עתירה לבג"ץ: לאפשר לרו"ח לייצג נישומים מול רשות המסים

העותרת דורשת לבטל סעיפים בחוק המגבילים את הייצוג לעורכי דין בלבד ■ "הגבלות אלה אינן מוצדקות, מאחר שרואי החשבון הם בעלי ההכשרה הרחבה ביותר בענייני מיסוי"

‎‎האם רק עורכי דין רשאים לייצג נישומים המופיעים בפני רשות המסים - או שמא יש לאפשר גם לרואי חשבון לייצג לקוחות בהליכים אלה בשל מומחיותם בדיני מס?

זו השאלה העומדת במוקד עתירה יוצאת דופן שהוגשה הבוקר (א') לבג"ץ, בדרישה לבטל סעיפים בחוק מיסוי מקרקעין ובחוק לשכת עורכי הדין, המגבילים את הייצוג לבעלי רישיון עריכת דין בלבד.

‏העותרת היא דורית גבאי, רואת חשבון ותיקה ויועצת מס, ולדבריה היא "מהמומחים המובילים בישראל בנוגע לחוק מיסוי מקרקעין". בעבר שימשה כסגנית מנהל מיסוי מקרקעין חיפה ברשות המסים, ובתחום הפרטי התמחתה במיסוי נדל"ן. היא אף חיברה את הספר "כלכלת נדל"ן בישראל - מקיפאון לצמיחה".

‏לדברי העותרת, "סעיפי החוק מטילים הגבלות על חופש העיסוק של רואי החשבון, בכך שהם מגבילים את סמכותם לייצג לפני עובדי רשות המסים בנוגע לחבויות מס הנובעות מחוק מיסוי מקרקעין. הגבלות אלה אינן מוצדקות, מאחר שרואי החשבון הם בעלי ההכשרה הרחבה ביותר בענייני מיסוי, והם כפופים לכללי האתיקה המבטיחים ששירותיהם יינתנו באופן ראוי".

‏גבאי טוענת בעתירתה כי "ראוי שבישראל יתאפשר עיסוק חופשי מבלי הטלת הגבלות מיותרות על חופש זה. יש להימנע מהתערבות המטילה מגבלות מיותרות על עניין עקרוני בחייו של האדם המודרני - תחום עיסוקו. הטלת מגבלה שכזו תפגע בחופש הבחירה שבידיו ובחירותו, ולכן היא פסולה".

גבאי קוראת לאפשר לרואה חשבון לייצג בפני מנהל מס שבח בכל ענייני מיסוי מקרקעין: מס שבח, מס רכישה, מס רכוש - עסקאות חייבות ועסקאות פטורות, כולל הליכי דיווח, השגה, תיקון שומה, בקשות להארכת מועד, הגשת דיווחים על העברה לנאמן ולנהנה, חישובי מסים, שינויי מבנה ופעולות באיגוד מקרקעין. ‏‎‎‏(בג"ץ 7956/10).