תערוכת סיאל 2010: מהן המגמות הבולטות בענף המזון?

תערוכת המזון הגדולה בעולם, סיאל 2010, ממחישה את הדרישות של הצרכן המערבי מיצרניות המזון: נוחות, בריאות, מוצרים ייחודיים לרגישויות שונות ומוצרי תענוגות

תערוכת המזון הגדולה בעולם, סיאל 2010, ממחישה את הדרישות של הצרכן המערבי מיצרניות המזון: נוחות, בריאות, מוצרים ייחודיים לרגישויות שונות ומוצרי תענוגות. קבלו את המגמות הבולטות בענף המזון:

1. פנייה גוברת לאוכלוסיית התינוקות והילדים

מגמה בולטת במיוחד בתערוכה היא הפנייה הגוברת לתינוקות וילדים בגיל הרך. חברות מזון משקיעות הרבה יותר במוצרים הפונים ספציפית לילדים, והדבר מקבל בולטות מיוחדת בחדשנות.

יצרני המזון פונים לילדים באמצעות האריזה ועיצוב המוצר. להורים המבצעים בפועל את הקנייה, הם פונים באמצעות שיווק הרכיבים והדגשת יתרונותיהם הבריאותיים. שני אלה מבטיחים פרמיה ובידול בשוק שנשלט על-ידי ענקים.

חברת רובינזונס הבריטית הציגה משקה לילדים שנקרא Fruit Shoot My 5. מדובר במשקה פירות המיועד לילדים בגילאי 11-5. המשקה טבעי, מכיל 80% פירות וממותק בסוכר מפירות בלבד, מה שמאפשר לחברה לשווק אותו כמוצר נחוץ המספק את אחד מתוך 5 צבעי הפירות והירקות המומלצים לצריכה יומית.

המשקאות לילדים אחראים ל-10% ממחזור מכירותיה של החברה, המגלגלת 1.6 מיליארד יורו בשנה - חומר למחשבה לתעשיית המשקאות הרווחית שבאופן מפתיע אינה משקיעה בפנייה ספציפית לילדים.

2. התענוג ממשיך לנצח בגדול

מגמת התענוג, שהיתה חזקה ומאז ומתמיד, רק הולכת ומתגברת חרף המשבר הכלכלי, והחברות משקיעות בה את עיקר המשאבים. ההשקעה במוצרי פאן היא מגמה כלל-עולמית וגוברת אף על מגמת הבריאות והנוחות.

היבשת ששמה את הדגש הרב ביותר על התענוג היא אסיה, שבה 61% מהחדשנויות הן בתענוג ורק 18% בבריאות.

באירופה מתקרבת ההשקעה בחדשנות במוצרי פאן ל-50%, לעומת 23% בבריאות; ואילו בצפון אמריקה היא מקיפה 40% מהחדשנויות, לעומת 37% במוצרי בריאות.

3. בריאות: מזון לטיפול במחלות ושיפור איכות החיים

מגמה נוספת שמקבלת יותר ביטוי היא בהצעת מוצרי מזון המיועדים מחד לטיפול במחלות, כמו למשל מחלות לב וכלי דם ואוסטיאופרוזיס (בריחת סידן); ומצד שני, מוצרי מזון המיועדים להארכת תוחלת החיים, לשיפור הזיכרון ולשיפור ההתפתחות השכלית.

nutritonat cereals, למשל, הוא מחית דגני בוקר לילדים המכילה את הרכיב DHA התורם להתפתחות המוח. מוצר נוסף שהוצג בתערוכה והתהדר בתועלות של ה-DHA הוא משקה חלב עמיד לילדים. המודעות לתועלות הבריאותיות שניתן לקבל מהמזון נמצאת בעלייה, והפוטנציאל הענק של תעשייה זו עוד לפניה.

sial / צלם: אילנית חיות ואתר התערוכה
 sial / צלם: אילנית חיות ואתר התערוכה

4. טבעי זה בריא: האורגני עדיין כאן

התפיסה הצרכנית שככל שהמוצר טבעי יותר כך הוא בריא יותר, גם אם זה לא תמיד נכון, באה לידי ביטוי הן בהתגברות המגמה האורגנית והן בתהליכי ייצור השומרים על הרכיבים והערכים התזונתיים.

אם עד כה עיקר הייצור של מוצרים אורגניים נעשה בקרב חברות מתמחות, ניכרת כעת כניסה יותר גדולה של מגה מותגים לתחום, ואלה מציעים כחלק מהפורטפוליו שלהם גם מוצרים אורגניים.

מוצר שזכה בחדשנות הודות לפתרון האורגני לילדים הוא ה-P'tit Loouis Bio - גבינה אורגנית ומופחתת שומן לילדים.

דוגמה למוצר נוסף הוא GOOD GOUT - מחית אורגנית לפעוטות מגיל 8 חודשים, ללא תוספת מלח וחומרים משמרים ומשווקת באריזה ללא ביספינול A.

5. האלרגיה הופכת למקדם מכירות

שימו לב לנתון הבא: בשנת 1980 10% מהאוכלוסייה סבלו מרגישויות שונות למזון. בתוך שני עשורים השיעור הזה שולש ל-30%. לפי הערכות, שיעור זה עשוי להגיע במדינות המתועשות ל-50% בתוך עשור בלבד.

יצרני המזון מזהים לא רק את הצורך במוצרים ייחודיים לרגישויות שונות, אלא גם את הפוטנציאל הכלכלי. הבשורה הטובה היא היצע רחב יותר של פתרונות לאוכלוסיות רגישות (ללא גולטן או לקטוז). חברת emmi למשל הציגה קפה קר מוכן לשתייה ללא לקטוז.

6. ממשיכים לחפש קלות ונוחות

קצב החיים המודרני משאיר את מגמת הנוחות על סדר היום, והיא מקבלת ביטוי בחדשנות - הן באריזות נוחות לשימוש, הן במוצרים מוכנים שחוסכים זמן הכנה והן במוצרי to go הנוחים לצריכה בכל מקום.

כך, למשל, המוצר Bretzel Burgrard - אריזה של 20 לחמניות ביס עם המבורגר וגבינה להכנה במיקרוגל.

בביתן החדשנות הוצגו זיתים באריזת חטיף רכה השומרת על הטריות והעסיסיות וכן המוצר ev lu lu - ארוחת בשר מוכנה קפואה לילדים מגיל 10 חודשים ומעלה, הדורשת חימום בלבד.

sial / צלם: אילנית חיות ואתר התערוכה
 sial / צלם: אילנית חיות ואתר התערוכה

7. המתוחכמים: לימונדה עם זהב, שוקולד עם יין

מוצר חדשני שזכה לבולטות וגם זכה בפרס על תחכום הוא ELIXIA OR - לימונדה טבעית עם שברירי זהב 24 קראט וקני סוכר טהורים. גרגירי הזהב הבולטים בתחתית הבקבוק נועדים לצריכה כחלק מהמשקה.

מוצר חדשני מתוחכם נוסף הוא ה-PORT WINE CHOCOLATE - שוקולד חלב שעשוי מיין עתיק בן 10 שנים לפחות. מדובר במוצר פרימיום שהתאפשר לטעימה לעיתונאים בלבד.

8. Well being תזונה ויופי

המודעות הגוברת לחשיבות ה"שלומות" שמוכרת יותר במונח הלועזי well being תופסת יותר מקום גם במזון. לא רק פעילות גופנית כאורח חיים בריא, אלא גם אכילת מזון עם רכיבים המסייעים להשיג את אותה מטרה.

המגמה הזאת קיבלה ביטוי בתערוכה בשני היבטים. מחד, מוצרים המסייעים להילחם בהשמנה ולשמור על גזרה חטובה ומצד שני, מוצרים הטוענים ליתרונות קוסמטיים כמו למשל משקאות המכילים אנטי אוקסידנטים.

כך למשל הוצג ה-comlements alimentaires - תוסף מזון קפוא המיועד ל"שלומות", ליופי ורזון. חברה מאוסטריה הציגה את ה-o2 alive - מים המכילים פי 5 חמצן בהשוואה למים מינרליים רגילים, המסייעים לטענתה לפעילות המוח ולבניית שרירים.

9. אתיקה ואחריות סביבתית

מגמה נוספת שניכרת בחדשנות היא מחד, מוצרים אקולוגיים שאינם מזיקים לסביבה ותופסים יותר מקום באריזות חדשניות; ומאידך, מוצרים המביעים סולידיות.

הרעיון הוא לשווק מוצר שבעיקר באמצעות העיצוב והטקסט מעביר מסר של סולידריות, כמו הגנה על אוכלוסיות עניות או מחאה על הפרת זכויות אזרח.

כך למשל הוצג ה-UMAN COLA בביתן החדשנות, בשל ההומניות שהוא משדר בעיצוב ובכיתוב.

10. מזון מעוצב: הטרנד נמשך

ההשקעה במזון מעוצב תופסת יותר מקום בחדשנות. מוצרים שבלטו בתערוכה הם ה-trendy shells - תחתיות מתוקות מוכנות למילוי בצורות של ריבועים, עיגולים ומשולשים וכן ה-mini cones coloured, גביעים קטנים בצורה של גביעי גלידה בצבעים ורוד, ירוק, שחור המיועדים למילויים שונים.

לעיצובים מיוחדים זכו גם השוקולדים והמאפים כשמספר חברות הציגו תחתיות שוקולד במגוון צבעים וצורות המיועדות גם הן למילוי לקינוחים, ואחרות הציגו תחתיות מאפה מלוחות ומתוקות.

גם הילדים זכו למוצר החדשני, Crepes caracterisees disney - פנקייקים לילדים בצורות דמויות של דיסני.