פישר לא רוצה להוזיל את הנדל"ן

ירידת מחירים משמעותית, אליה שואף השר אריאל אטיאס, תדאיג את המפקח על הבנקים

אל תטעו. סטנלי פישר ורוני חזקיהו בכלל לא רוצים להפיל את מחירי הדירות. אלה המלחמות המתוקשרות, בעיקר מתוקשרות דרך אגב, של צמרת הרשות המבצעת - ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר השיכון אריאל אטיאס ושר האוצר יובל שטייניץ. נגיד בנק ישראל והמפקח על הבנקים לא משתתפים כחיילים בקרב המבולבל וחסר התיאום שמנסים לנהל השלושה בשנה האחרונה.

לכן, לא זו הבשורה שיצאה השבוע מפיו של הנגיד פישר, שהעלה את הריבית בעוד רבע אחוז ודיבר בדאגה על העלייה החדה במחירי הדירות. פישר בסך הכול רוצה יציבות. לאמיתו של דבר, אינפלציה קלה, גם של מחירי הדירות, יותר בריאה גם כעת לכלכלת המשק מתסריט של דפלציה (שעוצר קניות בצפייה לעוד הורדת מחירים, ומשתק את הכלכלה המקומית).

גם המפקח חזקיהו, שמשלב ידיים עם פישר ודיבר השבוע על החשש מהמינוף הגבוה והמשכנתאות הנדיבות של רוכשי הדירות, לא מייחל לירידת מחירים, כזו שהזוגות הצעירים כולם מייחלים לה.

מבחינת המפקח, "ירידת מחירים משמעותית", עליה מדבר למשל שר השיכון אטיאס, תסכן את הבנקים המלווים ותערער את כל המערכת.

מתסכל ככל שזה יישמע, פישר וחזקיהו רק מרחיקים בשבועות האחרונים עוד כמה צעדים את מאות אלפי הזוגות הצעירים מחלומם המשותף לקנות סוף-סוף דירה ראשונה. כל אלה שחלמו על פקיעתה הרועשת של בועת המחירים שתפיל את מחירי הדירות ותאפשר להם לקנות דירה במחיר סביר במרחק חצי-שעה מתל-אביב.

במקום זאת, אחרי שהתייאשו מסיסמאות הגדלת ההיצע והסרת חומות הבירוקרטיה של ראש הממשלה והשרים, הם נתקלים בשבועות האחרונים בבכירי בנק ישראל, שנחושים להוציא את האוויר בצורה מבוקרת שתשמור על גובה הגלים.