יזם נדל"ן שרוף ברומניה: "עשינו את המקסימום, השוק מת"

אלי רזין, מיזמי חברת הנדל"ן אר.או.פיוצ'ר, באסיפת מחזיקי האג"ח: "קשה לבוא אלינו בתור יזמים ולטעון שנכשלנו, כי זה כישלון של כל המערכת. לא נכון לזרוק עלינו את הרפש הזה"

"אני אומר מתוך כאב - כולנו הלכנו למזרח אירופה כי האמנו באזור, אך פרץ משבר עולמי עם מפולת, וקשה לבוא אלינו בתור יזמים שהשקענו את הנשמה שלנו ולטעון שנכשלנו, כי זה כישלון של כל המערכת. זה לא נכון לזרוק עלינו את כל הרפש הזה. עשינו את המקסימום, אך השוק ברומניה לגמרי מת". בנימה פסימית זו הסביר שלשום (א') אלי רזין למחזיקי האג"ח בחברת אר.או. פיוצ'ר, את המצב הקשה אליו נקלעה חברת הנדל"ן הפעילה ברומניה.

רזין משמש כ"יועץ" לאר.או. פיוצ'ר, תפקיד דומה לזה שבו שימש עד לאחרונה שותפו, מריו לזניק. בעלי השליטה הרשמיים של החברה, הרשומה בקפריסין, היו בניהם של צמד היזמים הוותיקים, העונים שניהם לשם אסף (לאחרונה העביר אסף לזניק את מניותיו בחברה לאביו).

אסיפת האג"ח התקיימה אתמול במשרדי עוה"ד יורם ל.כהן אשלגי אשל, המייצגים את החברה, לצורך דיווח על מצבה ומינוי נציגות של מחזיקי האג"ח.

רק לפני שנה הסכימו מחזיקי האג"ח ל"תספורת" במסגרת הסדר חוב, אך מסתבר שלא די בכך, ובדו"חותיה לרבעון השני הודיעה החברה כי הפסיקה את פירעון הריבית והחלויות השוטפות של הלוואות שנטלה מבנקים, למעט בפרויקט המגורים "גרין פארק" בעיר יאש.

"מחפשים קונה"

לדברי רזין, "אנו עלולים להפסיד חלק מהנכסים של החברה. בהסדר החוב הקודם, הדבר האחרון שחשבנו שיקרה זה המצב היום. חשבנו שהשוק יתרומם. פיטרנו את כל העובדים ונותרו רק שלושה. המשרדים של החברה בבעלותי ולא משלמים לי שכר דירה. אני סופג את העלויות ולא לוקח שום הוצאות, גם לא עבור טיסות.

"אנו מחפשים גורם שיקנה את החברה ומנהלים מו"מ עם משקיע ישראלי רציני. למי שיש ראייה לטווח ארוך, כדאי לו, כי לחברה יש נכסים טובים. אחד התנאים של המשקיע הוא שהחברה תהפוך לפרטית, כולל פירעון מיידי של האג"ח לפי 25 אגורות לכל 1 שקל ערך נקוב".

אר.או. פיוצ'ר סיימה את המחצית הראשונה של 2010 בהפסד של כמעט 40 מיליון שקל, בהמשך להפסד של כ-20 מיליון שקל ב-2009 כולה. ההפסדים העבירו את החברה לגירעון בהון העצמי. כעת, יכולתה לעמוד בהחזר החובות בזמן תלויה בעיקר במכירת בניין משרדים בפרויקט "אמינסקו" שבבוקרשט, אך החברה טרם הצליחה למצוא לו קונה, ויש בעיה ברישומו בטאבו.

את הקרקע לפרויקט זה (כמו גם פרויקטים אחרים) רכשה החברה מידי חברת Alvona, שבה מחזיק מריו לזניק מניות וגם שימש בתפקיד מנהל העסקים שלה. באותה עת שימש לזניק כיועץ לאר.או. פיוצ'ר, בעוד שהיום, לאחר שרכש את מניות בנו אסף (45% מההון), הוא משמש כיו"ר ומנכ"ל החברה.

מקורות מוגבלים

רואי החשבון של אר.או פיוצ'ר צירפו לדו"חותיה הכספיים הערת "עסק חי", והם מציינים כי "לחברה מקורות כספיים מוגבלים ביותר של מספר שבועות, להמשך תשלום הוצאותיה השוטפות". החברה הפסיקה כאמור לשלם את החלויות השוטפות לבנקים, וכמו כן אין בידיה המקורות הכספיים הדרושים לשלם לבעלי האג"ח מסדרה א' בסוף דצמבר השנה. תזרים המזומנים החזוי מבוסס על הנחה שיהיו בידיה כספים ממקורות שאינם קיימים כעת.

אר.או.פיוצ'ר הנפיקה שתי סדרות אג"ח בשנים 2006 ו-2007, בהיקף כולל של יותר מ-60 מיליון שקל. בעקבות הסדר חוב אליו הגיעה באוגוסט אשתקד, מגיע היקף ההתחייבות בגינן לכ-40 מיליון שקל, והן נסחרות בתשואה תלת ספרתית.

בעקבות משבר האשראי, נתונה כיום רומניה במשבר כלכלי קשה, והפרויקטים של אר.או.פיוצ'ר בתחום הדיור - בדומה למצבם של יזמים אחרים הפועלים במדינה - מקרטעים, על רקע ביטולי חוזים רבים לרכישת דירות.