פסק הבוררות שקבע כי בינו הגיש תצהיר שקרי - תקף

בית המשפט העליון קבע כי פסק הבוררות של השופט בדימוס ישי לויט, בסכסוך בין קבוצת ליברמן לפולנים בעסקת פז, במסגרתו הוטל ספק בנוגע למידת אמינותו של בינו - תקף

הכתם של צדיק בינו לא הוסר: בית המשפט העליון קבע כי פסק הבוררות של השופט בדימוס ישי לויט, בסכסוך בין קבוצת ליברמן לפולנים בעסקת פז, במסגרתו הוטל ספק בנוגע למידת אמינותו של בינו - תקף.

זאת לאחר שבית המשפט העליון ביטל את החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה לפסול את פסק הבורר החלקי של לויט בפרשה, וכן לפסול את לויט מלדון בבוררות.

המחלוקת נסובה סביב פסק בורר משנת 2005, במסגרתו קבע לויט כי קבוצת ליברמן רימתה את ארט-בי, כשהסתירה ממנה 17 מיליון דולר ששילמה "מתחת לשולחן" לקבוצת נוכלים פולנית, שהיתה בעלת השליטה בארט-בי וגרמה לקריסתה בגין הונאה של מאות מיליוני דולרים. זאת, בעת שליברמן רכשה מהם בחזרה את השליטה בפז.

לויט אף קבע מסקנות חמורות אישיות בנוגע למידת אמינותו של צדיק בינו (חלק מקבוצת ליברמן), ומפסק הבורר עלה כי בינו הגיש לכאורה תצהיר שקרי. לויט ציין כי בינו וקבוצת ליברמן הסתירו את האמת ממפרקי ארט-בי, וכי בינו "ניסה ללכת בין הטיפות" וניסה לספק הסברים לא נכונים למכירת 50% ממניות פז בידי ליברמן.

אלא שזמן קצר אחרי הפסק התברר כי לויט לא הביא לידיעת הצדדים את העובדה שניהל משא-ומתן עם חברת פז בקשר להקמת תחנת דלק בקרקע השייכת לאימו. לאור עובדה זו, נענתה השופטת שולמית וסרקרוג לבקשת קבוצת ליברמן לפסול אותו. בינו נשם אז לרווחה, כיוון שהחלטת המחוזי ניקתה את שמו לכאורה.

"אין עילה לפסילת הבורר"

הבוקר, כאמור, חזר הרבב לדבוק בבינו, כאשר השופט יורם דנציגר, בהסכמת חבריו להרכב, השופטים אליקים רובינשטיין וניל הנדל, קבע כי לא קמה עילה לפסלות הבורר והחלטתו, אף שהבורר לא גילה לצדדים על אותו משא-ומתן שניהל בעבר עם חברת פז.

עם זאת, בית המשפט החליט לכבד את בקשתו של השופט לויט שלא לדון בהמשך הליכי הבוררות, וקבע כי החלטתו מ-2005 תעמוד על כנה, והליך הבוררות יימשך באמצעות בורר אחר.