קרן TPG ויתרה על עוד כוס קפה עם שטראוס: לא תממש אופציה

האופציה היתה להגדלת החזקותיה בשטראוס קפה לפי שווי חברה של 1.5 מיליארד דולר ■ נראה כי החלטת TPG נתמכה בחוסר הצלחתה של שטראוס קפה למצוא שימוש להשקעה שבוצעה בה

שנתיים לאחר כניסתה של קרן ההשקעות TPG לפעילות הקפה של שטראוס , החליטה הקרן בשבוע שעבר שלא לממש את האופציה להגדיל את החזקותיה בפעילות זו.

למרות הפוטנציאל הטמון בהתרחבות פעילות הקפה של שטראוס בעתיד, נראה כי החלטת TPG נתמכה בחוסר הצלחתה של שטראוס קפה למצוא שימוש להשקעה שבוצעה בה, כמו גם במגמה השלילית הנרשמת בתקופה האחרונה בחלק משוקי הפעילות שלה.

בספטמבר 2008 השלימה TPG את העסקה עם שטראוס, ותמורת 293 מיליון דולר קיבלה 25.1% ממניות שטראוס קפה - מחיר ששיקף לחברת הקפה שווי של 1.16 מיליארד דולר.

כחלק מההסכם בין הצדדים, קיבלה TPG אופציה למשך שנתיים לרכישת 9.9% מניות נוספות של שטראוס קפה תמורת 106 מיליון אירו, בתוספת 6% לשנה עד מועד המימוש. אולם, כאמור, היא ויתרה עליה. השקעה זו משקפת עלייה של כ-30% בשווי חברת הקפה, לכ-1.5 מיליארד דולר.

ליאת גלזר מבית ההשקעות אקסלנס נשואה טוענת כי "כקרן השקעות, TPG בוחרת מה ייתן לה את התשואה הטובה ביותר. משמעות מימוש האופציה היתה הבעת אמון של הקרן בפעילות הקפה, ובתשואה שהיא יכולה להניב לה בשנים הקרובות".

"בגלל שהקרן היא פרטית", מוסיפה גלזר, "אין דרך לדעת מה עומד מאחורי החלטתה. אבל, חשוב לזכור כי הכסף שהושקע בשטראוס לפני שנתיים עדיין ממתין כמזומן, והתשואה שהוא מספק יותר נמוכה לעומת מקרה בו שטראוס היתה רוכשת פעילות ומשביחה אותה. בנוסף, המשבר השפיע על תוצאות הקפה. שילוב של אלה יכול היה להוביל לכך שמחיר המימוש הפך ללא אטרקטיבי".

ירד החשק לקפה באירופה

בפילוח גיאוגרפי של פעילות הקפה של שטראוס, ניתן לזהות מגמות סותרות בסיכום המחצית הראשונה של 2010. כך, בשוק הפעילות העיקרי שלה, ברזיל, המכירות שומרות על מגמה חיובית עם צמיחה של 20% ל-609 מיליון שקל, תוך הגדלת נתח השוק. מאידך, פעילות הקפה ממשיכה לסבול מהמצב הכלכלי הבעייתי במדינות מזרח אירופה, בעיקר באזור הבלקן.

לדברי גלזר, "השפעת המשבר הכלכלי על צריכת מוצרי הקפה של החברה החלה להיות מורגשת ברבעון הרביעי של 2008. עיקר ההשפעה בתחילה הייתה בסרביה, אוקראינה ורומניה, אך במהלך הזמן התרחבה למדינות נוספות במרכז ומזרח אירופה".

משטראוס נמסר בתגובה כי "תאריך מימוש האופציה ל-TPG פג. עם זאת, שטראוס נמצאת בקשר שוטף עם הקרן, כיאה לשותפי הדרך של שטראוס".