הקבלנים: "גם בפריפריה אין פתרון ישים לזוגות צעירים"

הצעירים נואשים אבל בפריפריה מעדיפים דירות גדולות‏: קשה למצוא דירות 3 או אפילו 4חדרים ‏‎‎‏■ הקבלנים: "ראשי הרשויות מעדיפים למשוך אוכלוסיות חזקות" ‏

‎‎‏"בניית דירות גדולות בערי הפריפריה של המרכז לא מאפשרת לנצל את מחירי הקרקע הנמוכים יחסית למתן פתרון לזוגות צעירים", כך אומר היום (א') יוסי גורדון, מנכ"ל התאחדות הקבלנים, שממשיכה במאבקה בקובעי המדיניות בתחום הדיור.

‏מעיבוד של נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שביצעו כלכלני ההתאחדות, עולה כי בישראל לא רק שלא נבנות דירות 3 חדרים, אלא שגם מספרן של דירות 4 חדרים הולך יורד. למשל: באשקלון, הוד השרון ובאר יעקב נבנו דירות חדשות בודדות בנות 3 חדרים במשך חמש השנים האחרונות, כמו כן, מרבית הדירות החדשות שהוחל בבנייתן בתקופה זו הן בנות 4, 5 ואף 6 חדרים.

‎‎אין פתרון ישים

‏‎‎בהתאחדות קובלים על כך שבשעה שזוגות צעירים "מוכנים לצאת מאזורי הביקוש ואף לעבור לערים שנחשבו עד לפני מספר שנים לפחות אטרקטיביות, גם ערי הפריפריה של המרכז אינן מציבות בפני הזוגות הצעירים פתרון ישים".

גורדון מפנה אצבע מאשימה כלפי ראשי הרשויות המקומיות, המתחרים בניהם על האוכלוסיות החזקות, טענה שגם ההתאחדות וגם שר הבינוי והשיכון השמיעו לא פעם בשנה האחרונה. "כאשר בתוכניות בניין עיר נקבע ששטח מינימלי של דירה יהיה יותר מ-100 מ"ר או 120 מ"ר, אז לא בונים שם דירות 3 חדרים ובמקרים רבים גם לא דירות 4 חדרים", אומר גורדון. ‏"אם ניתן היה לבנות בבאר יעקב או בפתח תקווה דירות של 70-80 מ"ר, תג המחיר היה יכול לרדת ממיליון שקל, וזוגות צעירים היו יכולים להתחיל דרכם בדירות קטנות יותר", כך אמר.‏

גורדון יצא נגד העדר מדיניות ממשלתית בתחום, "ענף הבנייה בישראל אינו מנוהל על-ידי המדינה. אין כאן בחינה של צרכי האוכלוסייה בכל הקשור לדיור, למספר יחידות הדיור הנחוץ ולהגדרת מאפייני הדירות. במשך שנים לא נבנו דירות בהתאם לגידול במשקי הבית וכך נוצר המחסור הגורם היום לעליית המחירים".

‏שיאנית בניית הדירות הגדולות - 6 חדרים - היא הוד השרון. בין השנים 2005 ל-2010 כ-44% מהדירות שנבנו בהוד השרון היו דירות 6 חדרים; 37% מהדירות בעיר היו בנות 5 חדרים; ו-19%, דירות 4 חדרים. לעומת זאת, רק דירה אחת של 3 חדרים נבנתה בעיר באותה התקופה.

בכפר סבא מרבית הדירות (44%) שנבנו בחמש השנים האחרונות הן בנות 5 חדרים; דירות בנות 6 חדרים היוו 15.5%; 38% מהדירות היו בנות 4 חדרים; ורק 3% מהדירות החדשות (87 יח"ד) בנות 3 חדרים. ‏

‎‎דווקא בת"א

‎‎גם בפתח תקווה לא פשוט למצוא דירה חדשה בת 3 חדרים. בעיר המובילה בתנופת הבנייה בארץ, הוחל בבנייתן של 7,322 יח"ד בחמש השנים האחרונות, מהן רק 6% (437) בנות 3 חדרים, 36% בנות 4 חדרים; 9% בנות 6 חדרים; ומרבית הדירות - כמעט 50% - הן בנות 5 חדרים.

גם בנתניה המשופעת בנייה חדשה (6,334 התחלות בנייה בתקופה), מרבית הדירות הן בנות 4 חדרים (46%); 44% הן בנות 5 חדרים ורק 1% מתוך הסך הכל הוא של דירות 3 חדרים (65 יח"ד. איפה כן נבנות דירות 3 חדרים? בתל אביב, למעלה מחמישית (22%) מהתחלות הבנייה בחמש השנים האחרונות היו של דירות 3 חדרים; בירושלים, 17%; ברמת גן, 16%; ובחיפה, 14%. ‏‎‎‏