היו חשדנים: כשמציגים בפניכם תשואות החורגות בשיעורים גבוהים מאוד מהשוק - נורות האזהרה צריכות להידלק.

הכותב הוא יו"ר קבוצת שקל ניהול ביטוח ופיננסים ויו"ר שקל אג'יו, המתמחה בניהול העושר המשפחת