מילה של זהב(ית)

6 פעמים נאמר לנו המשפט "זהבית כהן קובעת", בהטיות שונות ובמילים נרדפות

8 חודשים של סכסוך בין זהבית כהן למאיר שמיר הסתיימו אתמול (ג'), כאשר שמיר מכר את חלקו בתנובה לבנק לאומי ולגופים מוסדיים. אם מנכ"לית אייפקס היתה מציירת לעצמה לאחר תחילת הסכסוך עם שמיר את תמונת הסיום שאותה היא מעדיפה, היתה זו כנראה תמונה זהה במדויק למה שקרה אתמול.

כהן, מנכ"לית אייפקס ישראל, נפטרה משותף שאותו לא אהבה (אם מתעלמים, כמובן, מהדיווחים המיוחצנים על אידיליה ששררה בין השניים) ושהיווה עליה איום. במקומו היא קיבלה שותף שקט, פיננסי וממושמע, שלא יפריע לה. ועוד לא אמרנו מילה על העוצמה הטמונה בכך שהשותף הוא בנק גדול.

על הדרך הבהירה כהן לכולם מה הם כללי המשחק. אין פרסום דו"חות תנובה ולא יהיה פרסום דו"חות תנובה. כל מי שמתקרב לתנובה הבין את זה. שש פעמים אתמול אמר לנו ירון בלוך, המשנה למנכ"ל לאומי פרטנרס והאיש שבישל את העסקה, את המילים "זהבית קובעת", בהטיות שונות ובמילים נרדפות.

למשל: זהבית תקבע, זהבית רוצה, זהבית צריכה להסכים. "הפתרונות שיימצאו צריכים להתקבל על דעתה של זהבית כהן", הדגיש בלוך שוב ושוב. אין ספק. המסר עבר ונצרב היטב בתודעה הקולקטיבית של שוק ההון.

ההיבט התדמיתי

אבל ההישג הכי גדול של כהן הוא כנראה תג המחיר של תנובה. 8.1 מיליארד שקל, שהם כ-2.2 מיליארד דולר. יותר מכפול לעומת המחיר שבו מכרו הקיבוצים את החברה לאייפקס ושמיר לפני שלוש שנים. לכך יש שני היבטים.

הראשון הוא היבט תדמיתי: כהן ממצבת את עצמה כמשביחה ויוצרת ערך. זה חשוב לה אישית, וחשוב לאייפקס לקראת גיוס קרנות בעתיד.

ההיבט השני הוא הבנצ'מארק שנוצר. כאשר כהן תבוא למכור את תנובה, עניין של שלוש עד חמש שנים מעכשיו, יש כבר תג מחיר שאפשר לצאת ממנו. קונה מרצון, ולא סתם קונה, בנק מתוחכם, שם על השולחן מחיר מסוים. מכאן, מבחינתה אפשר רק לעלות.

האם שמיר מחכה על הגדר

אשר לשותף היוצא, מאיר שמיר, אין ספק שהוא מרוויח בענק מהאקזיט שכהן כפתה עליו. תשואה של כמעט 300%, רווח של 900 מיליון שקל ונזילות מדהימה של למעלה ממיליארד שקל במזומן. בפחות מזה קנה אילן בן-דב את פרטנר ונוחי דנקנר את אי.די.בי. מיליארד שקל במזומן מאפשרים לשמיר למנף ללא מאמץ עסקה של 2.5 מיליארד שקל.

אבל שמיר לא שם. הוא מספר לכל מי שמתעניין כמה עצוב לו לצאת מתנובה, כמה הוא אוהב את החברה ושהוא מתכוון לחזור לתנובה ולרכוש אותה ביום שאייפקס תמכור.

האם שמיר באמת מתכוון לחכות עם כספו על הגדר מספר לא ידוע של שנים עד שאייפקס תמכור? לנו זה נשמע מוזר. אז מה יעשה שמיר? את הכסף כבר יש לו, אבל האם יש לו החזון והיכולת לעשות עסקה שתקפיץ אותו לליגה של הגדולים באמת? מהצהרותיו אתמול הרושם הוא שלא.