גייטנר מנסה לעבוד על כולם בעיניים

קרנות גידור ובנקים להשקעות השתלטו על השווקים ומנווטים בהם ואותם כאוות נפשם

חלקה הראשון של ועידת המדינות המתועשות G-20, שהיה מפגש שרי אוצר של המדינות החברות, הסתיים כמו שהסתיימה ועידת קרן המטבע לפני שבועיים - בקול ענות חלושה. לא נותר אלא להמתין לסוף השבוע הבא על מנת לראות כיצד ינהגו ראשי המדינות בכינוס ההמשך.

מדהים לראות כיצד יוצאים שרי אוצר של מדינות מובילות כמו גרמניה ויפן בקריאות מצוקה המבטאות את התוצאות ההרסניות של "מלחמת המטבעות". שר האוצר היפני צודק לחלוטין בטענתו כי ערך המטבעות צריך לשקף מציאות כלכלית. עוצמתו המוגזמת של היין היפני ביחס לביצועי הכלכלה, היא ההוכחה החותכת לכך שאין זה המצב היום. גופי ענק, קרנות גידור ובנקים להשקעות השתלטו על השווקים ומנווטים אותם כאוות נפשם.

שר הכלכלה הגרמני לא היסס לתקוף ישירות את ארה"ב והאשים אותה במניפולציה על שוקי המטבע בעצם הזרמת הכספים המאסיבית שנועדה כביכול לאושש את הכלכלה האמריקאית. על הזרמה זו דיבר בן ברננקי לא מזמן, ומאז נחלש הדולר באופן חד ורציף. אולם כשעולה מר גייטנר לדבר ומרצה לכולם על גירעונות ותוצר, תוך שהוא מתחמק מחצי הביקורת על מדיניות ארה"ב, נעלמת הביקורת כאילו לא הייתה וכולם "משתפנים".

חסידי תיאוריות הקונספירציה כבר מצביעים על הקשר בין ברננקי, טימותי גייטנר, הבנקים להשקעות והקרנות הגדולות. את הזרמות הכספים מבצע הדוד בן. את המניפולציות הגדולות, במינופי ענק, עושים הבנקים להשקעות וקרנות הגידור והבנקים המרכזיים לא מצליחים לעמוד כנגד עוצמתם האדירה, בעיקר כשמדובר במטבעות הסחירים - כך הבנק המרכזי של יפן וכך הבנק המרכזי של שוויץ.

הבנק המרכזי של דרום אפריקה הניף דגל לבן במלחמה. התחזקות הראנד בשיעור של 37% והנזק העצום לייצוא הדרום אפריקני מדירים שינה מעיני שרי אוצר ונגידים של מדינות רבות שהיצוא הוא מנוע הצמיחה שלהן, ביניהן גם ישראל.

דברי גייטנר בסוף השבוע רק מחזקים את הדעה כי על ראש הגנב בוער הכובע. ארה"ב נבהלה מהתחזקותו המהירה של המטבע שלה כתוצאה ממה שקרה בגוש האירו.

מבחינה כלכלית לא השתנה דבר. אירופה עדיין מתמודדת עם בעיות קשות. אנו רואים את ההפגנות בצרפת. בספרד מתמקדים בתחרות הסייסטה במקום בהבראה. זה לא נראה טוב. האם הבנקים להשקעות - הנהנים העיקריים ממדיניות ההזרמות האמריקנית, משתפים פעולה עם גייטנר ורצון הממשל? ימים יגידו.

אם נחפש בכוח משהו חיובי שיצא מוועידת סוף השבוע יהיו אלה ההתבטאויות בדבר המשך הידוק ורגולציה. אם ראשי המדינות אכן חפצים לראות שוק מט"ח יציב יותר המשקף כלכלות, אין להם מנוס מהידוק הפיקוח. השוק הזה ימשיך להיות הנזיל ביותר בעולם גם אם יגבילו 50% מהתנועות בו.

בינתיים יש כאלו שהרימו ידיים ונכנעו כמו דרום אפריקה ויש מי שנלחמים ומגבירים את הצעדים החד צדדים כמו ברזיל , מדינות קטנות יותר בדרום אמריקה וכמובן ישראל.

בשבוע שעבר כתב כאן אחד הגולשים בפורום כי פישר הבין היטב לאן נושבת הרוח בוועידת קרן המטבע. שר האוצר, יובל שטייניץ, שהיה עימו, כנראה הבין גם כן: "אם אין אני לי - מי לי". ולכן צפינו בפישר חוזר מהוועידה ומסתער בשצף קצף על שוק המט"ח תוך שהוא מגביר את היקף ההתערבויות ומפתיע את השוק ואת שטייניץ מנחה את נערי האוצר לשלוף מהמגירות הצעות למיסוי, שעד לא מזמן נחשבו לבלתי ראויות, הן באוצר והן בבנק ישראל.

כתבתי כאן לפני שנתיים. שער 3.5 שקלים לדולר הוא בבחינת סדין אדום. עתה משאנו קרבים והולכים לקראת יעד זה והבנקים הזרים אליהם הצטרפו לא מעט גופים מקומיים כבר מדברים על שווי הוגן בסך 3 שקלים לדולר, מבינים הן בבנק ישראל והן באוצר שאם לא יהיה שינוי אווירה שיביא להתחזקות הדולר, זה יהיה סימן להפסיק לשחק את המשחק של גייטנר וחבריו ולשלוף את כלי הנשק הכבדים.

יוסי פרנק- יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

Rika40@012.net.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.