מנכ"ל משרד התמ"ת: "עשינו עסקה משתלמת עם אינטל"

שרון קדמי מגיב על הביקורת על ההחלטה לתת לאינטל מענק של כ-200 מיליון דולר להרחבת המפעל בקריית גת: "אינטל תקבל שליש מהבקשה המקורית"

במשרדי האוצר והתמ"ת מחכים לתשובה הרשמית של חברת אינטל העולמית בנוגע להמשך השקעותיה בישראל, וזאת על רקע ההחלטה של המדינה לתת לה מענק בהיקף של כ-200 מיליון דולר למען תרחיב את המפעל שלה בקריית גת. על פי הערכות, התשובה תימסר בשבועיים הקרובים ואף ייתכן שבכיר בהנהלת אינטל העולמית יגיע לשם כך לישראל, כדי לחתום על מסמך הבנות עם מרכז ההשקעות. עם זאת, מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, אמר היום (ג') בשיחה עם "גלובס": "אהיה מופתע מאוד אם אינטל תחליט לדחות את ההצעה שלנו. אני משוכנע שהגענו לתוצאה מצוינת, הן מבחינת המדינה והן מבחינת אינטל עצמה".

היום מצא עצמו משרד התמ"ת, שתמך לאורך כל השנה האחרונה במתן מענק לאינטל, תחת ביקורת צפויה למדי על היקף הסיוע לענקית השבבים שרוצה לפתח את עוגן הפעילות שלה בישראל: "אינטל לא תקרוס בלי מענק כזה ותמשיך לשגשג, לפרוח ולצמוח. אני לא מבין פשוט את השיקול של המדינה, לתמוך בחברה אחת בהיקפים אדירים ומנגד להזניח את מאות אלפי העסקים הקטנים והבינוניים", אמר ל"גלובס" נשיא לשכת העסקים העצמאים, עו"ד יהודה טלמון.

"לא צריך לעגן כל דבר בהסכם"

לטענת מנכ"ל התמ"ת קדמי, מדובר בהשקעה מידתית: "הבקשה המקורית שהגישה אינטל לפני כשנה וחצי דיברה על מענק שמבחינתנו היה בהיקף בלתי סביר של 540 מיליון דולר, וזה בסדר. זו בקשה שהגישה אינטל על פי החוק לעידוד השקעות הון. בשבועיים האחרונים התקדמנו במשא ומתן איתם, ביחד עם האוצר, והורדנו אותם לסכום של כ-200 מיליון, כך שהיא תקבל שליש. זו עסקה משתלמת מאוד. בוודאי שזה לא מעט כסף, אבל בכל זאת, סכום סביר, שכולנו יכולים לחיות איתו", אמר.

- בכל זאת, מדובר בכסף רב שהמדינה נותנת על כל מקום עבודה חדש באינטל.

"טעות להסתכל על זה כך. לחברת אינטל יש הרבה מעגלים שניים ושלישיים, שחייבים להביא אותם בחשבון: קבלני משנה שעושים עבורה עבודות; רכש גומלין; הספקת שירותים במעטפת של המפעל, וכל אלה הם מקומות עבודה נוספים בפריפריה".

- העמדתם לאינטל תנאים כמו הגברת המעורבות שלה בתחום החינוך, בתחום ההכשרות המקצועיות של כוח אדם בפריפריה, כדי שישתלב אחר כך בעבודה המתגמלת באמת שמציעה אינטל, או שתושבי קריית גת שוב ימצאו שם עבודה בניקיון ובאבטחה?

"יש דברים שלא צריך לסכם כי הם נעשים ממילא. יש דוגמה טרייה: באחרונה אינטל פתחה מסלול להכשרות מקצועיות של סטודנטים מאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, כך שיוכלו להשתלב בעבודה במפעל. לא צריך לעגן כל דבר בהסכם".

- אתה מסכים שגם ניסיון העבר מלמד שאינטל לא שינתה את פניה של קריית גת?

"זה לא הפך את פניה של העיר, אבל זה בהחלט השפיע. בכל מפעל צריך אנשי אבטחה, מנקים, עובדי חדר אוכל, כמו שצריך גם טכנאים ומהנדסים. רכש הגומלין של אינטל בישראל יתנהל בהיקפים גדולים, של כ-10 מיליארד שקל על פני תקופה של שמונה שנים. זה המון".

- האוצר התנגד מאוד למהלך כזה, גם אחרי שאינטל הורידה את הסכום למענק מהמדינה לכ-400 מיליון דולר. טענו שזו השקעה גבוהה מדי בכל עובד.

"ובסופו של דבר שני השרים, גם יובל שטייניץ וגם בנימין בן-אליעזר הגיעו להסכמות האלה יחדיו. חששתי מאוד שלא נגיע להבנות בעניין הזה עם האוצר ושנצטרך להביא אותו להכרעה בישיבת הממשלה. בסופו של דבר הדרג המקצועי קיבל את ההחלטה, וכך צריכות להתקבל החלטות בנושאים כאלה".

"אינטל מנצלת את עוצמתה"

בימים אלה שוהה נשיא לשכת העסקים העצמאים, עו"ד יהודה טלמון, בכנס בינלאומי ורב משתתפים בטאיפיי, בירת טייוואן. הכנס עוסק בין השאר בתמיכה של מדינות בעסקים קטנים ובינוניים כמנופי צמיחה: "אני שומע כמה ממשלת טייוואן תומכת בעסקים הקטנים שלה ואני מקנא", אמר היום בשיחה עם "גלובס".

"98.6 אחוז מכלל העסקים הפעילים כיום בישראל הם עסקים זעירים וקטנים, אך בארץ אוהבים לדבר ולסכם את הטיפול בהם רק בדיבורים: תקציב המדינה לתמיכה בעסקים אלה נאמד בכ-100 מיליון שקל לשנה. מענק שהיא נותנת למפעל אחד, שהוא חזק ויציב מבחינה כלכלית, מגיע ל-200 מיליון דולר. איפה המידתיות? את הכסף הזה המדינה היתה יכולה להשקיע בעסקים הקטנים ולייצר עוד 6,000 מקומות עבודה. אינטל מנצלת את עוצמתה כדי לחלוב מהמדינה עוד ועוד כסף בנימוק שיש לה אלטרנטיבות אחרות בעולם, ועם השוט הזה, היא מוציאה ממשלם המסים עוד ועוד כסף. זה מה שיקרה גם בעוד חמש שנים", הוא טוען.