רייצ'ל ריסבי-רז: אולמרט הוא שקבע את אופי המימון ברוב נסיעותיו

העדה המרכזית בפרשת ראשונטורס, שהוכרזה כעדה עוינת, נחקרה הבוקר בביהמ"ש ■ יועצו של אולמרט: העדה הדגישה שהוא לא נתן הנחיות לגבי הסכומים ותוכן החשבוניות

‎‎ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, הוא זה שקבע את אופי מימון נסיעותיו לחו"ל - כך העידה היום (ב') רייצ'ל ריסבי-רז, העדה המרכזית בתיק ראשונטורס של אולמרט וראש לשכתו לשעבר, שולה זקן.

התובע בתיק, עו"ד אורי קורב, התייחס לשאלת מימון הנסיעות ושאל את ריסבי-רז, מי ששימשה כמתאמת קשרי החוץ בלשכת אולמרט בתקופת כהונתו כראש עיריית ירושלים, כשר התמ"ת וכממלא-מקום ראש הממשלה: "האם נכון שאולמרט קבע מי יממן מה?" - וריסבי-רז השיבה: "לא בכל הנסיעות - אבל ברוב הנסיעות כן".

‏בעקבות תשובתה של ריסבי-רז עימת אותה קורב עם הודעותיה במשטרה, תוך שהוא מקריא חלק מתמליל חקירתה במשטרה מיוני 2008: "קיבלנו את המחיר של הטיסות. חילקנו את המחיר של הטיסות והוצאות הלינה, רכב ומאבטחים בין גורמים שמזמינים, וביקשנו מהדר (הדר זלצמן-שיפוני, סוכנת נסיעות לשעבר במשרד ראשונטורס ועדת תביעה נוספת בתיק - א' ל"ו) להוציא חשבוניות בהתאם. החוקרת: את מקבלת הנחיות מראש הממשלה את מי לחייב וכמה, ומעבירה להדר. רייצ'ל: כן".

‏"החוקרת: אחרי שעידכנת אותו מה העלויות של הטיסות. רייצ'ל: לא מאה אחוז. החוקרת: בחלק מהמקרים? רייצ'ל: כן. החוקרת: והדר מוציאה חשבוניות. רייצ'ל: כן. החוקרת: את מנחה לשלם לראשונטורס. רייצ'ל: כן". לשאלתו של עו"ד קורב אישרה ריסבי-רז בעדותה בבית המשפט את התיאור לעיל שמסרה במשטרה.

‎‎עדה עוינת

ריסבי-רז, הנחשבת לעדת מפתח בתיק, נאשמת בכתב אישום נפרד בפרשה, על כך שבעת ששימשה כמתאמת קשרי החוץ בלשכת אולמרט השיגה בעבור אולמרט במירמה מימון כפול ומשולש לנסיעותיו לחו"ל בהיקף של 85 אלף דולר, תוך הונאת גופים שונים ובהם המדינה.

‏בימים האחרונים, עם חידוש שמיעת ההוכחות נגד אולמרט וזקן בתום פגרת בתי המשפט, הגיעה ריסבי-רז למסור את עדותה בבית המשפט המחוזי בירושלים.

בשבוע שעבר הוגדרה עדותה על-ידי התביעה כ"עוגן של אישום ראשונטורס". אלא שיום למחרת, לבקשת התביעה, הכריז עליה בית המשפט כעדה עוינת, לאחר שהוכח כי סתרה בעדותה בפני בית המשפט דברים שאמרה בחקירותיה במשטרה. בעקבות זאת נחקרה ריסבי-רז היום בחקירה ראשית כאילו היתה חקירה נגדית, ולתובע הותר לשאול אותה שאלות מנחות.

‎‎‏"לא הבנתי את הניואנסים"

‏בהמשך הדיון הקריא קורב חלקים נוספים מעדותה של ריסבי-רז במשטרה, המתייחסים להנחיות שקיבלה בנוגע לטיסותיו של אולמרט: "החוקרת: אשרי שאת ההנחיות קיבלת מאולמרט. ריסבי-רז: אני מאמינה שכן".

ריסבי-רז ניסתה להתחמק מלאשר את הדברים בבית המשפט ואמרה לעו"ד קורב: "השאלה היותר חשובה זה אם אני הבנתי שמדברים על הנחות או הנחיות".

‏בהמשך אמרה ריסבי-רז כי אולמרט הנחה אותה מה לרשום בחשבוניות של ראשונטורס, אך מיד לאחר מכן חזרה בה ואמרה כי קיבל הוראות מראשונטורס. בהמשך ולאורך כל העדות סתרה את הדברים שאמרה במשטרה בנושא.

קורב הקשה ושאל: "שואלים אותך בחקירה - האם את הנחית על דעת עצמך את ראשונטורס להוציא חשבוניות כוזבות עבור גורמים פרטיים, כאשר ידעת שמדובר בחשבוניות שלא משקפות את מסלול הנסיעה. ואת עונה 'לא'. ואת נשאלת בהמשך ממי קיבלת הנחיות, ואת עונה שולה וראש הממשלה. האם זה נכון?". ריסבי-רז השיבה: "לא". כשנשאלה מדוע אמרה כך במשטרה, השיבה: "כנראה לא הבנתי את הניואנסים של השאלה".

‏יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, מסר בתגובה כי "העדה הדגישה מפורשות כי אולמרט לא נתן הנחיות לגבי הסכומים ותוכן החשבוניות, ואת העובדה הזאת הפרקליטות מנסה לטשטש באופן מכוון". ‏‎‎‏

מימון מהעודפים?

גם לאחר ההפסקה המשיכה ריסבי-רז לסתור את הדברים שמסרה במשטרה ולהתחמק ממתן תשובות ישירות לתובע, תוך ניסיון שלא לאשר את הודעותיה במשטרה, לפיהן אולמרט וזקן החליטו איזה גוף ישלם בעבור נסיעותיו של אולמרט לחו"ל וכמה.

"למה את הדברים שאת אומרת פה לא אמרת בחקירה?", הקשה קורב - והיא השיבה: "היו לי שנתיים לחשוב על הדברים ולא הלחץ של החקירה. ככל שאתה חושב יותר את זוכר דברים נוספים".

בהמשך נחקרה ריסבי-רז על המודעות של הנאשמים, אולמרט וזקן, לעודף הכספים שנגבו על-ידי סוכנות ראשונטורס.

"אני מבין שאת הבנת בזמן אמת שאולמרט יודע על החשבון בראשונטורס", שאל אותה קורב על בסיס חקירותיה במשטרה, אך היא השיבה: "לא. הוא היה יכול לדעת רק בסיכום שנתי. אני מאמינה שאחרי שעשינו את הסיכום השנתי, שולה היתה מעדכנת אותו".

כשנשאלה מדוע הניחה במשטרה כי כשאולמרט ראה את הטבלאות הוא ידע שיש עודפים, השיבה ריסבי-רז: "אני מניחה שזה מה שהערכתי..."

כשנשאלה מה נעשה בעודפי הכספים שנגבו, השיבה ריסבי-רז: "אני לא יכולה להעיד היום שאני יודעת בוודאות שהנסיעות של המשפחה של אולמרט מומנו מהעודפים של הנסיעות שלו".