הפרקליטות מוכנה להקל בעונשו של זורק הנעל על ביניש

פרקליטות המדינה הודיעה בדיון בערעורו של פיני כהן כי היא מוכנה להקלה בעונשו ■ "גם עונש נמוך מ-3 שנות מאסר יכול להיות כואב, מרתיע ואפקטיבי"‏

‎‎‏התפתחות דרמטית בפרשת פיני כהן, שזרק נעל על נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, ונידון ל-3 שנות מאסר בפועל. הפרקליטות הודיעה הבוקר (א') במפתיע כי אינה מתנגדת להקלה בעונשו של כהן. במהלך דיון בערעורו של כהן על חומרת העונש ציין בא-כוח המדינה, עו"ד יובל קפלינסקי, כי "בסוף הדברים המדינה רואה פתח להקלה בעונש".

‏כהן הורשע בעבירות של גרימת חבלה של ממש, היזק בזדון וזילות בית המשפט, לאחר שבמהלך דיון בבית המשפט העליון קם לפתע והשליך לעבר הנשיאה ביניש את אחת מנעליו, תוך שהוא צועק לעברה "מושחתת, הרסת לי את החיים". הנעל פגעה בראשה של ביניש, ומעוצמת הפגיעה נשברו משקפיה, והיא נפלה ממושבה על הארץ.

ביוני האחרון גזר בית המשפט על כהן את המקסימלי בגין העבירות בהן הורשע - 3 שנות מאסר בפועל - וכן הופעל חודש מאסר על-תנאי שהיה תלוי ועומד נגדו בגין עבירות קודמות.

שופט בית המשפט השלום בירושלים, שמעון פיינברג, ציין בגזר הדין כי כהן במעשהו "קרא תגר על המערכת המשפטית כולה".

ההחלטה להטיל על כהן עונש כה כבד זכתה לביקורת ציבורית רחבה. כהן עירער על גזר הדין לבית המשפט המחוזי בירושלים, והבוקר התקיים הדיון בעניינו בפני נשיאת בית המשפט, השופטת מוסיה ארד.

‎‎פגיעה בקודקוד

‏המדינה ציינה בדיון כי "3 שנות מאסר בפועל בעבירה זו הינו עונש ממושך, כואב, אפקטיבי, מרתיע ומגונן... גם עונש נמוך יותר מ-3 שנות מאסר יכול שיאחוז בתכונות אלה, קרי יהיה ממושך, כואב, אפקטיבי, מרתיע ומגונן. אם בית המשפט יחליט על עונש שכזה, לא יהיה זה בגדר עונש קל יותר, כי אם עונש כבד פחות".

עם זאת, המדינה הדגישה כי "בית המשפט צדק, צדק, צדק. מעטים המקרים בהם מבצע העבירה קלע למטרה, פגע בקודקוד של הקודקוד".

‏עו"ד קפלינסקי הבהיר כי המדינה מתנגדת לכך שכל גזר דין נמוך יותר יישא היום את הכותרת "הקלה". לדבריו, "לתביעה היה אולי נוח יותר לעמוד כאן ולבקש להגיע אל העונש הראוי בתנועת נסיקה כלפי מעלה ולא בתנועת מעוף כלפי מטה. אבל כפי שאמרתי, הן העונש שנגזר בבית המשפט קמא והן עונש נמוך יותר שיכול וייגזר על-ידי הרכב דנן, זה וגם זה יכולים לעמוד - ובכבוד - במטרות הענישה המוצבות בפנינו אל מול הפרשה המאוד עגומה הניצבת לפנינו היום".

‏בא-כוחו של כהן, עו"ד דוד ונטורה, טען כי אין פרופורציה בין המעשה לעונש. "מה הפרופורציה הנוהגת במקרה של אלימות כזאת ואלימות חמורה יותר מהמקרה שלנו, זה מתחיל על-תנאי ונגמר בשנה, שנה וחצי מאסר. 3 שנות מאסר זה מוגזם, זה חסר פרופורציה ... יש כאן לפחות מראית-עין של משהו לא יפה שנעשה עם מרשי", ציין.

הנשיאה ארד הודיעה כי פסק הדין בערעור יינתן ב-16 לנובמבר. ‏‎‎‏