עוד אקזיט ישראלי: קוואלקום קונה את אייסקוט ב-50-100 מיליון דולר

החברה דיווחה על רכישת ספקית הטכנולוגיה להעברת שירותי ‏‏Web‏ בטלפונים ניידים ‏‏iSkoot‏ ‏‎‎‏■ קוואלקום השקיעה השנה בשתי חברות ישראליות, אחת מהן היא מודו של דב מורן‏

‎‎ענקית שבבי התקשורת האלחוטית קוואלקום לא מבצעת הרבה רכישות, ובכלל החברה מעולם לא ביצעה רכישות בישראל. היום בצהריים דיווחה החברה על רכישת ספקית הטכנולוגיה להעברת שירותי ‏‏Web‏ בטלפונים ניידים ‏‏iSkoot‏. בקוואלקום לא פרסמו את סכום הרכישה, אולם לפי הערכות מדובר בהיקפים של 50-100 מיליון דולר.‏ ‏

את אייסקוט הקימו בשנת 2005 האחים דוד ויעקב גדליה, שמשמש היום כנשיא החברה. עיקר פעילותה הוא בחו"ל, מהמטה בעמק הסיליקון, אך מרכז הפיתוח שלה, עם כמחצית מהעובדים, ממוקם בבית שמש. החברה הוקמה עם דגש על אספקת פתרונות ליכולות טלפוניה על-גבי האינטרנט (VoIP) עבור מכשירי טלפון ניידים. אולם, עם הזמן היא התרחבה גם לאספקת פתרונות מבוססי Web נוספים.

החברה הוקמה עם דגש על אספקת פתרונות ליכולות טלפוניה על-גבי האינטרנט (‏VoIP‏) עבור מכשירי טלפון ניידים. אולם, עם הזמן היא התרחבה גם לאספקת פתרונות מבוססי ‏Web‏ נוספים.

שווי של 72 מיליארד דולר

במשך השנים הושקעו בחברה בסך-הכל כ-32 מיליון דולר על-ידי משקיעים מרשימים למדי. בין אלו אפשר למצוא את הקרנות Vision Opportunity Master Fund, קרןCharles River , קושלה ונצ'רס - הקרן של וינוד קושלה, ממייסדי סאן, וכן רשימה ארוכה של משקיעים פרטיים.

קוואלקום, שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 72 מיליארד דולר, היא ספקית השבבים הגדולה בעולם לתחום הטלפוניה הסלולרית והקניין הרוחני של פרוטוקול ה-CDMA הוא ברשותה.

שתי השקעות ביצעה עד כה קוואלקום בחברות ישראליות, שתיהן בשנה האחרונה. המשמעותית ביניהן היא בחברת מודו של דב מורן, בהיקף של כ-7 מיליון דולר, והשנייה בחברת הסטארט-אפ Panoramic Power, שפועלת בתחום ניהול רשתות חשמל. שתי ההשקעות התבצעו באמצעות הנציגות המקומית של קרן ההון סיכון הארגונית של החברה.

בדרך למרכז החדשנות

האירוניה היא שהרכישה של קואלקום בישראל נעשית בתחום אחר לגמרי מהפעילות הסטנדרטית שלה. הפתרונות של אייסקוט מורצים על חוות שרתים או "מחשוב ענן", כלומר על מחשבים מרוחקים, באמצעותו היא מספקת לאפליקציות מתקדמות יחסית, כגון VoIP או רשתות חברתיות, כמו פייסבוק, My-Space וטוויטר, להשתלב על הטלפונים הניידים, גם כאלה מדורות קודמים. הקשר עם קוואלקום דרך אגב, החל לאחר ששתי החברות נכנסו לשיתוף פעולה במסגרתו סייעו לענקית הטלקום האצ'יסון לפתח טלפון נייד לפני כשנה.

לפי נתוני חברת המחקר IVC, יש לאאיסקוט כ-70 עובדים. לפי הודעתה של קוואלקום, תשתלב החברה הישראלית במסגרת מרכז החדשנות של קוואלקום (QuIC). לחברה, שמנוהלת בשנים האחרונות על-ידי מארק ג'ייקובסון, יש מכירות לענקיות טלקום כגון AT&T ו-T-Mobile, והיא רווחית. קוואלקום מצידה, מחזיקה בישראל מרכז פיתוח מאמצע שנות ה-90, שממוקם בחיפה.