רבגוניות ממוקדת

הדינמיות של שוק התקשורת העולמי הפכה את חברות הסלולר לחברות סטארט-אפ

חברות הסלולר בעולם מתמודדות עם מגוון איומים ושינויים, ביניהם: שימושים גדלים ב-VOIP, אחוזי חדירה גבוהים של 130% בקרב האוכלוסיות השונות, חדירה של חברות כמו אפל וגוגל, רגולציה הדוקה, רשתות תקשורת רחבות פס, שינוי בהרגלי הצריכה של הלקוחות ועלייה בצריכת שירותי ה-data, גן פתוח באינטרנט הסלולרי, השקת קטגוריות חדשות דוגמת הטאבלטים למיניהם ומוצרי סלולר לרכב, ועוד.

השינויים הללו משפיעים על המודל המסורתי של הסלולר ומחייבים בחינה של המודל העסקי ושל הכיוונים שאליהם חברת הסלולר רוצה להתפתח.

חברות הסלולר ברחבי העולם מתמודדות עם השינויים הללו ועם החיפוש אחר מקורות צמיחה והכנסה נוספים בשתי דרכים, שאינן בהכרח מבטלות זו את זו.

הדרך הראשונה היא להפוך מחברת סלולר לחברת תקשורת - חברה שמספקת תשתית ומלבד שירותי סלולר גם שירותי תקשורת נוספים כמו תקשורת נייחת, ISP, VOB, IPTVוכדומה. מעין "צינור" שמספק תשתית וקישוריות בצורכי התקשורת השונים, אשר מנוע הצמיחה שלו נובע ממקסום מכירת שירותי תקשורת ללקוחות.

הדרך השנייה היא להפוך את הסלולר ואת יכולת הניידות לליבת הפעילות, ולבחור בהתפתחות ובצמיחה ממוקדת במקומות שבהם יש יתרון לניידות או סינרגיה אחרת עם התשתיות של חברת הסלולר. בדרך זו חברות הסלולר מפתחות שירותים משלימים מעבר לשירותים המסורתיים. מנוע הצמיחה מבוסס על מגוון השירותים הרחב, כמייצר הכנסות נוספות לחברה בדרכים שאינן מסורתיות לשוק הסלולר.

לדוגמה, המהלך המשמעותי ביותר בפעילות השיווקית של סלקום בשנים האחרונות היה הכניסה לתחום התוכן והרחבת העיסוק מעולם המוזיקה לתחומי תוכן נוספים, כגון הפקות מקור, משחקים, אינטרנט ושירותי LBS. לאחר שבחנו מודלים שונים, ומתוך הבנה כי בשלב הראשון צריך להתמקד באחת מהדרכים, היה לנו ברור שאנחנו לא רוצים להיות רק צינור אלא להעמיק את פעילותינו בתחום הסלולר, ולכן לפני 3.5 שנים בחרנו להעמיק את ליבת הסלולר.

בפעילות השיווקית של החברה אפשר היה לראות לצד פעילויות מסורתיות, השקת קווי עסקים חדשים, כמו שירות תשלומים מקוון, כניסה לשוק השירותים הפיננסיים, מכירת ספרים דיגיטלית, פלטפורמה טכנולוגית למפתחי שירותים לסלולר ועוד.

על פניו, נראה כי אין היגיון במהלכים השונים - הרי מה הקשר של חברת סלולר לשירותים פיננסיים או למכירת ספרים? בהסתכלות נקודתית אכן נראה כי אין קשר, אבל במבט-על השונות הזו הגיונית.

הדינמיות של שוק התקשורת העולמי הפכה את חברות הסלולר מחברות Telco לחברות בעלות אופי "סטארט-אפיסטי". השינוי הזה מחייב אותנו לעבוד במקביל על עשרות מיזמים ולנסות "לתפוס" את הטרנד הבא.

ברור לנו כי חלק מהמיזמים שנשיק לא יצליחו, אבל אלה סיכונים מנוהלים היטב שמהם נלמד ונסיק מסקנות, נחליט האם הרעיון לא רלוונטי או שמא הביצוע. אנחנו בעידן שבו עלינו להתקדם במהירות בפרויקטים השונים ולהשיק אותם לעתים כאשר הם לא בשלים באופן מלא, ובהתאם לתגובות בשוק לעשות את ההתאמות והכיוונים הסופיים במוצרים השונים.

אנחנו לומדים תוך כדי תנועה כל הזמן, אין לנו פריבילגיה לחכות שהשירותים והמוצרים השונים יגיעו לישראל. עלינו לאתר את המגמות ולבחור אילו שירותים יתאימו למגמות אלה, אנחנו חייבים כל הזמן לנסות "לתפוס את הגל".

הרחבת שימושים

כדי לעשות זאת עלינו לפתח מערכת אקולוגית המשלימה את הסלולר ותומכת בו. לא בכדי בחרנו השנה לעסוק בכנס סלקום מדיה בהרחבת השימושים בסלולר לזירות שיווקיות ומסחרית נוספות ובהשפעת השינוי על תעשיות "מסורתיות" דוגמת הקמעונאות, הבנקאות והפיננסים.

משתתפי הכנס הציגו מגמות ותפיסות חדשות שונות בתחומים אלה, בהן: תפיסת מדיה חדשנית שבה תוכן טלוויזיוני נתמך בתוכן אינטרנטי וסלולרי, ומייצר מעורבות גבוהה אצל הצופים; שינויים בעולם הפיננסים בעקבות העמקת השימוש בסלולר לצורכי תשלום; התפתחות טכנולוגית בשוק המכשירים הניידים האישיים, ושינויים בשוק ציוד הקצה שישפיעו על המפעילים הסלולריים; תפיסת פרסום שונה כתוצאה מהעמקת השימוש באינטרנט ובסלולר; ותפיסת LBS (שירותים מבוססי מיקום, דוגמת פורסקוור) במדיות וברשתות חברתיות חדשנית.

הכותב הוא סמנכ"ל השיווק של סלקום