משרד הבריאות: מיטות השיזוף מסוכנות כמו החשיפה לשמש

ממליץ לגבש חקיקה שתאסור באופן מוחלט שימוש במיטות שיזוף בקרב ילדים מתחת לגיל 18 ■ מחקרים הוכיחו כי מיטות השיזוף מגבירות את הסיכון לסרטן העור‏

‎‎מיטות שיזוף עשויות להיתפס כפתרון אולטימטיבי למי שמעוניין להשתזף מבלי להתעלף מעומס החום ששורר בימים האחרונים, אך דווקא כעת משרד הבריאות שופך מים צוננים על התעשייה הלוהטת הזו.

במסגרת נייר עמדה שפורסם היום (ג') ממליץ משרד הבריאות לא להשתמש במיטות השיזוף, המסוכנות לטענתו בדיוק באותה מידה כמו החשיפה לאור השמש. המלצת המשרד תקיפה יותר לגבי לבעלי עור בהיר או לבעלי נמשים ושומות רבות.

עוד ממליץ המשרד לגבש חקיקה שתאסור באופן מוחלט שימוש במיטות שיזוף בקרב ילדים מתחת לגיל 18, וכן לקבוע בחוק רישוי העסקים כי מכוני השיזוף יחויבו לחלק עלוני מידע בעניין המאושרים על-ידי משרד הבריאות.

במסגרת חקיקה כזאת, המכונים יחויבו להחתים את הלקוחות על הסכמה מפורשת לפיה הם מודעים לסכנות הקיימות, ובנוסף המכונים יחויבו לדרוש מהלקוחות לענוד משקפי מגן לעיניים בעת השיזוף. כמו כן יחויבו המכונים לתלות שלטי אזהרה בולטים הכוללים אזהרות אלה.

במשרד הבריאות הודיעו כי לצורך גיבוש התקנות והחקיקה הדרושה יוקם צוות מיוחד במשרד שיקדם את הנושא.

‏משרד הבריאות החליט לפרסם את נייר העמדה הזה נוכח "הידע המצטבר בנושא עליית ההסתברות לתחלואה בסרטני עור, כולל מלנומה ממארת".

במשרד הבריאות מסבירים כי מיטות שיזוף‏‎ ‎הם מתקנים המשמשים לשיזוף מלאכותי באמצעות פליטת קרינה על סגולית ‏‎(ultraviolet)‎‏ בספקטרום המדמה את זה של אור השמש. נוסף על מיטות שיזוף, קיימים גם תאי שיזוף הפועלים בטכנולוגיה דומה, שבדרך-כלל פולטים קרינה חזקה יותר ומאפשרים שיזוף בעמידה ובפרק זמן קצר יותר בהשוואה למיטות השיזוף.

‏לטענת משרד הבריאות, חשיפת-יתר לקרינה על סגולית, הן של קרינת השמש והן ממקור מלאכותי, נקשרת להזדקנות מוקדמת של העור, להתפתחות ירוד ‏‎(cataract)‎‏ ולפגיעה בלחמית העין. לאחרונה אף דווח כי לשימוש במיטות שיזוף אפקט ממכר.

עם זאת, הסכנה העיקרית הנקשרת לחשיפה לקרינה על סגולית היא היארעות סרטני עור למיניהם: מלנומה ממארת של העור ושל העין, סרטן עור קשקשי וסרטן עור בסיסי. הקשר חזק במיוחד כאשר מדובר בחשיפה של ילדים ובני-נוער.

דיווחים על הקשר בין חשיפה לקרינה על סגולית, ובעיקר חשיפה סירוגית בשעות הפנאי, לבין מלנומה של העור וסרטני עור אחרים החלו להצטבר מאז אמצע שנות ה-80 של המאה הקודמת.

מחקר שנערך כבר בשנת 2003 הצביע על קשר ברור בין חשיפה לקרינת השמש לבין היארעות מלנומה. באשר לחשיפה למתקני שיזוף, גם כאן ניכרה עלייה מובהקת בסיכון אצל נשים בגילי 30-39 שנחשפו לשימוש במתקנים אלה פעם בחודש או יותר, בהשוואה למי שלא נחשפו כלל או רק לעתים נדירות.

מחקר אחר שנערך בשנת 2005 הראה כי אפילו חשיפה אחת בלבד למתקן שיזוף העלתה ב-25% את הסיכון לחלות במלנומה ממארת של האור.

"לאחרונה הגדיר ארגון הבריאות העולמית את השימוש במיטות שיזוף כגורם מסרטן ודאי, ומשרד הבריאות לקח על עצמו להוביל מהלך שיביא לצמצום של חשיפה מסוכנת זו", כך אמר היום פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות.

מירי זיו, מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן, הוסיפה: "אנו רואים במיטות השיזוף סכנה אמיתית לבריאות הציבור, ואני מקווה כי בפעילות הסברתית משותפת של משרד הבריאות ושל האגודה נצליח לשכנע את הציבור בסכנה הטמונה כאן". ‏ ‎‎‏