סטורנקסט: שוק המזון והמשקאות צמח ב-5% ברבעון השלישי

שוק מוצרי הטיפוח לבית ולפרט רשם צמיחה של 3.5% ל-1.36 מיליארד שקל ■ תנובה, שטראוס, אסם וחוגלה-קימברלי מאבדות נתחי שוק; קוקה-קולה, נטו ודיפלומט מתחזקות

נמשכת מגמת הצמיחה בשוק מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG) - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס".

שוק המזון והמשקאות רשם ברבעון השלישי צמיחה של 5% והסתכם ב-8.63 מיליארד שקל, לעומת מכר של 8.22 מיליארד שקל ברבעון השלישי אשתקד. הגידול במכירות מושפע אמנם במעט מעיתוי חג הסוכות, אבל הוא מצביע על המשך מגמת הצמיחה בשוק הנצפית כבר מתחילת השנה.

במקביל, גם מכר מוצרי הטיפוח לבית ולפרט רשם ברבעון השלישי השנה צמיחה של 3.5% והסתכם ב-1.36 מיליארד שקל, לעומת מכר של 1.32 מיליארד שקל ברבעון השלישי אשתקד.

מבין 5 הספקיות המובילות בשוק המזון והמשקאות - תנובה, שטראוס ואסם מאבדות נתחי שוק, בעוד שהחברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל) וקבוצת נטו מתחזקות.

נתח השוק של תנובה, ספקית המזון הגדולה בשוק, ירד מ-18.5% ברבעון השלישי 2009 ל-17.9% ברבעון השלישי 2010. שטראוס ואסם רושמות ירידה קלה יותר של 0.2% ו-0.1% בהתאמה.

הירידה בנתחי השוק של 3 החברות אינה תוצאה של ירידה במכר לצרכן, אלא של צמיחה הנמוכה מהצמיחה שהציג השוק.

קוקה-קולה ישראל רושמת צמיחה מרשימה, ונתח השוק שלה עולה בתקופה זו מ-7.6% ל-8.1%. העלייה בנתח השוק מבטאת צמיחה של 12.3% במכירות במחירים לצרכן, שהגיעה בין היתר מהעלייה במכירות טרה השייכת לחברה.

קבוצת נטו רושמת אף היא עלייה של 7.5% במכירות במחירים לצרכן, הגבוהה מצמיחת השוק. שתי חברות נוספות שרושמות התחזקות הן יפאורה-תבורי וחברת טמפו.

יפאורה-תבורי רושמת ברבעון השלישי גידול של 15% במכירות לצרכן, ונתח השוק שלה עולה מ-2.4% ל-2.6%.

חברת טמפו רשמה ברבעון השלישי צמיחה של 17.5% במכירות לצרכן, ונתח השוק שלה עלה בתקופה זו מ-2.2% ל-2.4%. העלייה במכירות חברת טמפו נזקפת בראש ובראשונה לקבלת הזיכיון לשיווק מותג משקאות האנרגיה XL. שני מהלכים נוספים של החברה שתרמו לעלייה במכירות הם ההשקה מחדש של מותג המים המינרליים "אקווה נובה", שהושק באריזה מוגדלת ובמחיר נמוך יותר לליטר, וכן השקת משקה "שנדי" במחר טעמים חדשים.

ב-9 החודשים הראשונים של השנה רשם תחום טיפוח הבית והפרט עלייה של 2.5% במכר, שהסתכם ב-3.93 מיליארד שקל. 5 הספקים המובילים אינם רושמים אמנם ירידה במכירות, אבל חלקם מאבדים נתחי שוק בשל צמיחה במכירות הנמוכה מצמיחת השוק.

בתקופה זו חוגלה-קימברלי, הספקית הגדולה בתחום בשוק, רושמת ירידה בנתח השוק שלה מ-19.4% ל-19.1%. חברת סנו שומרת על כוחה עם נתח שוק של 17.7%. יחד עם זאת, נתח השוק של מותגי נקה-קרליין שסנו רכשה יורד בתקופה זו מ-3.5% ל-2.5%.

חברת דיפלומט, המפיצה את מוצרי פרוקטר אנד גמבל, מתחזקת, ונתח השוק שלה עולה מ-12.9% ל-13.3%. במקביל, חברת שסטוביץ' רושמת היחלשות בנתח השוק מ-6.5% ל-6.2%.

חברת הנקל סוד רושמת התחזקות משמעותית במכירותיה לצרכן, ובמקביל נתח השוק שלה עולה ב-9 החודשים הראשונים של השנה ל-5.8%, לעומת 5.2% בתקופה מקבילה אשתקד. בתקופה זו גם חברת יוניליוור מתחזקת, בעוד שחברת רקיט בנקיזר נחלשת.

22
 22