ערוסי חשף: בנקים העבירו מיליארדי דולרים למדינות מוחרמות

"וול סטריט ג'ורנל": חוקר המודיעין איתן ערוסי הוא שהחל בחקירה חובקת העולם של הפעילות הפיננסית בשוק השחור ■ ברקליס, לוידס וקרדיט סוויס הודו ונקנסו בכ-1.2 מיליארד דולר

חוקר המודיעין איתן ערוסי, הוא שהחל ממשרדו הקטן במשרדי התובע הכללי של ניו יורק, בעזרת קצה חוט, בחקירה חובקת עולם של הפעילות הפיננסית בשוק השחור, אשר הובילה לאירן, סודן, לונדון וקובה, ומשם לבנקים המובילים באירופה אשר עזרו בהעברת מיליארדי דולרים למדינות שארה"ב הטילה עליהן סנקציות.

כספים חשודים שעברו אל ומחשבונותיו של ארגון איראני בשם אלאבי (Alavi) המוגדר כפועל ללא כוונות רווח, ואשר פעל במספר מוקדים בארה"ב בהם גם ממגדל בשדרה החמישית בניו יורק, הם שהביאו את ערוסי לתחילת הבדיקה המודיעינית, אשר מאוחר יותר חברה לחוקרי משרד המשפטים האמריקני. החקירה הגיעה בסופו של דבר גם לפיתחם של המכובדים בבנקים האירופיים, מה שהוביל לחקירה גלובלית אשר מצאה כי הבנקים באופן אקטיבי התעלמו מהחוק האמריקני בכך שעזרו להעביר כספים לא מסומנים לבנקים או חברות במדינות עליהן הוטלו סנקציות בהיקף של מיליארדי דולרים.

תשעה בנקים נתפסו במסגרת החקירה וחלקם נמצאים בהליכים להסדרת העניין, כך אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" אדם המקורב לעניין. שלושה מן הבנקים כבר הגיעו להסדרים, בחודש שעבר הסכים בנק ברקליס בלונדון לשלם 298 מיליון דולר והודה כי איפשר תשלומים בשמם של לקוחות מקובה, סודן ומדינות נוספות. גם בנק לוידס הבריטי והבנק השוויצרי, קרדיט סוויס, בנקים אשר מתפעילים מערכות ענקיות להעברות כספים, הודו כי העבירו באופן נירחב כספים ללקוחות מאירן, הגיעו להסכם לתשלום של 350 מיליון דולר ושל 536 מיליון דולר בהתאמה.

החקירה גילתה כי הבנקים הקצו יחידות מיוחדות אשר עזרו שבאופן סיסטמטי לביצוע העברות הכספים הלא מסומנים דרך מערכת הבנקאות האמריקנית. הם עשו זאת על ידי הסרת קודים המיועדים לזיהוי הכספים במערכות הממוחשבות של הבנקים אשר תפקידן לזהות כספים המועברים ממדינות מוחרמות.

את פריצת הדרך בחקירה הביאה הצלחת החוקרים להגיע לתכתובות אי מייל פרטיות של עובדי הקרן, שבהם פורטו העברות כספים בין איראן לארה"ב. "שיפשפנו את עיננינו כשראינו את כל המיילים המרשיעים האלה", אמר ערוסי בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" וסיכם אותו במשפט "אם רוצים לתפוס עוד בנקים, צריך להשתמש בשיטות חקירה מקוריות". ערוסי עזב את משרד התובע הכללי בניו יורק בשנת 2007, וכיום הוא סגן מנהל חברת המודיעין ארקנום, אשר היתמחותה היא בפשעים פיננסים ובאיתור נכסים.

איתן ערוסי דובר את השפה הערבית אותה למד בבית הוריו הוא בעל אזרחות כפולה ישראלית ואמריקנית ובעבר שימש כראש דסק התקשורת הערבית ביחידת דובר צה"ל. ערוסי החל לעבוד במשרדי התובע הכללי של ניו יורק בשנת 2005, כששירותיו נשכרו לצורך עזרה בפתרון חקירה שעסקה בפעולות פיננסיות לא חוקיות הקשורות למזרח התיכון.