איגוד החברות הציבוריות: תומכים בהקמת בית משפט כלכלי

גד סואן, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות: "חיי הכלכלה בעולם הגלובלי של ימינו הם מהירים ומורכבים מטבעם ומחייבים קבלת החלטות קריטיות בלוחות זמנים קצרים, תוך הפעלת שיקול-דעת מקצועי וזהיר"

בעוד מספר חודשים תוקם המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, הידועה בכינוייה כ"בית המשפט הכלכלי". היוזמה להקמת בית משפט כלכלי יצאה מרשות ניירות ערך, אשר היו"ר שלה פרופ' זוהר גושן המליץ, עוד בטרם מונה ליו"ר הרשות, להקים בית משפט כלכלי מיוחד שידון במהירות וביעילות בתביעות פליליות ואזרחיות בנושאים כלכליים.

לפני כשנתיים נפגש, ראשי איגוד החברות הציבוריות, עם שר האוצר והנהלת משרדו וכן עם שר המשפטים. ראשי האיגוד עמדו על היתרונות של בית משפט מיוחד לעסקים ותבענו להקים בית דין שכזה בישראל. הקמתו, טענו, תגביר את הוודאות התפעולית ותאפשר להפחית את הרגולציה הרבה המאפיינת את ישראל. אמרנו כי אנו משוכנעים כי בית משפט שכזה ייתן פתרון מהיר ויעיל לבעיות של עסקים בעולם צומח ומתפתח במהירות ומשתנה חדשות לבקרים.

דוגמה לבית המשפט כלכלי מוצלח הוא זה היושב במדינת דלאוור שבארה"ב הנחשב ליעיל מסוגו בעולם. בבית משפט זה מכהנים 5 שופטים שממונים לתקופה של שתים עשרה שנים ונבחרים לאחר סינון קפדני ביותר אחרי שנבחנו כישוריהם בתחום העסקים והמשפט ואשר עסקו קודם לכן בפרקטיקה בתחום זה.

בכל תיק דן שופט יחיד אשר מחוייב להוציא החלטה בתוך שלושה חודשים. בשל מומחיותם של השופטים, ניתנות ההכרעות במקרים רבים בתוך מספר שבועות ולפעמים אפילו תוך ימים אחדים. על החלטותיהם של השופטים כמעט ואין ערעור וגם כשיש ערעורים הרי שבמרבית המקרים הם נדחים.

אנשי העסקים יודעים כי שופטי בית המשפט הכלכלי הם מנוסים, מומחים ויעילים ,פנייה לערכאות נענית במקצועיות והחלטות שיפוטיות ניתנות במהירות הכל כך נחוצה בעולם העסקים המודרני.

כמו כן כיוון שהשופטים מתמנים לתקופה ארוכה נוצרת עקביות בהחלטות שגורמת ליצירת וודאות בקרב הסקטור העסקי. זו הסיבה שבמדינה קטנטונת זו שבצפון מזרח ארה"ב רשומות כשני שליש מן החברות הציבוריות האמריקאיות וכחצי מכלל החברות הפרטיות. זו גם הסיבה שמאות חברות ישראליות, מרביתן חברות היי-טק בחרו להירשם במדינה זו.

הצעת החוק בעניין זה, אושרה בכנסת לפני מספר חודשים בקריאה ראשונה, וועדת החוקה חוק ומשפט אישרה אותה לאחרונה לקריאה שנייה ושלישית. ההצעה אומרת כי כל התיקים הכלכליים בין פליליים ובין אזרחיים, לרבות תביעות ייצוגיות ותביעות נגזרות יידונו במחלקה הכלכלית שבבית המשפט המחוזי בתל אביב.

עו"ד גד סואן, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, אומר כי "חיי הכלכלה בעולם הגלובלי של ימינו מהירים ומורכבים מטבעם ומחייבים קבלת החלטות קריטיות בלוחות זמנים קצרים, תוך הפעלת שיקול דעת מקצועי וזהיר. הקמת המחלקה הכלכלית בת"א תאפשר לשופטים להתמקצע, ותיצור אחידות ועקביות בפסיקה, שתקטין את אי הוודאות ותגביר את היציבות בתחום הכלכלי".