"הפוטנציאל בישראל הוא מעבר למה ששוק הטלוויזיה יכול להכיל"

כך אומר מפיץ הפורמטים אבי ארמוזה, שמכר את הסדרה "האמת העירומה" ל-HBO ■ הרשת האמריקנית רכשה לפני כ-3 שנים גם את פורמט הסדרה "בטיפול"

3 שנים לאחר ש"בטיפול" היה לפורמט הישראלי הראשון שפרץ את המחסום הבינלאומי, נודע אתמול (ג') כי רשת הכבלים האמריקנית HBO תרכוש פורמט ישראלי נוסף. הסדרה הישראלית "האמת העירומה", של האחים ברבש וערוץ 10, נמכרה לרשת האמריקנית וצפויה להיכנס להליך פיתוח והפקת פיילוט לקראת עונת סתיו 2011.

ההודעה שהתפרסמה אתמול בבלוג "דדליין הוליווד" מצטרפת להודעה מוקדמת יותר השבוע על רכישת הפורמט "גבוה וגרינבאום" של המפיק עמי אמיר על-ידי רשת ABC, שאחראית ללהיטים כמו "משפחה מודרנית", "עקרות-בית נואשות" ו"האנטומיה של גריי". בארץ צפויה התוכנית לעלות בקשת. אמיר לקח את התעשייה צעד קדימה, כאשר היה למפיק העצמאי הראשון שהפיק פיילוט בעצמו ודאג להפצתו, בנפרד מגוף השידור עבורו הפיק.

ב-3 השנים האחרונות עלו לשידור ברחבי העולם עשרות גירסאות לפורמטים ישראליים. בין היתר נמכרו "חטופים" ו"רמזור" לרשת FOX ו"מחוברים" לרשת CW. רק השנה מכרה תעשיית הטלוויזיה הישראלית - תעשייה לא מתוקצבת ולא מוכרת כענף ישראלי רשמי - מאות אופציות להפקה לגופי שידור והפקה סביב העולם.

אבי ארמוזה, העומד בראש חברת ארמוזה פורמטס, מכר לבדו בשנת 2010, 110 אופציות לשידור של פורמטים ישראליים, מתוכם 7 לארה"ב. "האמת העירומה" הוא האחרון שבהם, וזה מגיע כעת לשלב הפיתוח.

לדברי ארמוזה, זה אמנם טרנד של עניין רב בתעשייה הישראלית, אך בעיקר פעילות שיווקית מאומצת של הישראלים בתחום.

"ההצלחה של 'בטיפול' בהחלט תורמת להצלחה של תוכניות אחרות מאז", אומר ארמוזה ל"גלובס". "ב-3 אולפנים מרכזיים שלהם הצגנו את 'האמת העירומה' ראיתי את התגובות במו-עיניי - התפעלו מרמת הכתיבה, המשחק והבימוי".

- מדוע אנחנו שומעים על המכירות האלה דווקא עכשיו?

"זה מתחבר למעגל החיים האמריקני. בין אוגוסט לסוף אוקטובר הם סוגרים את הפיתוח ואת הפקת הפיילוטים לעונת סתיו 2011".

הצלחה בארץ היא לא אינדיקציה

HBO היא חברת הכבלים הגדולה ביותר בארה"ב עם יותר מ-40 מיליון מנויים ונודעת בהפקות האיכות שלה. ארמוזה פורמטס ניהלה בחודשים האחרונים במקביל מגעים גם עם הרשתות FOX, וורנר ושואו-טיים, ומכרה את הסדרה להפקה גם באיטליה, צרפת, פולין ובהולנד.

לדברי ארמוזה, "יש פה יצירה של מומנטום שיווקי, אין גורם אחד שמייצר עסקה. אתה יוצר שכבות של שיווק ופרסום, וזה מאפשר לך לייצר בסופו של דבר עסקה".

סדרת הדרמה "האמת העירומה" מתמקדת בחקירת פרשת היעלמות נערה בת 17 ממשפחה ידועה ומבוססת. את הסדרה יפיקו אולפני Lionsgate, שמפיקים בין היתר את הסדרה "מד מן" ואת סרטי "דמדומים". המפיק והכותב הראשי יהיה קלייד פיליפס ("דקסטר"), ואליו יצטרף התסריטאי הישראלי אלון ארניה המתגורר בלוס אנג'לס. בישראל, כזכור, הסדרה לא זכתה לעניין רב.

- זה לא השפיע על הרכישה?

"המרכיבים של הצלחה או אי-הצלחה של סדרה בארץ המוצא לא תמיד מוגדרים ממש. אנחנו מכירים את מה שעבר ערוץ 10 בשנים האחרונות, לכן קשה לשפוט את אי-ההצלחות שלו. ב-HBO יש מספיק אנשי מקצוע כדי לשפוט את המוצר בפני עצמו. זו עוצמה שלא נסתרת מאנשים".

- היום כבר אפשר להכריע מה הם המאפיינים של "סדרה ישראלית"?

"יש רמה של כתיבה גבוהה וערך הפקתי גבוה. הסדרות הישראליות נראות קולנועיות בשפה שלהן. נוצרה פה רמה גבוהה של יצירה. זה שוק שלקח לו זמן והגיע להבשלה שנותנת את התוצאות".

ארמוזה לא מתייחס לכסף, אולם בשלב זה של המכירה מדובר בעשרות אלפי דולרים בלבד. ככל שיתקדם הליך ההפקה וכמובן השידור, ההכנסה תגדל.

"המומנטום חיובי, אבל צריך לשמר אותו", אומר ארמוזה. "אני סבור כי הפוטנציאל היצירתי שקיים פה הוא מעבר למה ששוק הטלוויזיה המקומי יכול להכיל".