מאיר שמיר לביהמ"ש: הכריעו במחלוקת לגבי דו"חות תנובה

‎‎דורש את הסכמת אייפקס לפרסום דו"חות תנובה, לצורך רכישת החזקות מבטח שמיר בחברה ‏‎‎■ אייפקס בלמה עד כה את צעדי מבטח שמיר לפתרון סוגיית אי-פרסום דו"חות תנובה, שגררה את השעיית מבטח שמיר מהמסחר‏

‎‎המאבק בין מאיר שמיר וזהבית כהן, יו"ר קרן אייפקס, על פרסום דו"חות קונצרן החלב תנובה עובר לבית המשפט. מבטח שמיר , חברת ההחזקות הבורסאית שבשליטתו של שמיר, הגישה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה להמרצת פתיחה נגד אייפקס ותנובה, כצעד נוסף שמסלים את המאבק בין הצדדים.

כזכור, מיד לאחר פרסום דו"חותיה הכספיים של מבטח שמיר לשנת 2009 פנתה אליה רשות ניירות ערך בדרישה שזו תפרסם תחילה הערכת שווי להחזקותיה בתנובה, ובשלב מאוחר יותר גם את הדו"חות הכספיים של החברה, בה היא מחזיקה בכ-20%. אך עד כה, בעקבות סעיף בחוזה בין מבטח שמיר לבין קרן אייפקס - המחזיקה במניות השליטה בתנובה - שאינו מאפשר לה לעשות זאת, נמנעה החברה מכך.

אי-ביצוע ההוראה של רשות ניירות ערך הביאה בהמשך לכך שמניית מבטח שמיר הושעתה מהמסחר בבורסה, שכן הרשות לא אישרה את הדו"חות שפרסמה החברה לשנת 2009.

במבטח שמיר ביקשו בתחילה לפנות למערכת המשפט במטרה לשנות את רוע הגזירה, וטענו כי מבחינה חשבונאית הם אינם מחויבים בפרסום דו"חות תנובה, אך בסופו של דבר משכו את התביעה, מתוך רצון להימנע מעימות עם הרגולטור.

כעת, כאמור, מפנים במבטח שמיר את המאמצים המשפטיים נגד אייפקס, כדי להוציא לפועל את החלופה האחרונה העומדת בפניה אם ברצונה לשוב ולהיסחר בבורסה: מכירת החזקותיה בתנובה לבעל השליטה מאיר שמיר. לשם כך נדרשת מבטח שמיר לפרסם את נתוני תנובה, כולל הערכת שווי ודו"ח עסקה.

עורכי הדין של מבטח שמיר טוענים כי הפנייה לבית המשפט מגיעה לאחר שאייפקס טענה כי חלופה זו תהווה את הפרת ההסכם, בעוד שלדידם "אין לזה עיגון משפטי", שכן הדברים מופיעים בחוזה בין הצדדים.

מבטח שמיר תבקש מבית המשפט להצהיר כי פרסומם החד-פעמי של נתוני תנובה לצורך העברת ההחזקות למאיר שמיר אינו מהווה הפרת חוזה, ולכן יש לחייב את אייפקס למסור את המידע הרלוונטי.

‎‎בפניית החברה לבית המשפט, שהוגשה על-ידי עוה"ד רם כספי ויאיר כספי ממשרד כספי ושות' וכן על-ידי עוה"ד ניר כהן ואמיר בן ארצי ממשרד ניר כהן לשם, טוענת מבטח שמיר כי בהסכם בינה לבין אייפקס הוסכם כי שני הצדדים יפעלו למניעת גילוי מידע על קבוצת תנובה במסגרת הדו"חות הכספיים של מבטח שמיר, כמיטב יכולתם, עד להנפקת החברה בבורסה.

כן נכתב כי אם יהיה קושי ביישום ההוראה שבהסכם, יפעילו הצדדים את אחד מהמנגנונים הבאים: העברת החזקות מבטח שמיר לנאמנות, העברת החזקות מבטח שמיר לבעל השליטה מאיר שמיר, או פתרון אחר שיסוכם בין הצדדים.

לאחר שמשכה את עתירתה על החלטת הבורסה להשעות את מנייתה מהמסחר, ביקשה מבטח שמיר לפתור את הסוגיה אליה נקלעה בדרך של רכישת החזקות אייפקס בתנובה (56%). בתחילת החודש העבירה החברה הצעת רכש למניות אלו לפי שווי חברה של 1.9 מיליארד דולר. אך התשובה השלילית לא איחרה לבוא, כשאייפקס השיבה כי "תנובה אינה על המדף".

במבטח שמיר מציינים כי עם דחיית ההצעה הם ביקשו לממש את אחת החלופות שהועמדו לרשות החברה על-פי ההסכם בין הצדדים. האפשרות להעביר את מניות תנובה בהן מחזיקה מבטח שמיר לנאמנות נפלה לאחר שרשות ניירות ערך הבהירה לחברה כי פעולה זו לא תפתור את הבעיה.

לפיכך ניסו בחברה להגיע למנגנון מוסכם עם קרן אייפקס, אך לאחר שיחות בין הצדדים לא נוצרה הסכמה. בין היתר הועלתה הצעה לפיה תבוצע הצעת רכש למניות מבטח שמיר והיא תמחק מהמסחר, אך אייפקס הסכימה רק לפרסום נתונים חלקיים של תנובה לשם כך, ורשות ניירות ערך לא הסתפקה בכך. ‏‎‎