צפו בתמונות: בכמה זינקו מחירי הדירות ב"מגדלי וולפסון"?

400 דירות, מרכז מסחרי בן 10,000 מ"ר ופרויקט יוקרתי שזכה לכינוי: "האח הגדול של הולילנד", בעיקר בשל ההשפעה הבלתי הפיכה שלו על הנוף הירושלמי

מגדלי וולפסון הוא פרויקט מגלומני שהקימו היזמים וולפסון, קלור ומאיר מול משכן הכנסת ועמק המצלבה בשנות ה-60, והיו למעשה המגדלים הראשונים בתולדות הבירה. היזמים, שחתומים גם על מגדל שלום מאיר בתל אביב, רכשו את השטח מהכנסייה היוונית-אורתודוקסית וממינהל מקרקעי ישראל תמורת 1.2 מיליון דולר.

הם פנו לאדריכל הסיני-אמריקני הנחשב איי אם פיי והזמינו ממנו תוכנית לבנייתם של שלושה מגדלים בני 29 קומות במבנים מדורגים בצורת כוורת במורד הגבעה. ההצעה זעזעה את הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה והטענה היתה שמגדלים כאלה "יגמדו את הכנסת".

היזמים קיבלו אישור ל-16 קומות בלבד, וגם זו נחשבה לתקדים בנוף הירושלמי. התוכנית שונתה וכללה 5 מגדלים ובסביבתם מספר וילות מדורגות ומרכז מסחרי. גם את התיקון הזה התקשתה ירושלים לבלוע, אבל התוכנית אושרה. רק ב-1965, כשהושלמה בנייתם של שני המגדלים הראשונים, הבינו הירושלמים איך תיראה העיר כשיושלם הפרויקט והם יצאו למאבק ציבורי נגד המשך הבנייה.

לבסוף נבנו על השטח 400 דירות ומרכז מסחרי בן 10,000 מ"ר. למרות הסמיכות לשכונת שערי חסד הענייה, מגדלי וולפסון נחשבים כשכונת יוקרה לאוכלוסייה אמידה. בשנתיים האחרונות הוזכר הפרויקט לא פעם כ"אח הגדול של הולילנד", בעיקר בשל ההשפעה הבלתי הפיכה שלו על הנוף הירושלמי.

* מקור הנתונים: מאגר המידע של רשות המסים

מגדלי וולפסון ירושלים / צלם: איל יצהר
 מגדלי וולפסון ירושלים / צלם: איל יצהר