השמאי הממשלתי: "בסוף יבינו שהפיתרון הוא שכירות"

(עדכון) - בכנס שמאי המקרקעין אמר אייל יצחקי: "הממשלה צריכה להגדיר לעצמה קו אדום תחתון של דירות פנויות" ■ יגאל דמרי: "כיהודים, נקנה בית גם בריבית של 12%"

"במשק המים יש קו אדום עליון וקו אדום תחתון - גם בשוק הנדל"ן צריך שלשר הבינוי והשיכון יהיה יעד לכמה דירות בלתי מכורות הוא צריך להגיע ויהיה קו אדום שמתחת אליו לא מגיעים", כך אמר הערב (ג') השמאי הממשלתי אייל יצחקי במושב מיוחד על מחירי הדירות במסגרת הכנס השנתי ה-25 של לשכת שמאי מקרקעין בישראל, הנערך במלון רויאל ביץ' באילת ואשר הועבר בשידור חי הערב באתר "גלובס".

יצחקי אמר עוד: "כשמדובר על מחירי הדירות - אני רואה את המאמץ. לא כולם חושבים שנעשה מספיק, אבל אני רואה מאמץ". לדבריו, "בשנתיים האחרונות המחירים עלו כמעט בקצב אחיד של 2.5% עד 3.5% ברבעון ובממוצע של 24%". יצחקי פירט כי העלייה הגבוהה ביותר נרשמה באזורי המרכז - כאשר בת"א המחירים עלו לדבריו בשנתיים האחרונות ב-42%. "הסיבות למחירים הגבוהות הן: מלאי של 13.5 אלף דירות חדשות (המלאי ירד בהתמדה בשנים האחרונות), הריבית נמוכה וציפיות לשיפור במצב הכלכלי".

יצחקי קרא עוד לממשלה להשקיע בפיתוח שוק השכירות: "צריך לעודד את שוק השכירות כאלטרנטיבה מקובלת למי שרוצה לפתור לעצמו את בעיות הדיור - באירופה ובארה"ב זה מאוד מפותח, משפחה נורמטיבית רואה את עצמה במשך שנים מגדלת את ילדיה בדירות שכורות. חייבים לשפר את האיכות ואת הנגישות של השוק הזה לצרכנים". לדבריו, תהליך התפתחות שוק השכירות בארץ הוא איטי מדי בגלל השפעות תרבותיות ובגלל ההיסטוריה הקצרה של שוק הדיור בישראל, אך לטענתו, "שם טמון הפיתרון האמיתי".

יצחקי גם טען כי אנשים "מפריחים סיסמאות על בועת נדל"ן" מבלי להתבסס על נתונים מלאים.

"אנחנו כיהודים וישראלים נקנה בית - לא חשוב בכלל מה הריבית"

מנגד, טען בעלי חברת הקבלנות דמרי, יגאל דמרי, כי המצב הקיים בשוק הדיור מבחינת רמות המחיר הוא מצב נורמלי וסביר: "לפני שנים גם היו מחירים כאלה ואף אחד לא פתח את הפה ולא אמר מילה". לטענתו, הבעיה מצוייה במדיניות הממשלה ובתכנון ארוך הטווח של שוק הנדל"ן בישראל:"יש קטסטרופה: מאילת ועד מטולה מתוכנות פחות מ-400 אלף דירות". לדברי דמרי, "מצוקת הדיור תגדל משנה לשנה והערך רק יעלה - לחבריי הייתי ממליץ לקנות קרקע במצפה רמון או בירוחם, בכל מקום בישראל".

מנכ"לית בנק דיסקונט למשכנתאות אתי לנגרמן הזהירה גם היא מפני הסכנות הקיימות בשוק, אך זו נובעת לטענתה מחוסר הוודאות הקיים בשוק: "אני רואה עצירה של עסקאות, אנשים יושבים על הגדר. אם לא יהיה תכנון ארוך טווח, זה עלול להיגמר שוב בקטסטרופה, כולם יחזרו יחד לשוק, לא יהיה היצע והמחירים יזנקו עוד יותר".

לנגרמן התייחסה גם לנושא הריבית וטענה: "לשיעור הריבית השפעה שולית יחסית על מחירי הדירות בישראל".

"אנחנו כיהודים ישראלים קונים בית, זה בכלל לא חשוב מה הריבית", הוסיף דמרי. לדבריו "שר הבינוי והשיכון אכן הפתיע אותנו ושחרר יותר דירות משציפינו שיוציא - אבל להוציא היתר בניה עדיין יכול לקחת לך אולי שנה וחצי, בגלל הביורוקרטיה. נושא הולילנד השפיע לרעה והיום לוקח יותר זמן להוציא היתר מאשר לבנות את הבית וזה עוד בלי להזכיר את הקושי של כוח העבודה עצמו שמחירו עלה מאוד".

בהקשר להקלה של 15% לקבלנים עליה הכריז אתמול ראש הממשלה נתניהו במכרזים במסגרת "טיפול השורש בבעיית הדיור" אמר דמרי: "אני לא אוהב לקבל מתנות. מה שיירד ממחיר הדירה - זה רק מה שהממשלה תוריד ממחיר המיסים, צריך להכניס את זה טוב טוב לראש".

דמרי טען עוד כי הגיעה העת שהזוגות הצעירים ירחיקו לגור בפריפריה: "בן גוריון סוף סוף מתחיל למחוא כפיים בקבר שלו - כי עוד מעט צעירים יעברו לגור בפריפריה. לא יקרה שום דבר אם משפחות צעירות ייצאו מהמרכז".