האם הפיקוח על שוק ההון ייצא משליטת האוצר?

פישר, חזקיהו ושריג ידונו בראשונה בפורום פתוח על מבנה הרגולציה הרצוי בשוק ההון הישראלי ■ הדיון יתקיים ביום שלישי הבא

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר; המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו; והממונה על שוק ההון במשרד האוצר, עודד שריג, ידונו בראשונה על מבנה הרגולציה הרצוי לשוק ההון הישראלי. כך נודע ל"גלובס". הדיון יתקיים ביום שלישי הבא, במסגרת ועדת המשנה לשוק ההון וביטוח של ועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח''כ פאינה קירשנבאום(ישראל ביתנו). מדובר בדיון ראשון מסוגו; עד כה דאגו הרגולטורים להימנע מעימות חזיתי ופומבי בסוגיה, הגם שכל צד דאג להבהיר את עמדתו, ובה גם התנגדותו לצד שכנגד.

בסיס הדיון יהיה הצעת החוק של קירשנבאום, שמציעה את המודל הדו-ראשי, או המודל ההולנדי, שלפיו הפיקוח יהיה פונקציונאלי וסקטוריאלי (לפי גופים): הפונקציה הראשונה היא שמירה על היציבות המערכתית, והשנייה היא שמירה על השקיפות והגנה על הצרכן. בהתאם להצעה של קירשנבאום, בנק ישראל יהיה אחראי על התפקיד הראשון ורשות ני"ע תדאג לשני. לצורך כך, יש לבטל את אגף שוק ההון והביטוח במשרד האוצר ולחלק את תפקידו בין שני הגופים האחרים.

ל"גלובס" נודע כי בגלל רגישות הסוגיה והפוטנציאל הנפיץ שלה, פישר וחזקיהו ינסו למנוע עימות עם שריג, יציגו את המודלים השונים - אך ידגישו את החשיבות של הפיקוח הפונקציונאלי על פני הסקטוריאלי. זאת, על אף שהנגיד חזר ואמר בכמה הזדמנויות כי הוא תומך ב"בליעה", לפחות חלקית, של אגף שוק ההון והביטוח אל תוך המפקח על הבנקים בבנק ישראל.

למרות הרצון למנוע עימות, הוא נראה בלתי-נמנע. "אחרי הדיונים יסתבר בסופו של יום, שהמבנה הרגולטורי הישראלי הוא הטוב בעולם, והוכיח עצמו בימי רגיעה וגם בימי משבר. לכן, אין מקום לשינויים", אמר ל"גלובס" ח"כ יצחק כהן (ש"ס), סגן שר האוצר והממונה מטעם שר האוצר, יובל שטייניץ, על כלל נושאי שוק ההון ומיסוי. כהן כבר הודיע כי הוא אינו מתכוון להשתתף בדיון. מבנק ישראל נמסר: "אין בכוונת בנק ישראל להתייחס לדברים טרם התקיימו הדיונים".

ח''כ קירשנבאום מסרה: "אני מברכת על כך שלראשונה, לאחר שנים שאף גורם לא טיפל ברצינות בנושא מבנה הרגולציה הרצוי, מתקיים דיון אמיתי, פומבי ורציני בעניין. נערוך דיון מקצועי ונפעל בהתאם".