מאבק משפחתי במאפיית אנג'ל: "ירון הציע לקנות ב-360 מ' ש'"

גד אנג'ל, שמסוכסך בשנים האחרונות עם בן-דודו ירון אנג'ל, טוען כי קיבל ממנו הצעה למכור את החזקותיו בחברה לפי שווי הגבוה ב-17% משווי המניות בשוק

מאבק השליטה המשפחתי במאפיות אנג'ל נמשך. ל"גלובס" נודע כי ירון אנג'ל, המחזיק ב- ב-22.6% ממניות החברה ומשמש בה כמנכ"ל, הציע לאחרונה לרכוש את מניותיו של יריבו, גד אנג'ל (22.53%) לפי שווי של 360 מיליון שקל. מדובר בשווי הגבוה ב-17% מהשווי שבו נסחרת היום החברה בבורסה.

"לפני 4 חודשים ירון שלח לי הצעה לקנות אותי לפי 360 מיליון שקל. זה לא הגיע למשא-ומתן. פשוט אמרתי לא ודחיתי את ההצעה", מאשר גד אנג'ל בשיחה עם "גלובס". ירון אנג'ל אישר אף הוא כי הציע לקנות את מניותיו של גד בחברה.

בעבר היה זה גד שהציע לקנות את חלקו של ירון בחברה, וכפי שנחשף ב"גלובס", העביר אליו מספר הצעות - שנדחו בסופו של דבר.

"אני הצעתי לקנות לפי שווי של 400 מיליון שקל, ואמרו לי לא. ההצעה שלי עדיין עומדת. כל חצי שנה אני שולח להם אימייל שאני עדיין מעוניין. לפעמים הם עונים ולפעמים לא".

"המצב עושה לי רק טוב"

ירון וגד הם דודנים, נכדים למייסד החברה, שלמה אנג'ל. בעבר שימשו השניים כמנכ"לים משותפים בחברה, עד שגד הסכים לפנות את כיסא המנכ"לות לטובת ירון.

"היינו מנכ"לים משותפים. ירון בא אליי וביקש (לשמש מנכ"ל נפרד, א.ח). אמר לי 'זה חשוב לי. בוא נעשה את הצעד הזה. אני מבטיח לך שזה לא ישנה שום דבר בשותפות בינינו'. ברגע שהוא התמנה למנכ"ל, הוא שכח", מספר גד.

- למה הסכמת?

"היינו חברים. השיחה התקיימה בסוף 2004, תחילת 2005. עד 2007 עוד היינו חברים. היוזמה היתה שלו. הסכמתי בלב שלם, מתוך החברות בינינו, מתוך אופי היחסים ומתוך האמון שרחשתי לו באותה העת, שהתברר בדיעבד כשגוי".

על המצב הנוכחי אומר גד: "ירון מנהל נגדי מאבק שליטה כבר 3.5 שנים. הוא פיטר אותי, העיף אותי מהדירקטוריון. כמו שקורה בהרבה חברות משפחתיות, שאחד חושב שהוא יכול לקחת את כל הקופה. לקח לי זמן להאמין שהוא זה שמנסה להדיח אותי".

כיום משמש גד כסמנכ"ל החברה בתחום הלחם, לאחר שהוציא צו מניעה נגד פיטוריו מהחברה.

- אתה לא מתוסכל?

"לחם אנג'ל הוא לחם מעולה, פסגת הטכנולוגיה. לחם עינן, למשל, שאין לו מקביל על המדף במדינת ישראל. מבחינת סגולות תזונתיות אין אף אחד שמתקרב אלינו. אז יש לי גם הרבה ממה להיות מרוצה".

- ובכל זאת, מה המצב הזה עושה לחברה?

"האמת? זה עושה רק טוב, כי אני עסוק רק בלעבוד ולא בפוליטיקה של ההנהלה. הייצור עובד. מגזר הלחם מרוויח. החברה מרוויחה כל שנה ברציפות. המגזר שמפסיד הוא מגזר העוגות, שאני לא מטפל בו בכלל. אני ממודר בו לגמרי. יש לנו גם רשת חנויות ששם החברה מדווחת על הפסדים, וגם בה אני לא מטפל. ב-5 השנים האחרונות יחד הפסדנו בעוגות 20 מיליון שקל".

- זה מתסכל שיש כאלה הפסדים?

"זה צריך לתסכל את המנהלים שמטפלים בזה. לי אין יד ורגל, הם לא נותנים לי להתערב".

- ניסית?

"בטח. הם אפילו העלו נגדי בבית משפט טענות שניסיתי להתערב".

- הצעת לצאת מפעילות העוגות?

"ודאי, הצעתי למכור. הצעתי שיתנו לי לנסות לשפר את זה - ושום דבר".

- למה לא לסגור את רשת החנויות, שגם זו פעילות מפסידה?

"אני יכול להראות לך שכל אסיפת בעלי מניות שנתית אני שולח מכתב שבו אני מבקש לסגור את רשת החנויות. זה מפסיד כסף. אנחנו חברה כלכלית. אין כאן פילנטרופיה או אידיאולוגיה. אם לא כדאי, צריך להפסיק. מאז שהעיפו אותי מהדירקטוריון אני לא יכול להעלות את זה בדירקטוריון".

- ומה התשובה שאתה מקבל?

"אני בעל המניות הגדול בחברה, ואני אפילו לא מקבל תשובה. באים עורכי דין, שמסבירים שזו החלטה של ההנהלה".

"אני מדבר חופשי, ירון עושה הצגות"

באוגוסט 2007 הגיע סכסוך הבעלים במאפיית אנג'ל לבית המשפט. הסכסוך פרץ לאחר שגד סייע לשתי נשים שהתלוננו על הטרדה מינית מצד עובד החברה.

באנג'ל סברו כי המשך העסקתו מזיקה לחברה, ורצו לפטר אותו, אולם כאמור הוא ממשיך לכהן בחברה בזכות צו מניעה משפטי.

כיום נמצא הסכסוך בין הצדדים בהליך גישור, ובדו"חותיה הכספיים ל-2009 עדכנה אנג'ל כי ההליך נמצא בשלבי הוכחות וסיכומים. בחודש אפריל האחרון החליט איש העסקים יצחק סלע, בעל עניין בחברה (5.4% מהמניות), לתבוע את החברה, בין היתר בטענה כי הסכסוך בין גד לחברה גרם לחברה בזבוז של מיליוני שקלים במלחמות משפטיות. עוד טען סלע לניהול לא תקין של אנג'ל.

"מ-2007 אנחנו מתכתשים בבתי משפט. מתנהלים כמו ילדים במקום כמו מנהלים, זה לא טוב לחברה", אומר גד.

"הוא (ירון, א.ח) מוציא את הכסף מהחברה, אז זה לא עולה לו. באחת הפעמים שהייתי בבית המשפט, באתי עם עורך הדין שלי, וירון הגיע עם 14 עורכי דין. הוא משתמש בכסף שלי - של החברה שאני בעל מניות בה - נגדי".

- אתם מדברים ביניכם?

"כן. אני מדבר חופשי. הוא עושה הצגות, נכנס לחדר בלי להגיד שלום, אבל אני מדבר חופשי.

"אנחנו עובדים יחד. נישאר בני-דודים לתמיד. קורה בשותפויות שאחד חושב שהוא יכול להשתלט על העסק".

- לא עדיף להפריד כוחות?

"עדיף. הצעתי להם לקנות אותם".

- יש לך נציגות בדירקטוריון?

"כל הדירקטוריון איתו".

- אין לך סמכות למנות דירקטורים?

"כרגע לא. פניתי לבית המשפט. בינתיים ההליך מתנהל, וכרגע אין עוד החלטה".

- מתי אתה רואה את הדו"חות?

"כמוך. רואה את הדו"ח כשהוא מתפרסם לבורסה. יש מעט שאני רואה קודם. לדעתי, זה בניגוד לצו בית המשפט שיש להם. בגדול הם מידרו אותי. קראו לעובדים, אמרו להם לא לתת לי למידע, לא לתת לי דו"חות. רותי (רות מירון, מנהלת הכספים, בעלת מניות בחברה, א.ח) כינסה את עובדי הנהלת חשבונות ואמרה לא לשתף אתי פעולה.

"העובדים מאוד תומכים בי. הם סיפרו לי שאחת העובדות שאלה אם אני מבקש מפתח לשירותים, אם היא יכולה לתת לי?".

מרוויחה בלחם, מפסידה בעוגות

אנג'ל , המאפיה הגדולה בארץ, מייצרת בירושלים, לוד, נתיבות, כפר החורש ובית-שמש. תחום הפעילות העיקרי שלה הוא ייצור ושיווק לחמים, ולהערכתה נתח השוק שלה מגיע לכ-20% מכלל שוק הלחם. מכירות הלחם הנמצא תחת פיקוח מחירים מהוות קרוב ל-40% מסך הכנסותיה.

דו"חות מאפיית אנג'ל, שפורסמו בתחילת השבוע, מלמדים כי הרווח הנקי של החברה ברבעון השני של 2010 זינק ב-18% ל-4.6 מיליון שקל. במחצית 2010 עמד הרווח על פחות מ-11 מיליון שקל. הכנסותיה הרבעוניות של החברה השתפרו ביותר מ-3% ל-136 מיליון שקל, ובתקופת המחצית עמדו על 271 מיליון שקל.

בחודשים ינואר-יוני היוותה פעילות הלחם קרוב ל-90% מהכנסות החברה. בעוד פעילות זו ממשיכה להיות רווחית, ובתקופת המחצית הניבה לה רווח תפעולי של 17.5 מיליון שקל - פעילות העוגות של אנג'ל ממשיכה להיות הפסדית, עם הפסד תפעולי של יותר מ-2 מיליון שקל במחצית השנה. בסך-הכול מגיע ההפסד התפעולי מפעילות העוגות מאז 2003 ליותר מ-30 מיליון שקל.

"גד פועל מתוך האגו הפגוע שלו"

רוני רימון, יועץ התקשורת של חברת שלמה אנג'ל, מסר בתגובה: "הטענות המועלות על-ידי גד הן טענות שקריות שגד מעלה כל פעם מחדש לאחר שנחשף, במהלך כהונתו כסמנכ"ל וכדירקטור בחברה, בהפרת אמונים חמורה, וננקטו נגדו הליכי פיטורים.

"גד פועל ומדבר מתוך האגו הפגוע שלו, לאחר שלא נבחר מחדש על-ידי בעלי המניות של החברה לדירקטוריון, ומנסה לפגוע בחברה. העובדות בשטח מוכיחות כי עסקי החברה משגשגים גם בתקופה שהוא לא מכהן כדירקטור.

"לגבי המשא-ומתן: כנראה בשל ניסיונותיו למכור את מניותיו לגורם שלישי מעלה גד טענות סרק על משא-ומתן. בפועל, ירון אנג'ל לא מנהל כיום משא-ומתן לרכישת מניותיו של גד בשום סכום שהוא. מדובר בהפרכת כזבים לצורכי מיקוח ואגו.

"כל הטענות של גד לא ישנו את המציאות אותה קוראים בדו"חות הכספיים של החברה: גד משמיץ את החברה ואת ירון, שכן אינו מוכן להכיר בכך שהחברה עושה חיל".

22
 22