בדיקת "גלובס": רכישת מזגן רק בסוף הקיץ תחסוך לא מעט כסף

עם זאת, מי שלא עומד בעומס החום ומבקש לרכוש מזגן כבר עכשיו ימצא בכל זאת מחירים שפויים ■ בדיקה מקדימה של תנאי השטח, שיטות הקירור ודרישות ההתקנה עשויה לחסוך הפתעות בסיכום ההוצאות הסופי

עומס החום הכבד של השבועות האחרונים הביא לגידול ניכר בביקוש למזגנים כאן ועכשיו. גם מי שמחזיק מזגן בבית (84% מהציבור, לפי סקר של חברת אלקטרה) שוקל שדרוג. ובכל זאת, לאור המגוון הרחב של המזגנים, התחרות בין היצרנים והמחירים הגבוהים בתקופת הקיץ, נשאלת השאלה אם עכשיו הזמן הנכון לקנות מזגן, או שאולי נבון יותר לחכות חודש.

מבדיקת "גלובס" עולה כי הסבלנות משתלמת. כאמור, מחירי המזגנים עולים לקראת עונת השיא - הקיץ, ואפילו גורמים בתוך הענף ממליצים לחכות מעט: "התחרות כל-כך גדולה, כך שהמחירים יירדו מיד אחרי עונת השיא", אומר משה רז ממשגב, העוסק במכירה, בהתקנה ובתיקון של מזגנים באזור חיפה והקריות כ-30 שנה. "3 חודשי הקיץ הם העמוסים ביותר בעבודה של מוכר ומתקין מזגנים, וביתר הזמן יושבים רגל על רגל".

מי שאינו יכול לשאת יותר את החום ומתעקש לרכוש עכשיו, יכול להתנחם בכך שעדיין מדובר במחירים סבירים, המאפשרים להצטייד במזגן סביר במחיר נוח. היום, באמצע עונת השיא, ניתן למצוא מזגן עילי 9,6000 BTU (עם 1 כ"ס) בפחות מ-1,800 שקל, כולל התקנה בסיסית. יש לשים לב לכך שמדובר במזגן קטן וחלש יחסית, שאינו מסוגל לקרר מרחב גדול במיוחד, והוא מתאים בעיקר לחדרי שינה קטנים.

המזגנים הפופולריים ביותר הם המזגנים העיליים הנעים בין 1 ל-1.5 כ"ס, ומתאימים למרחבים קטנים יחסית. מובן שניתן למצוא גם 3-4 כ"ס, המקררים בעוצמה רבה יותר - והמחירים בהתאם.

לשרוד את ההתקנה

אחרי שביררתם את כל הפרטים ומצאתם את המזגן המתאים לכם, עדיין לא הגעתם למנוחה הקרירה. שלב ההתקנה מוציא לקוחות רבים מכליהם. מזגן הוא מוצר שאמור לשרת את הבית ויושביו שנים רבות, כך שכדאי להשקיע בו עוד כמה שקלים כדי שיעשה את העבודה כמו שצריך. עוד רצוי לוודא כי יש אחריות, וכי אתם יודעים מי נותן את השירות - החל בהתקנה וכלה בתיקונים וחלקי חילוף בהמשך.

מומלץ לשים לב למחירים, במיוחד באינטרנט, שלעתים אינם כוללים התקנה. התקנה בסיסית של מזגן עילי עולה בין 500 ל-800 שקל, ולעתים גלומה במחיר המוצע. עם זאת, התקנה בסיסית כוללת שני מטר צנרת ומתקן למנוע. עלות כל מטר צנרת נוסף - 80-100 שקל. קידוח בקיר ביטון יעלה לכם עוד 150 שקל, הצבה של נקודת חשמל רגילה עולה 150 שקל נוספים, ונקודה נפרדת בלוח החשמל - עוד 350-400 שקל.

לדברי רז, לא בהכרח כדאי לרוץ לרשתות ובעקבות המחירים הנמוכים: "ברשתות החשמל לא מספקים ללקוח בדיקה מקדימה הבית, ואז הלקוח מופתע אם עליו להוסיף כסף במהלך ההתקנה. לעתים צריך להוסיף עוד 500-1,000 שקל על ההתקנה. כשהלקוח לא יודע את זה הוא מתעצבן, המתקין מתעצבן, ולפעמים משאיר אותם עם המזגן לא שלם".

איש מקצוע ותיק אחר, אלי זוהר מקריית-אונו, מחזק את הטענה הזאת. לדבריו, דווקא בעונה הזו כדאי להישמר ולברר היטב מה סוכם בנוגע להתקנה: "יש שרלטנים שמפרסמים בעיתון מחיר של 300 שקל להתקנה, ובסוף לוקחים לפחות 1,000 שקל בגלל קיר מפריד ועניינים נוספים. זה גם עניין של עונה, בחורף המחירים ממש ברצפה".

מזגן ביד ומיד

"גל החום העלה את המכירות, ובגדול", מספר יהודה ווכטל, מנהל השיווק של תדיראן. לפי נתוני החברה, בשבועיים האחרונים גדל הביקוש למזגנים ב-35%. כמה סוכני מכירות טוענים כי מדובר בגידול גבוה הרבה יותר, אך לא היו מוכנים להתחייב על מספרים.

"הקניות בתקופה זו הן בעיקר אימפולסיביות", טוען ווכטל. "המחירים של מזגנים קטנים היום מאפשרים קנייה מעכשיו לעכשיו. קנית - תוך 24 שעות אנחנו אצלך להתקנה". בשגרה מעסיק מפעל תדיראן בעפולה, המפתח ומייצר חלק ממוצריו בארץ, כ-300 עובדים. בתקופה זו של לחץ יש צורך בתגבור של כוח-האדם.

השחקניות הבולטות בשוק הן אלקטרה, תדיראן, טורנדו ו-LG. מחירי המזגנים שמציעות החברות יחסית דומים בכל הקטגוריות, כך שמומלץ לשים לב ל"מעטפת" - לאחריות המגיעה עם המזגן ולשירות, עליו תוכלו למצוא המלצות מחברים או באינטרנט, או לנסות בעצמכם ביצירת קשר למרכז שירות הלקוחות של החברה.

אגב, בקרב המשווקים מגדירים דווקא את מיצובישי כ"רולס-רויס" של המזגנים, ולכן גם מחירו גבוה משמעותית משל המתחרים.

ניצנים ראשונים של מחירי סוף עונה מתחילים לצוץ: טורנדו כבר מציעה מזגן עילי 2.5 כ"ס ב-3,000 שקל במקום ב-3,400 שקל, מזגן עם טכנולוגיית אינוורטר 1.25 כ"ס נמכר ב-2,300 שקל במקום ב-2570 שקל, ומזגן עילי 3.5 כ"ס ב-4,000 שקל במקום ב-4,300 . ברימאג, יבואנית מזגני LG, מציעה התקנה חינם לכל הרוכש מזגן בטכנולוגיית אינוורטר עד לסוף העונה ו-5 שנות אחריות (שנה אחת מלאה ו-4 שנים על חלפים).

חיסכון לטווח ארוך

"בטרם הרכישה כדאי להכין שיעורי-בית ולדעת מה התנאים בבית, כך שניתן יהיה להתאים את המזגן", מסביר משה רז. "אני מעדיף להגיע לבית עוד לפני העסקה, אפילו שזה עולה לי דלק וזמן, ולתת ללקוח את השורה התחתונה. זה עדיף על פני מריבות אחר-כך".

כיום הולכים וצוברים פופולריות מזגנים העובדים בטכנולוגיית "אינוורטר". מזגנים אלה מצוידים במחשב ויודעים לזהות את הטמפרטורה בחדר ולווסת את פעילות המזגן, כך שימשיך לפעול, ישמור על הטמפרטורה בחדר וגם יחסוך בחשמל. זאת בניגוד למזגנים הסטנדרטיים, אשר מפסיקים לעבוד ברגע שמושגת הטמפרטורה הרצויה בחדר.

מזגנים אלה יקרים יותר ממזגנים ללא טכנולוגיית "אינוורטר", אך כפי שמסביר אבי דוניצה, בעליהן של שתי החנויות "גלי קור" מקבוצת סוויטץ', ההפרש מתקזז כעבור כ-6 שנים של הפעלה חסכונית בחשמל.

גלית מסד, סמנכ"לית השיווק של טורנדו, ממליצה לבוא מוכנים: "צריך לדעת מה גודל המרחב, האם הוא פתוח לכיוון מסדרון או חדרים נוספים, כמה חלונות יש, האם יש קיר דרומי, ובאיזו קומה נמצא החדר, כיוון שקומה עליונה מושכת יותר חום. במצבים כאלה אנחנו מציעים להוסיף רבע כ"ס לכל מזגן".

על מזגנים מיני מרכזיים כבר אין כמעט על מה לדבר. מחירם הגבוה, חוסר היעילות בצריכת החשמל וחוסר היכולת לשלוט בטמפרטורה בכל חדר הפחיתה משמעותית את הפופולריות שלהם. כיום אנשים רבים מעדיפים לקנות כמה מזגנים עיליים קטנים, אחד לכל חדר, כך שכל בן בית יכול לבחור את מידת החום הרצויה לו.

אנרגיה טובה

קריטריון נוסף שיש לקחת בחשבון בעת רכישה הוא הדירוג האנרגטי של המזגן, כלומר רמת צריכת החשמל. על כל מזגן הנמכר היום מופיעה מדבקה המסמנת את הדירוג האנרגטי שלו בין A ל-G.

הפעלה של מזגן עילי 1.25 כ"ס בדירוג אנרגטי A למשך שעה תעלה לכם 0.502 שקל, בעוד הפעלה של מזגן בדירוג G תעלה 0.565 שקל. בהפעלה שנתית של כ-2,000 שעות בשנה, מצטברות 6.5 אגורות לשעה ל-130 שקל. לא דרמטי, אך מבחינת צריכת חשמל מדובר בהבדל של ממש.

בניסיון לצמצם את רמת צריכה החשמל בישראל, תיכנס לתוקפה בינואר 2011 תקנת מקורות אנרגיה החדשה. התקנה דורשת רמת יעילות אנרגטית (COP) מכל המכשירים החשמליים כולל מזגנים, ומזגנים מתחת לרמה זו לא יותרו למכירה.

מדובר בהזדמנות למשק החשמל, אבל גם בהזדמנות ללקוח הישראלי. לדברי יהודה ווכטל מתדיראן, לקראת סוף השנה צפויים לרדת המחירים, במיוחד של מזגנים אשר אינם עומדים בסטנדרט היעילות האנרגטית. "אנחנו התאמנו את מרבית המזגנים שלנו לתקן החדש כבר מזמן, אבל הלקוח הישראלי בכל זאת יוכל ליהנות מהזדמנויות על מזגנים הלא מותאמים, כי כולם ינסו להיפטר מהם".

מילון מושגים

* אינוורטר:

טכנולוגיה המאפשרת למזגן לפעול באופן רציף, ללא הפסקות, באמצעות מחשב המתאים את רמת פעילות המזגן לטמפרטורת החדר וחוסך בחשמל.

* כוח סוס:

מידת עוצמת פעילות המזגן, אשר כמעט ואין משתמשים בה כיום, אלא במידת התפוקה (BTU).

* British Thermal Unit:

BTU, מידת התפוקה של המזגן, הנתון המשמעותי ביותר שיש לבחון בעת התאמת מזגן לצרכיכם. מומלץ לרכוש מזגן בתפוקה של כ-7,000 BTU לכל 10 מ"ר.

* Coefficient Of Performance:

COP, דירוג אנרגטי של המזגן, הנמדד מ-A ל-G ומופיע על כל מזגן הנמכר כיום. A הינה מידת היעילות האנרגטית הגבוהה ביותר, כלומר מידת התפוקה ביחס לצריכת החשמל.

22
 22