מיוחד: הסטארט-אפ המבטיח ב-2010-2011 - פרוביג'נט

זו השנה השישית ברציפות שבה "גלובס" עורך את הבדיקה המקיפה ביותר בישראל, המסמנת את חברות הסטארט-אפ המבטיחות של השנה ■ צפו ב-10 הנבחרות הבאות

זו השנה השישית ברציפות שבה "גלובס" עורך את הבדיקה המקיפה ביותר בישראל, המסמנת את חברות הסטארט-אפ המבטיחות של השנה. את כוכבי השביט של ההיי-טק הישראלי בשנים הקרובות.

גם הפעם שיקללנו את הדירוגים של מנהלי קרנות ההון סיכון, אנג'לים ומשקיעים פרטיים, בנקאי השקעות, אנליסטים, מנהלי מרכזי פיתוח בישראל ומנהלי חממות. הם סימנו את החברות שלדעתם יצליחו בגדול וייפלו בצד הנכון של הסטטיסטיקה הלא מחמיאה של התעשייה - זו שלפיה יותר מ-80% מחברות הסטארט-אפ ייסגרו.

לדעת מומחי התעשייה, החברות שברשימה - פרוביג'נט במקום הראשון ואחריה פריים סנס, וויקס, ווייז, פאנאיה, סולאראדג', ברודלייט, וורקלייט, לייפבונד וארוסקאוט - יפרחו בקרוב, שכן יש להן גב פיננסי, הנהלה איכותית, רעיון מרשים ויכולת ביצוע גבוהה.

מנכ"ל פרוביג'נט, דן חרש, אמר הערב בעת קבלת פרס הסטארט-אפ המבטיח לשנת 2010-2011 כי "פרוביג'נט היא דוגמא לחברה עתירת טכנולוגיה שמשקיעה המון בפיתוח אלגוריתם לעיבוד אותות. טוב לראות שכאשר אנשי ההון סיכון מחפשים להשקיע ביוזמות של רשתות חברתיות, יש גם הכרה לחברות בעלות טכנולוגיה יותר מעמיקה".

גיל שוויד נבחר בתור יזם השנה ואמר בארוע כי האפשרות שיתחיל סטארט-אפ חדש, תאורטית - קיימת, לדבריו: "אם היה לי רעיון כמו צ'ק פוינט כלומר רעיון שפונה לשוק מבטיח כמו האינטרנט ועם טכנולוגיה מוצלחת אולי הייתי יוצא לסטארט-אפ חדש. אבל הלוואי והייתי יכול לזהות רעיון שכזה. עד עכשיו לא ראיתי כזה דבר. יש אנשים שעשו את זה יותר מפעם אחת ואני חושב שזה דבר מאד נדיר למצוא יותר מרעיון אחד כזה בחיים".

ויש גם פרספקטיבה: ממרחק הזמן ניתן לקבוע שרשימת הסטארט-אפים המבטיחים אכן סימנה חברות מוצלחות - כאלו שמנפיקות, מגייסות, מוכרות, וגם נמכרות במאות מיליוני דולרים. מאז בחירתן, גייסו החברות המבטיחות 400 מיליון דולר נוספים, לפחות עשר מהן הפכו לציבוריות, ושמונה מהן נרכשו בהיקף של 1.3 מיליארד דולר.

2011 תהיה שנת מיזוגים ורכישות, עם תקווה שאולי יתרחשו בה גם הנפקות. מאז תחילת 2010 נמכרו חברות ישראליות ב-1.5 מיליארד דולר מכל התחומים: ביומד (כמו מדינגו), היי-טק קלאסי (כמו אקסאנט, סטורוויז או וינטגרה), ואינטרנט (כמו 5min וקוויקסי).

התמונה המתבררת היא שהמשקיעים מעדיפים בינתיים לפזר את הביצים בכמה סלים, והדבר בא לידי ביטוי גם ברשימה שלפניכם. לכאורה, החברות שונות, אך בפועל מחברות ביניהן נקודות ממשק רבות. כך, חלק ניכר מהן מתמחות בשבבים - תחום שאמנם לא ייצר בשנתיים האחרונות הנפקות, אך התאפיין בעסקאות רכישה, בעקבות הקשיים להצמחת חברה גדולה. ברשימה יש גם מספר חברות חדשות יחסית, כמו פריים-סנס, פאנאיה, וורקלייט ו-ווייז, שההימור עליהן הוא גדול יותר משום כך. החברות הצעירות הללו מסמנות את מעבר הדורות בתעשיית ההיי-טק.

לרשימה התברגו גם חברות עתירות טכנולוגיה, שהמוצר שלהן לא נהנה מאפיל מיוחד ושלקח להן זמן רב להבשיל, כמו פרוביג'נט, ברודלייט וארוסקאוט. גם מה שחסר מספר סיפור מעניין - רק חברת ביומד אחת הצליחה להיכנס לרשימה. זאת, למרות שהתחום דווקא הניב השנה הנפקות, מכירת חברות וגיוסים.

בכתבות הבאות תוכלו להכיר את עשר הנבחרות של "גלובס" לשנת 2010-2011:

1. פרוביג'נט: "חשבתי שהדרך להצלחה תהיה קצרה - לא חשבתי שזה ייקח עשור"

2. פריים סנס: קודם כבשנו את מיקרוסופט

3. וויקס: "אני לא יודע איך בונים חברה לאקזיט. אני יודע לבנות חברה למשתמשים"

4. ווייז: תקועים בפקקים? התאגדו

5. פאנאיה: "הדרך הייתה מסובכת, אבל אני מקווה שהמשקיעים יעשו Home Run"

6. לסולאראדג' העתיד ברור כשמש: מכירות של 200 מיליון דולר ב-2012

7. ברודלייט: מכניסים אוטוסטרדה לתוך הבית

8. וורקלייט: "אנחנו בונים חברה לטווח ארוך. זו החלטה משותפת עם המשקיעים"

9. לייפבונד: דבק ביולוגי, טייק II

10. אירוסקאוט: "במקום להימכר, אנחנו רוכשים חברות"