מנהל ההשקעות דניאל מולקנדוב ייכלא ל-20 חודשים בגין הונאה

מולקנדוב, מנהל השקעות ולשעבר מנכ"ל ודירקטור בגרינלייט, לב התמר וטי.אי.אם, הורשע בקבלת דבר במירמה ונדון גם ל-15 חודשי מאסר על-תנאי וקנס של 150 אלף שקל

בית משפט השלום בתל-אביב גזר היום (ד') עונש של 20 חודשי מאסר בפועל, 15 חודשי מאסר על-תנאי וקנס של 150 אלף שקל על דניאל מולקנדוב, מנהל השקעות ולשעבר מנכ"ל ודירקטור בחברות גרינלייט, לב התמר וטי.אי.אם, שהורשע בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, קשירת קשר לביצוע פשע, רישום כוזב במסמכי תאגיד ובעבירות נוספות, לאחר שרימה לקוחות בקרן רעם 90.

"מולקנדוב רקם תוכנית מירמה מתוחכמת שמטרתה לעקוף את מנגנוני הבקרה הקבועים בחוק, להסתיר את מעלליו מפיקוח הרשויות, והוא עשה זאת באמצעות הסכם ייעוץ פיקטיבי שנועד להסוות את מעברם של הכספים, כשהוא מושך בחוטים ונותר מאחורי הקלעים", כתבה הנשיאה זיוה הדסי-הרמן בגזר דינה.

השופטת ציינה כי לא היה מדובר במעידה חד-פעמית של מולקנדוב, "אלא במארג של מהלכים מורכבים שראשיתם בתכנון, והמשכם בעריכת חוזה פיקטיבי, כשהתוכנית כולה מתפרשת על פני תקופת זמן במהלכה מתרחשת פעילות מרובה בקרן, ולא מטעמים ענייניים".

על שותפו של מולקנדוב, עמנואל מודחי, שנקבע כי מולקנדוב שכר את שירותיו כצינור להעברת הכספים לחשבונותיו על מנת לאפשר את קבלתם במירמה, והורשע בקשירת קשר לביצוע פשע, סיוע לקבלת טובת הנאה וקבלת דבר במירמה, גזרה השופטת עונש של 6 חודשי עבודות שרות, 9 חודשי מאסר על-תנאי וקנס של 50 אלף שקל.

עוד קבע בית המשפט היום כי חברות גרינלייט, דף חשבון, לב התמר וטי.אי.אם, שהואשמו בסיוע למעשי העבירה של מנהליהן והורשעו בסיוע לקבלת טובת הנאה וסיוע לקבלת הכספים במירמה חמורה, ישלמו קנסות שבין 75 אלף ל-100 אלף שקל בגין פעולותיהן האסורות.

בהכרעת הדין המרשיעה, שניתנה לפני כחודשיים, נקבע כי מולקנדוב נטל מלקוחותיו עמלות מנופחות, ואת רוב ההפרש שנוצר שילשל לכיסו. השופטת ציינה כי אין לקבל את טענת ההגנה מן הצדק שהעלה מולקנדוב מספר פעמים במהלך המשפט, לפיה רשות ניירות ערך התנכלה לו.

על-פי כתב האישום שהוגש בפרשה, באוגוסט 2004 מולקנדוב ומודחי קשרו קשר לקבל לידיהם טובות הנאה. מודחי היה דירקטור ומנהל בחברת דף חשבון - בדיקת חשבונות בנק וייעוץ פיננסי מרחובות - אשר עיקר עיסוקה בתיווך לקוחות למנהלי תיקים וחברי בורסה. מולקנדוב שימש כמנכ"ל ודירקטור בחברת גרינלייט ניהול קרנות נאמנות. אקסלנס היתה סוכן ניירות ערך של קרן רעם.

בכתב האישום נטען כי מולקנדוב ומודחי, ללא ידיעת הנאמן של קרן רעם, הסכימו לגרום לכך שרעם 90, קרן אופציות שנוהלה בידי גרינלייט, תשלם לאקסלנס עמלות בסכומים הגבוהים מאלה להם היא זכאית. על-פי תוכנית תעביר אקסלנס לחברת דף חשבון את ההפרש בין העמלות לכאורה לבין העמלות שגובה אקסלנס עבור שירותיה, ומשם יועברו הכספים לחשבונות שבשליטתם של מולקנדוב ומודחי.

בתקופה הרלבנטית לכתב האישום שולמו לאקסלנס עמלות לכאורה בסך של יותר מ-1.4 מיליון שקל, מתוכם למעלה מחצי מיליון הועברו לדף חשבון. מדף חשבון הועברו כ-462 אלף שקל לחשבונות הקשורים בבעלי השליטה בגרינלייט וכ-93 אלף שקל נוספים לחשבונות הקשורים במודחי.

באישומים השני והשלישי נטען כי גרינלייט לא דיווחה לבורסה, לרשות ניירות ערך ולרשם החברות על העברת הכספים מאקסלנס לגרינלייט ולמודחי, וזאת אף שמדובר בפעולה מהותית הקשורה בנכסי קרן רעם.

על-פי האישום הרביעי, הכספים נשוא התוכנית הועברו ונרשמו בכזב על-ידי מולקנדוב בספרי גרינלייט כפעילות בניירות ערך, בספרי לב התמר, טי.אי.אם ודף חשבון כתקבולים עבור שירותי ייעוץ, וכל זאת בכוונה לרמות את המשקיעים. על כך יוחסה למולקנדוב עבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד.

הדסי-הרמן קבעה כי "הנאשמים פעלו במטרה לעקוף את כל מערכות הפיקוח על הקרן. הם הסתירו את מעשיהם מפני כל הגורמים הרלבנטיים מבית ומחוץ - הנאמן, מנהל הקרן, הדירקטוריון וועדת ההשקעות, הרנ"ע, ועיקר העיקרים - מציבור המשקיעים".

עוד ציינה השופטת כי "מולקנדוב מעל בחובתו כמנהל הקרן לפעול לטובת 'בעלי היחידות בלבד', והלכה למעשה אך טובתו שלו היתה לנגד עיניו. הוא שילשל לכיסיו, בדרך סיבובית, חלק מדמי העמלה בה חויבו בעלי יחידות ההשתתפות בקרן בגין כל פעולה עליה הוא עצמו הורה".