המומחים על מניות הנדל"ן הישראליות: מה לקנות וממי להיזהר?

פאנל האנליסטים של "גלובס נדל"ן": שי ליפמן מציע להימנע מדלק נדל"ן - וממליץ על נכסים ובנין ■ יובל בן זאב מעדיף את גזית גלוב ■ וכולם ממליצים על אלוני חץ והחברה הבת, אמות

השנה האחרונה עשתה חסד עם ההמלצות שניתנו ע"י פאנל האנליסטים של "גלובס נדל"ן - מספיק אם נזכיר את ההמלצה הגורפת להדיר רגליים ממניית אפריקה ישראל, כדי לזכור לאנליסטים חסד. בזירת המניות המומלצות, הקונצנזוס הוא כמעט מושלם, במיוחד לאור העליות שהביאו מניות רבות לחוג סביב השיא ההיסטורי שלהן, במיוחד בקרב אלו הפועלות בתחום המניב בישראל.

"הייתי מרגיש נוח להמשיך ולהחזיק בהן", אומר אלון גלזר, סמנכ"ל ההשקעות בבית ההשקעות לידר שוקי-הון. "אני לא חושב שכל המניות הן סופר זולות, ולפני שנה-שנתיים היו עוד מניות שתומחרו באופן בולט מתחת לשווי שלהן. יש עדיין כמה מניות שמתומחרות בחסר".

אלעד קראוס, אנליסט הנדל"ן של הראל פיננסים, רואה בגב ים דוגמא למניה יקרה: "היא חברה מצוינת עם היקף יזום יחסית מאוד גבוה, הוכיחה את עצמה ובעלת נכסים פנטסטיים - אבל התמחור שלה מלא וגבוה לעומת החלופות".

שי ליפמן ממשיך לשמור על הקו שלו משנה שעברה ומציע להימנע מדלק נדל"ן , גם במחירים של היום, למרות שהראייה שלו שונה לחלוטין כשמדובר באלעד קנדה של אותו בעל שליטה - יצחק תשובה. "אני לא ממליץ עליה כרגע כי IBI שימשו כחתמים וקנינו סחורה".

אנליסט הנדל"ן של IBI מציע להיחשף לגב ים דרך החברה האם, נכסים ובנין . "השוק עדיין זוכר לה לרעה את ההשקעה בווגאס, שבדיעבד ברור שהיו מעדיפים לא לעשות אותה, אבל היא כנראה שווה משהו. מעבר לכך, רוב הפעילות נמצאת בארץ - באמצעות גב ים, ישפרו ונכסים בסולו".

מניה נוספת מומלצת היא אלקטרה נדל"ן , שהצטיידה בהרבה מזומנים בתקופה האחרונה. "יש שם קצת אנומליה בין האג"ח למניה - האג"ח נסחרת בתשואות מאוד נמוכות לפדיון, אבל המניה נסחרת רק במכפיל 0.6-0.7 על ההון העצמי; במילים אחרות, אם אתם לא מאמינים שהחוב בעייתי, אז למה אתם חושבים שהנכסים שווים כל-כך מעט?", טוען ליפמן.

בהקשר זה מזכיר ליפמן, כי פנינו לשנתיים של פירעונות גדולים של חובות (או מחזורם) באירופה. "עיקר הנטל הוא על הבנקים - הם אלה שסופגים בעצם את הירידות, כי הם נתנו הלוואות לפי 95%-105% מהשווי המנופח של הנכסים דאז. כנראה שהעסקאות הכי טובות יהיו לקנות את ההלוואות של עצמך מהבנקים, ולהישאר עם הנכסים".

הקונצנזוס בקרב האנליסטים מתייחס לאלוני חץ ולחברה הבת שלה, אמות . "אם משווים את אמות למכפיל ההון של גב ים שדומה לה, יש לה עוד מה להדביק", אומר ליפמן. קראוס ממליץ על האם כמניה זולה, בהתייחס לשליטה שלה באמות וב-PSP השוויצרית, והאחזקות הפיננסיות בחברות הבנות הציבוריות של גזית גלוב בארה"ב. "הן אולי לא נראות זולות, אבל לפי המאזן סולו של אלוני חץ הן מתומחרות בחסר משמעותי, ולצד נכסים שלא משועבדים יש פה פוטנציאל מאוד גדול להמשך רכישות".

גלזר שותף להמלצה, כאמור, ומציין גם את השקיפות בה מנהל נתן חץ את החברות, שקיפות שאולי רק גזית גלוב שותפה לה - "אחת החברות שעשתה הכי הרבה בזמן המשבר - שממשיכה להיות החברה המובילה במה שהיא יודעת לעשות".

גזית גלוב היא גם המועדפת על יובל בן זאב, מנהל המחקר בכלל פיננסים ברוקראז', מה שמפתיע בהתייחס לעובדה שדווקא שמה של עזריאלי מופיע בסקירותיו כמובילת המגזר. "עזריאלי הניבה תשואה של שנה וחצי תוך שלושה חודשים מההנפקה", הוא אומר. "במחיר היעד של גזית גלוב מגולמת פרמיה, ומניות החברות הבנות עלו אף יותר, כך שהשווי הנכסי שלה אפילו גבוה יותר".

"עוד חברות שנראות טוב", לדבריו, הן שיכון ובינוי ("המחיר שלה לא מתמחר את כל הדברים הטובים שראינו בתחום הנדל"ן למגורים, והיא מצליחה יפה מאוד בחו"ל"), ומקרב המניות הקטנות יותר - ביג ואשטרום נכסים ("עדיין לא מקבלות את התמחור הראוי").

למרות הצפי כי בריטיש ישראל תימחק בסופו של דבר מהמסחר, ליפמן סבור כי הדבר יתבצע לפי תג המחיר בעסקת רכישת השליטה בה - 14.5 שקל - גבוה בהתייחס לציפייה למכפילי הון נמוכים יותר לקראת סוף השנה. מהרוכשת, מליסרון , ממליץ בן זאב לפי שעה להימנע.