"כשנכס בת"א עולה כמו נכס במנהטן, מה אתה היית קונה?"

(עדכון) - אליעזר פישמן מסביר מדוע דרבן שבשליטתו רוכשת בניין משרדים במנהטן תמורת 44.5 מיליון דולר

אליעזר פישמן זיהה הזדמנות בנכס מניב בניו יורק, ומכניס את חברת דרבן שבשליטתו להשקעה בו. דרבן, שעיקר פעילותה הנדל"נית מתמקדת בישראל, בגרמניה ובקנדה, עדכנה הבוקר (ג') כי חתמה על הסכם עם בנק אמריקני לרכישת בניין משרדים במנהטן תמורת 44.5 מיליון דולר. הבנק נמצא בהליכים למימוש המשכנתא על הנכס, שיתרתה עומדת על כ-67.5 מיליון דולר.

בדרבן העריכו כי החברה תשקיע כ-6 מיליון דולר נוספים בהתאמות הנכס לשוכרים ובעמלות תיווך. לפי הדיווח, דמי השכירות המתקבלים מהשוכרים הנוכחיים מכסים את הוצאות הנכס השוטפות.

במסגרת הליכי המימוש של הבנק מונה כונס נכסים זמני לנכס, ולאחר השלמת העסקה תפעל דרבן בתיאום איתו ותירשם כבעלים. דרבן כבר העבירה לבנק 5 מיליון דולר, ואת היתרה תשלם במועד השלמת העסקה, הצפויה תוך כחודשיים. בשלב ראשון העסקה תמומן באמצעות מקורותיה העצמיים, ובהמשך ייבחנו בדרבן אפשרויות מימון חיצוניות.

בניין המשרדים הנרכש, הממוקם באזור צ'לסי, כולל שטחי השכרה של כ-16 אלף מ"ר, ונמצא כרגע בהליכי שיפוץ. בבניין 12 קומות וקומת גג, ושיעור התפוסה בו עומד כיום על כ-34%.

מנכ"ל דרבן, יגאל לביא, אמר היום כי "שוק המשרדים במנהטן מתחמם, הנכס נמצא במיקום עם שיעורי תפוסה גבוהים, ואנו צופים שהנכס יושכר במחירי שכירות שישקפו תשואה נאה על ההשקעה".

כבר הצליחה בעבר בניו יורק

פישמן, נשאל היום האם הרכישה מעידה על כך שלפי דעתו המחירים בארה"ב נוגעים כעת בתחתית, וענה על כך ש"לא, אבל כשיש מציאה אז קונים. כשנכס ברחוב נחלת בנימין בת"א עולה 2,700 דולר למ"ר, ובאותו מחיר קונים נכס במנהטן, מה אתה היית קונה?".

לפני שבועיים, נזכיר, החל פישמן לקדם את מיזוגה של דרבן לתוך זרוע הפעילות העיקרית שלו - כלכלית ירושלים. כלכלית חולשת כיום על נדל"ן מניב בישראל, צפון אמריקה, אירופה והודו. החברה הודיעה אז כי היא בוחנת אפשרות לרכישת מלוא המניות של דרבן, כך שתהפוך לחברה בת בבעלותה המלאה, תמורת הקצאת מניות.

מרבית פעילות הנדל"ן של פישמן, מתרכזת כיום בארבע חברות ציבוריות: כלכלית, החברה בת שלה מבני תעשיה, דרבן ומירלנד. פישמן מחזיק 72.5% ממניות כלכלית וכ-60% ממניות דרבן. מניות כלכלית נסחרות כיום במדד ת"א 100, והמיזוג עשוי לסייע לחברה להיכנס למדד המעו"ף.

כלכלית ירושלים נהנתה בעבר מהכנסות בלתי מבוטלות מפעילות בניו יורק. ב-2004 הסבה החברה נכס מסחרי בשדרה החמישית במנהטן לפרויקט של 191 דירות יוקרה, ועד פרוץ המשבר הספיקה למכור את הדירות בו, למעט בודדות, בתמורה כוללת של יותר מ-1.2 מיליארד שקל.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"