כפי שנחשף ב"גלובס": הסכם הפטור ממס של EMG ייחשף

השופט נעם סולברג הורה למדינה להעביר את ההסכם לידי ביהמ"ש, במסגרת עתירה שהגישו קבוצת דלק ושותפותיה ■ ליוסי מימן תינתן זכות טיעון מדוע לא להעביר את ההסכם לעותרות

‎‎שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, נעם סולברג, הורה היום (ה') למדינה להעביר לידי בית המשפט את מכתב ההתחייבות של רשות המסים להענקת הפטור ממס לספק הגז המצרי ‏EMG‏.

מדובר במכתב שניתן בעקבות הסכם בין ממשלות ישראל ומצרים, שהעניק פטור גורף ממיסוי ל-‏EMG‏ למשך 20 שנה.

החלטת השופט ניתנה לבקשת קבוצת דלק וחברות חיפושי גז נוספות, המבקשות לחייב את המדינה לפרסם את המסמכים שעליהם מסתמכת ועדת ששינסקי בעבודתה.

‏פרקליטה של קבוצת דלק, עו"ד עופר צור ממשרד גורניצקי, טען כי אי-חשיפת ההסכם מהווה אפליה פסולה כלפי דלק, המתחרה העיקרית של ‏EMG‏, העומדת בפני העלאת המיסוי והתמלוגים שהיא נדרשת לשלם למדינה.

בהחלטת השופט נקבע כי "בעל המניות הישראלי" ב-‏EMG‏ יוכל לטעון את טענותיו בקשר לזכות העיון במסמך בתוך 10 ימי עבודה. הכוונה היא ליוסי מימן, המחזיק בכ-20% מ-‏EMG‏.

‎‎‏"אפליה פסולה"

בדיון שנערך בבית המשפט בחודש שעבר התנגדה פרקליטת מחוז ירושלים, עו"ד ליאורה חביליו, לחשיפת ההסכם, בנימוק שמדובר בהגנה על חיסיון נישום. חביליו אף אמרה כי המדינה לא תסכים לפרסם את הפרטים אפילו אם הנישום עצמו יסכים לפרסמם.

עו"ד צור טען בשם קבוצת דלק כי חוק חופש המידע חל במקרה זה, משום שלא מדובר בסכסוך בין אנשים פרטיים - אלא בסיטואציה שבה ספק גז פרטי מתקשר בהסכם מול המדינה.

לדברי עו"ד צור, "אנחנו לא מצליחים להבין איך ייתכן הדבר שלמתחרה הראשי שלנו ניתן פטור ממס ל-20 שנה, ולנו מייצרים ועדה להעלות את המס. זה עניין של אפליה פסולה".

את העתירה הגישו דלק קידוחים , נובל אנרג'י, אבנר , רציו חיפושי נפט וחברות נוספות העוסקות בחיפושי גז ונפט. לעתירה הצטרפו גם קרנות הנאמנות וקופות הגמל של הלמן-אלדובי, הטוענות כי מחובתן להגן על כספי לקוחותיהן מהאפשרות שייפגעו מהסקת "מסקנות נמהרות" על-ידי ועדת ששינסקי.

‏נוסף על מכתב ההתחייבות של רשות המסים להענקת פטור ממס לספק הגז המצרי ‏EMG‏, מבקשות העותרות לקבל לעיונן את המסמכים הבאים: עמדתה המשפטית של רשות המסים בנוגע לנושאי עבודתה של ועדת ששינסקי; חוות-הדעת שכתב לוועדה דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, פרופ' ברק מדינה; ניתוחים כלכליים העוסקים בהשפעות שינויים במערכת הפיסקלית על חדירת הגז הטבעי; תחזיות ביקוש לגז וניתוחים כלכליים פנימיים של משק האנרגיה ומשק הגז הטבעי.

מקבוצת מרחב נמסר ‏‎‎בתגובה כי למרות שהסדר המס של EMG אינו שונה מהכללים החלים על כל יצואן דלקים (נפט ופחם) מרחבי העולם לישראל, כחברה שומרת חוק מרחב תציית להחלטת בית המשפט ותביא עמדתה בפניו בלו"ז שנקבע. מאליו מובן שלמחרת הפרסום יתברר כי העותרים הטרידו את ביהמ"ש שלא לצורך, שכן הפטור שניתן ל-EMG, חברה מצרית שמייצאת גז טבעי ממצרים לישראל, אינו רלוונטי כלל לשאלת התמלוגים המגיעים לישראל עבור גז טבעי כחול לבן המופק בתחומים עליהם חלים חוקיה".