שובם של האחים אנצ'ל: דורשים מאפריקה לבטל את הבונוסים

(עדכון) - תנועת אומ"ץ לגושן: "לבייב צריך לשלם הבונוסים מכיסו - לא הציבור" ■ תובעים מלב לבייב לשלם מכיסו הפרטי את הבונוסים למנהלים הבכירים בחברה

תנועת אומ"ץ הגישה היום (ד') מכתב מחאה לזהר גושן, יו"ר רשות ני"ע, בעקבות חלוקת הבונוסים בהיקף של 7 מיליון שקל למנהלים בכירים בקבוצת אפריקה ישראל. שלשום הודיעה אפריקה על חלוקת הבונוסים למנהליה, חודשים ספורים לאחר השלמת הסדר חוב שהציל אותה מפירוק.

"למרבה הבושה הבונוסים הללו לא מחולקים על ביצועים מוצלחים, צמיחה ורווחים כמקובל - שכן חברת אפריקה ישראל דווקא הפסידה ב-3 השנים האחרונות למעלה מ-5 מיליארד שקל - אלא כתגמול על תרומתם להסדרי החוב של החברה", כתבה אומ"ץ לגושן. "אנו פונים אליך בדרישה שהרשות תפעל לסיכול תוכנית הבונוסים מכספי הציבור".

באומ"ץ לא מתנגדים עקרונית לחלוקת הבונוסים למנהלי אפריקה, אלא לעצם העובדה שאותם בונוסים מחולקים מקופת החברה, שכשלה לטענתם. באומ"ץ קוראים לבעלי השליטה לב לבייב לשלם מכיסו את הבונוסים, אם ברצונו לתגמל את מנהליו.

"אם בעליה של החברה לב לבייב יתעקש לשלם את הבונוסים הללו יש לתבוע ממנו לעשות זאת מכספו הפרטי", נכתב בפנייה לגושן.

אומ"ץ תוקפת גם את המוסדיים, שניהלו את המו"מ להסדר החוב מול אפריקה והתעלמו מסוגיית הבונוסים: "למרבה הצער כשלו הגופים המוסדיים המייצגים את בעלי אגרות החוב המפסידים של החברה בכך שלא טרחו לשבץ במסגרת ההסדר סעיף המונע תשלומי בונוסים בתקופת ההסדר".

הקאמבק של האחים אנצ'ל

אפריקה ישראל השלימה לאחרונה הסדר חוב בהיקף של כ-7.5 מיליארד שקל, לאחר שהחברה לא הצליחה לעמוד בהתחייבויותיה כלפי מחזיקי האג"ח שלה. המוסדיים קבעו בהסדר כי בשנתיים הקרובות מנועה החברה מלחלק דיבידנדים, אולם לא הוגבלה חלוקת הבונוסים למנהלי החברה.

החזקות הציבור במניית קבוצת אפריקה ישראל עומדות על כ-53%, זאת לעומת כ-47% החזקות של בעלי עניין.

לא רק אומ"ץ הביעה תרעומת על חלוקת הבונוסים באפריקה. גם האחים אנצ'ל, הזכורים מימי הסדר החוב ואשר מיתגו עצמם כלוחמי המשקיעים הפרטיים באפריקה, שיגרו היום מכתב לחברי דירקטוריון החברה בו הם מביעים את התנגדותם לחלוקת הבונוסים, וכינו את ההחלטה "חצופה ובוטה". גם הם דורשים לבטל את חלוקת הבונוסים.

כחלק מההסדר הפכתם חוב להון, כך שאתם בעצם מחייבים עכשיו את נושי החברה לשלם בונוס לאנשים שהביאו את החברה למצב בו אין היא יכולה להשיב את כספם בזמן, ולאנשים שבמהלך המו"מ על ההסדר עמדו מן הצד השני לנושים ואמרו להם שאין יותר מזומן בקופה", כתבו האחים אנצ'ל לדירקטוריונים באפריקה. "לו הייתם בוחרים לתת את הבונוס בצורה של אופציות או אג"ח לטווח ארוך הדבר היה מראה על אמון שלכם ושל המנהלים עצמם בכך שהחברה תחזור לפסי צמיחה ורווחיות".