"וול סטריט ג'ורנל": "לוויתן - אחד ממאגרי הגז המבטיחים בעולם"

(עדכון) - כותבי המאמר מסבירים כי אם אכן יימצאו כמויות גז משמעותיות ב"לוויתן" - הרי שישראל, שעד כה הסתמכה על יבוא דלקים, יכולה להפוך ליצואנית של גז טבעי

השעון מתקתק אחורה לקראת פרסום התוצאות הראשוניות של קידוחי האקספלורציה במאגר "לוויתן" והוול סטריט ג'ורנל בחר לפרסם היום (ב') ידיעה מחמיאה, שכותרתה "ישראל קודחת מאגר גז גדול".

כותבי המאמר, צ'רלס לווינסון וגיא צ'זן, מסבירים לקוראיהם כי השותפות הישראליות למבנה, יחדיו עם נובל אנרג'י, צפויות להתחיל לקדוח השבוע את אחד ממבני הגז המבטיחים ביותר בעולם בשנים האחרונות.

בזכויות בלוויתן מחזיקות נובל אנרג'י (39.66%), אבנר (22.67%), דלק קידוחים (22.67%) ורציו (15%).

נזכיר כי על פי הסקרים הסייסמיים שפורסמו ביוני השנה, קיים סיכוי של 50% למאגר של 16TCF גז טבעי ב"לוויתן" - מספיק על מנת לספק את צרכי הגז הטבעי של ישראל ל-100 שנה, על פי הוול סטריט ג'ורנל.

"אנחנו רואים מהפכה ענקית בסקטור האנרגיה הישראלי"

לווינסון וצ'זן מסבירים כי אם אכן יימצאו כמויות גז משמעותיות ב"לוויתן", הרי שישראל, שעד כה לאורך כל ההיסטוריה הסתמכה על ייבוא דלקים וגז, יכולה להפוך לייצואנית משמעותית של גז טבעי לעולם. כמו כן, לגילוי, ככל שיתרחש, עלולות להתלוות תמורות פוליטיות מקומיות, אזוריות ועולמיות.

כותבי הידיעה ציטטו את מנכ"ל דלק אנרגיה גדעון תדמור באומרו כי "אנחנו רואים מהפכה ענקית בסקטור האנרגיה הישראלי". הקידוח עצמו נזכיר מוערך בכ-150 מיליון דולר והוא צפוי להגיע, בשלב הראשוני, לעומק של כ-5.5 ק"מ.

הידיעה לא מתעלמת מסקטור האנרגיה הרותח בבורסה הישראלית. "גילוי מאגר תמר והאופטימיות לקראת לוויתן פיזרו תקוות וגרמו לעוד לא מעט חברות להיכנס בחודשים האחרונים לסקטור, בחפשם חתיכה מהאקשן. מניות האנרגיה הישראליות זינקו לאחרונה ברקע גל ספקולציות על גילויי מאגרים נוספים", כתבו לווינסון וצז'ן.

השותפות מעדכנות: אסדת הקידוח החלה לקדוח ב"לוויתן"

ובתוך כך, היום דיווחו שותפויות דלק קידוחים ואבנר כי אסדת הקידוח "סדקו אקספרס" הגיעה ליעדה לצורך ביצוע קידוח האקספלורציה ב"לוויתן". השותפויות מסבירות כי אסדת הקידוח שהגיעה היא בעלת יכולת ייצוב עצמית, דבר המאפשר לה התמקמות והתחלה מהירה בפעולת הקידוח.

השותפות מעדכנות כי הקידוח צפוי להימשך כחמישה חודשים, והוא הקידוח העמוק ביותר שנקדח אי פעם בים מול חופי ישראל. התקציב הכולל, שאושר על ידי השותפים לצורך ביצוע הקידוח, מוערך בכ- 150 מיליון דולר.

תדמור מסר היום כי "כמי שמלווה את פעילות החברה שנים, ומכיר היטב את הקשיים והסיכונים הרבים שכרוכים בפעילות אקספלורציה המחייבת השקעות כספיות ניכרות ורב שנתיות כמו-גם ניסיון וידע מקצועי ייחודי, אני מאוד שמח על תחילתו של קידוח חשוב זה. עם סיום הקידוח תחל האסדה את פיתוח ביצוע קידוחי הפיתוח של פרוייקט תמר, אשר מבטיח גז טבעי איכותי, כחול לבן, למשק הישראלי לעשרות שנים קדימה".