הין היפני נסוג משיא של 15 שנה; הממשל יתערב במסחר?

שר האוצר במדינה התחייב "לנווט" את שער המטבע בשיתוף פעולה עם הבנק המרכזי לאחר שהאמיר לרמת שיא של 83 ין בלבד לדולר ■ מדד הניקיי מוסיף לצנוח על רקע הבריחה לשוק המט"ח

החששות הכבדים בקרב היצואנים ביפן והקריאות במדינה להתערבות ממשלתית כדי לצנן את התיסוף הקיצוני בשער המטבע עושים את שלהם, ומנווטים היום לראשונה את הין היפני דרומה על רקע הציפיה להיענות מצד הרגולטורים במזרח.

המטבע רושם הבוקר ירידה של 0.25% לעומת הדולר האמריקני לרמה של 84.35 ין לדולר - זאת לעומת רמת שיא של לא פחות מ-15 שנה שרשם המטבע היפני השבוע כשהגיע לרמה של 83.5 ין לדולר.

הזינוק בשערו של הדולר נרשם לאחר ששר האוצר במדינה, יושיהיקו נודה, התבטא אמש באומרו כי הממשלה "תעקוב אחר התנודות בשוק מטבע החוץ בדאגה ועניין" וכי בכוונתו לפעול באופן צמוד עם הבנק המרכזי של יפן כדי להתמודד עם השינויים החדים בערכו של המטבע.

"הסיכוי להתערבות גדל לאור הקיצוניות אליו הגיע הצמד", הסביר הלילה קיצ'י מורשימה, כלכלן במחלקת השווקים הבינלאומיים של סיטיגרופ בטוקיו. "עם זאת, חשוב להבין שבמקרה הזה דרושה יותר מסתם התערבות".

הבריחה אל הין מורגשת גם בבורסה של טוקיו, שם מוסיף מדד הניקיי לצנוח ומאבד הבוקר 1.7% נוספים מערכו, בהמשך לירידות חדות שרשם בימים האחרונים. בכך מגיע המדד לשפל של קרוב לשנה וחצי על רקע הדאגה המתמשכת של היצואנים מפני מיתון מתמשך בכלכלה האמריקאית שיגרור ירידה בהיקף הצריכה של הציבור ויפגע בכיסם.

[לטבלת שערי חליפין]