תם עידן בקומטאץ': המייסד פורש מתפקידיו לאחר 20 שנה

כפי שהוערך ב"גלובס" לפני כשנה ■ עידו הדרי, מנהל הפעילות העסקית, ימונה למנכ"ל ■ ליאור סמואלסון, ממייסדי הבלאנק צ'ק מרקטור, ימונה ליו"ר

"20 שנה זה הרבה זמן. הרבה", אמר לנו הבוקר גדעון מנטל, מייסד, יו"ר ומנכ"ל קומטאץ' , מספר דקות לאחר שהחברה הודיעה על פרישתו מתפקידיו השונים, ופנייתו לדרך חדשה. ואכן, 20 שנה זה הרבה מאוד זמן - גם עבור מנטל שסגר לאחרונה חמישה עשורים.

קומטאץ', המפתחת תוכנות אנטי ספאם ופתרונות לאבטחת רשת, הודיעה הבוקר כי מנטל יפרוש מתפקידיו כיו"ר וכמנכ"ל בינואר הקרוב, וזאת לאחר כהונה בת 13 שנים כמנכ"ל וכהונה של ארבע שנים כיו"ר.

לנעליו הלא קטנות כמנכ"ל ייכנס עידו הדרי (36), שמונה רק לפני שנה לתפקיד מנהל הפעילות העסקי הראשי של החברה (COO), והצטרף לקומטאץ' לפני שלוש שנים. "גלובס" העריך כבר לפני שנה, כי המינוי של הדרי לתפקידו האחרון מסמן אותו כמחליפו של מנטל.

הפרישה של מנטל מתפקידיו בקומטאץ' מסמנת סוף של עידן והתחלה של חדש, שונה וסביר להניח מורכב יותר. מנטל, שבפברואר הקרוב יציין 20 שנה להקמת החברה, נפל וקם עם קומטאץ' לא מעט פעמים, אך התנתקותו ממפעל חייו (הגדרה של מנטל) מתרחשת דווקא לאחר שהחברה עלתה על דרך המלך.

קומטאץ', שנסחרת בנאסד"ק ובשוק המקומי לפי שווי של 89 מיליון דולר, רושמת מדי רבעון ברבעון צמיחה עקבית, רווחיות נאה, תזרים חיובי מפעילות שוטפת, ואף מנצלת את נכסיה הפיננסיים כדי למנף את שיעורי הצמיחה. לפני כשלושה חודשים הודיעה החברה על רכישת Command, חטיבת האנטי וירוס של Authentium האמריקנית, תמורת 8 מיליון דולר במזומן. נכון לתום הרבעון השני נותרו בקופת החברה 16 מיליון דולר, ואת תוצאותיה לרבעון השלישי של השנה היא צפויה לדווח בעוד שבוע ימים.

מנטל מודה כי פרישתו נובעת מהרצון לפנות לכיוונים חדשים, אך גם מהרצון להפוך את קומטאץ' מחברה קטנה לבינונית. "קומטאץ' עומדת לקפוץ מדרגה", הוא אומר, והדרי מוסיף כי "אלו חילופי תפקיד מתוך חוזקה ולא מתוך חולשה". הדרי הצטרף לקומטאץ' לאחר שמונה שנים בתפקידי ניהול בכירים שונים בסטארט-אפ הישראלי Interwise, אשר נרכש לפני שלוש שנים על ידי AT&T תמורת 121 מיליון דולר.

הדרי, כאמור, מגיע מתוך החברה, אך מנטל מודה כי לא פסל על הסף מינוי מועמד חיצוני. "לאחר שלוש שנות עבודה מול הדרי, ולאחר שבחנתי את יכולותיו המקצועיות, אני בטוח שקומטאץ' נמצאת בידיים של האיש הנכון, והוא יוביל אותה לשיאים חדשים", הסביר.

לתפקיד היו"ר ייכנס ליאור סמואלסון, שמונה לדירקטור בחברה רק באוגוסט האחרון (ככל הנראה, כהכנה לקראת מינויו ליו"ר). סמואלסון, ישראלי שירד לפני למעלה משלושה עשורים לארה"ב, חי בוושינגטון ועיקר ניסיונו הוא בתחום הפיננסי.

סמואלסון (62), שימש במהלך השנים האחרונות כמנכ"ל ויו"ר של מספר חברות טכנולוגיה (בהן יו"ר דלתא 3), אך לקהיליית שוק ההון המקומית הוא מוכר בעיקר כשותף בהקמת שתי חברות בלאנק צ'ק - מרקטור פרטנרס ו-IGAC (באחרונה יחד עם מתי קרפ). הדרי מספר כי העניין של סמואלסון בקומטאץ' נובע, בין היתר, מ"ציונות".

טיול בהודו, ו"אח"כ נראה"

מנטל מתנתק מקומטאץ' אך ימשיך לעקוב אחר החברה, ולו בשל העובדה שהוא מחזיק בשיעור של 5.5% (בדילול מלא) מהונה - שווי החזקה של 5 מיליון דולר. "אני עדיין מחויב לחברה, ואמשיך ללוות אותה מקרוב במהלך השנה הקרובה", הוא אומר. בעל המניות הגדול בקומטאץ' (22.8%) הוא איש העסקים אביב רייז.

ולבסוף, מנטל מספר לנו כי רגע לאחר הפרישה הוא עומד לארוז תרמיל ולצאת עם אשתו לטיול בהודו. "עדיין לא הייתי שם", הוא אומר. כשיחזור, כך הבנו, יקדיש את עיקר זמנו לסטארט-אפ הבא שלו.