הזדמנות ישראלית ל"גלובס": "נקנה נתחים ברישיונות חיפושי נפט וגז"

אסיפת הזדמנות ישראלית נדחתה בשל מיעוט משתתפים ■ בעקבות ביטול עסקת פילאג'יק נותרה הזדמנות עם החזקה של 10% ברישיון "שרית"

מי שהתרגל לאסיפות הסוערות של שותפות גבעות , שגדשו את בנייני האומה בירושלים ובכפר המכביה ברמת גן, ודאי הופתע היום (ב') מהדיווח של שותפות החיפושים הזדמנות ישראלית , שהודיעה כי לאסיפה שהתקיימה היום במלון קרלטון בת"א לא הופיע מספר המחזיקים הנדרש לקיומהה (שני מחזיקים או יותר המחזיקים לפחות 50% מיחידות השותפות שהונפקו).

אחת הסיבות לכך היא שבניגוד לחברות, שבהן מחזיקים בעלי השליטה ברוב המניות, הרי שבשותפויות חיפושים, ובהזדמנות ישראלית בפרט, רוב האחזקות נמצאות בידי הציבור, כך שיש צורך במספר משתתפים רב כדי לקיים את האסיפה.

השקט היחסי של המשקיעים בהזדמנות ישראלית, שאותה יזמו ומנהלים הברוקרים רוני הלמן ואורי אלדובי (בעלי בית ההשקעות הנושא את שמם), עומד בסתירה למתרחש במסחר ביחידות ההשתתפות שלה, שהונפקו לפני שלושה חודשים.

בחודש יולי גייסה השותפות 114 מיליון שקל בהנפקת יחידות השתתפות וכתבי אופציה, תוך שהיא רושמת ביקוש יתר גדול. למרות זאת, עם פתיחת המסחר ירדו ניירות הערך של השותפות, והמשקיעים בהם רשמו הפסד שהגיע לכ-20% ביחס להנפקה.

המצב התהפך בראשית החודש שעבר, אז הודיעה השותפות על הסכם לרכישת 10% מששת רישיונות החיפושים הימיים פילאג'יק, הנמצאים ממערב לרישיונות שבמבנה "לוויתן".

בעקבות הודעה זו וה"הייפ" ששרר בענף החיפושים באותה תקופה, זינקו ניירות הערך של הזדמנות, כך שהרוכשים בהנפקה עברו לרווח של לא פחות מ-33% ביחס להנפקה. הודעת משרד התשתיות על הקפאת העברת הזכויות בנכסי הנפט הוציאה את האוויר מלא מעט שותפויות חיפושים, וגם מהזדמנות ישראלית, אשר נכסי הנפט שלה כוללים כיום רק 10% ברישיון "שרית" היבשתי, והסכם עם שותפות רציו לרכישת 10% מהיתר החיפושים הימי "גל", שטרם נרשם ב"ספר הנפט" של משרד התשתיות.

בעקבות הודעת משרד התשתיות הודיעה השותפות כי היא מורידה מסדר היום של האסיפה שכונסה היום את אישור העסקה לרכישת רישיונות פילאגי'ק, ובימים האחרונים רשמו יחידות ההשתתפות של הזדמנות ירידה של 11.6%, כך שמי שרכש בהנפקה חזר למצב שבו הוא מופסד על השקעתו, בשיעור של 7.2%.

אייל שוקר, מנכ"ל השותף הכללי (היזם) של הזדמנות ישראלית, אמר היום ל"גלובס" כי "במים עמוקים מקובל בכל העולם להכניס שותפים, כדי לפזר סיכון לאורך הדרך, אם בשלב האקספלורציה או בשלב ההפקה. גם בישראל לא ניתן היה לממן את הקידוחים ב'תמר' וב'לווייתן', אם דלק ורציו לא היו מוכרות חלקים מרישיונות לשותפויות אחרות".

אסיפה חוזרת בשבוע הבא

בשבוע הבא תתקיים האסיפה החוזרת, שבה נדרשת נוכחות של שני מחזיקים לפחות, ללא קשר להיקף ההחזקה שלהם. על סדר יומה של האסיפה יעמוד אישור עקרוני לגיוס הון נוסף מהציבור. שוקר מסביר, כי "האישור להגדלת ההון הוא עקרוני בלבד. החיסרון של הזדמנות ישראלית לעומת יתר השותפויות הוא שאין לנו ותק של שנתיים, שמאפשר לנו להגיש תשקיף מדף.

"כשיש תשקיף מדף פתוח, אם נקרית בדרכך עסקה, אפשר לגייס כסף במהירות, וכמו שראינו בעסקת פילאג'יק, כשיש עסקה מעניינת כולם רודפים אחריה. אם מחר תיקרה בדרכנו הזדמנות עם פוטנציאל גבוה, במקום לכנס אסיפה ולהיכנס לתהליך של תשקיף, אני רוצה שיהיה לנו אישור עקרוני, מה שיכול לחסוך לפעמים חודש, ובתחום הזה מדובר בהרבה זמן".

למשקיעים בשותפות אומר שוקר, כי "כמו שהתחייבנו למשקיעים בתשקיף, האסטרטגיה היא להמשיך ולקנות נתחים בעוד רישיונות, ואנחנו ממשיכים בזה ולא עוצרים לרגע".