השותפות ב"תמר" מגיבות: אזרחי ישראל איבדו היום 4 מיליארד דולר לטובת אנשי עסקים פרטיים במצרים

(עדכון) - החברה לישראל, כי"ל ובז"ן חתמו הסכם ארוך לאספקת גז טבעי עם EMG בהיקף של מיליארדי דולרים ■ שר האוצר בוועידת ישראל לעסקים: פתחו את המאגר או החזירו את הרישיון

על רקע הקשיים בהם נתקלות השותפות בפרוייקט "תמר" לאחרונה, הודיעו הבוקר (ב') שתי החברות המרכזיות בקבוצת החברה לישראל, כי"ל ובז"ן , כי חתמו על הסכמים ארוכי טווח עם חברת EMG לאספקת גז טבעי למתקניהם.

בנוסף, הודיעה החברה לישראל כי החברה הבת שלה רותם חתמה על הסכם עם EMG לאספקת גז טבעי לתחנת כח בהיקף 440 MW שהחברה פועלת להקמתה במישור רותם, לתקופה של 20 שנה. מהחברה לישראל נמסר כי ההסכמים של החברות בקבוצה עם ספק הגז המצרי מותירים לשיקול דעת החברות אם לרכוש כמות גז משמעותית נוספת מהמצרים או מ"תמר".

עו"ד ג'ק סמית ומשה קריגר ממשרד גורניצקי ייצגו את קבוצת החברה לישראל ועו"ד ניב סבר ממשרד פירון ייצג EMG, בניהול המו"מ.

השותפות בפרוייקט "תמר" הגיבו להודעה: "בזמן שבאוצר ובוועדת ששינסקי דנים על המיסים הנוספים שצריך להטיל על ספק הגז הישראלי, אזרחי ישראל איבדו היום 4 מיליארד דולר לטובת כיסיהם של אנשי עסקים פרטיים במצרים. למרות שמסרנו התרעות מתמשכות בחר האוצר להתעלם פעם אחר פעם מהסכנה, ודחף את החברות לרכוש גז מספק הגז המצרי על חשבון האינטרסים של אזרחי ישראל והאחריות המלאה רובצת על ראשי המשרד שיצטרכו לשאת באחריות לנזק האדיר שנגרם לקופת המדינה".

על התנהלות שר האוצר אומרות השותפות כי "בניגוד להבטחותיו בכתב ובעל פה שטייניץ גורם לסיכול היכולת לפתח את פרויקט תמר שהוא פרויקט התשתיות הגדול ביותר שאמור לקום במדינה".

עוד אומרים בשותפויות כי מדיניות האוצר יצרה תקדים בינלאומי במסגרתו בפעם הראשונה ויתרה מדינה על מיליארדי דולרים של תמלוגים ומיסים לאזרחיה לטובת אינטרסים של יזמים פרטייים ממדינה זרה ומפלה את התוצרת הישראלית כחול לבן.

כי"ל בהסכם עד 2030

כי"ל חתמה על הסכם עד שנת 2030. בהנהלת החברה מציינים כי מהלך זה הינו בנוסף להסכם לרכישת גז טבעי מקבוצת ים תטיס משנת 2008 והחיבור למערכת הולכת הגז הטבעי בדצמבר 2009. ההסכם מבטיח אספקת גז טבעי למפעלי החברה שעברו לשימוש בגז טבעי כמקור האנרגיה העיקרי לפני כשנה.

כ"יל תרכוש מ-EMG כמות גז שנתית של כ- 0.2 BCM לתחנת הכח העתידית שתוקם בסדום, ושומרת לעצמה אופציה (עד 31 במרץ 2011) לרכישה נוספת של 0.53 BCM, הן לשימושים תעשייתיים והן לתחנת הכח העתידית. רכישת הגז לתחנת הכח החדשה מותנית בהחלטה על הקמתה וקבלת היתרי בנייה. התנאים הללו צריכים להתקבל עד יוני 2012.

ההיקף הכספי הכולל של ההסכם, עד לשנת 2030, מסתכם בכ- 370-460 מיליון דולר (ללא האופציה) בהתאם למחירי החשמל הנוכחיים וכולל מנגנון מחיר "רצפה" ו"תקרה".

דני חן, מנכ"ל כי"ל דשנים: "המעבר לשימוש בגז טבעי שיפר באופן משמעותי את ההגנה על הסביבה בתהליך הייצור של המפעלים בדרום והוזיל משמעותית את מחיר האנרגיה. החוזה החדש הינו צעד חושב להבטחת אספקת האנרגיה לכיל עד 2030".

בז"ן חתמה על הסכם ל-20 שנה

גם בז"ן כאמור הודיעה היום כי חתמה על הסכם לרכישת גז טבעי, ל-20 שנה, עם ספקית הגז EMG עבור מפעלי החברה והחברות הבנות, כרמל אולפינים וגדיב. בבז"ן אומרים כי החלפת המזוט בגז טבעי כמקור האנרגיה העיקרי של החברה, יביא לחסכון של כ-130 מיליון דולר בעלויות אנרגיה ישירות.

בנוסף צופה החברה התייעלות בצריכת האנרגיה, חסכון בעלויות אחזקה ויעילות תפעולית מוגברת. עם המעבר לגז טבעי יקטנו באופן משמעותי הפליטות לאויר ובזן תהיה אחת מחברות הזיקוק והפטרוכימיה הידידותיות ביותר לסביבה באגן הים התיכון ובסטנדרטים מערב אירופאים.

כמות הגז אותה צפויה החברה לקנות מ-EMG בשנת 2011 תגיע לקצב שנתי של 22.5 מיליון MMBTU. החל משנת 2012 החברה רשאית להגדיל בהדרגה את רכישות הגז עד 38 מיליון MMBTU לשנה בשנת 2014 ואילך. עד סוף 2011 על החברה להודיע ל-EMG על כמות הגז שהיא מעוניינת לרכוש משנת 2013 ואילך ובלבד שכמות זאת לא תפחת מ- 22.5 מיליון MMBTU לשנה.

מחיר הגז, נקבע לפי נוסחה המתבססת על מחיר הנפט, הכוללת מחירי "רצפה" ו"תקרה". בזן התחייבה לרכוש או לשלם (Take or Pay) בגין כמות שנתית מינימלית של גז טבעי בהיקף ובהתאם למנגנון שנקבע בהסכם.

ההיקף הכספי הכולל של ההסכם מוערך בכ- 1.8-2.9 מיליארד דולר לתקופה של 20 שנה. ההיקף בפועל יושפע ממכלול של תנאים ובעיקרם מחיר הנפט והיקף וקצב צריכת הגז. אספקת הגז צפויה להתחיל עם השלמת חיבור מפרץ חיפה ובז"ן למערכת הולכת הגז הטבעי. על פי מידע שנמסר מחברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז), ההזרמה צפויה להתחיל ככל הנראה במהלך הרבעון הראשון של 2011. בז"ן מצידה סיימה את התקנת המערכות הנדרשות בחצר הזיקוק לצורך קליטת הגז הטבעי ואף התקשרה עם נתג"ז בהסכם להולכתו.

ישר בן מרדכי, מנכ"ל בז"ן, אמר כי "אנחנו ממשיכים להשקיע בפעילויות לחיזוק החברה. חתימת ההסכם והשלמת המעבר לשימוש בגז טבעי כמקור האנרגיה העיקרי של בז"ן, יחד עם השקעות רבות אחרות, ימצבו את החברה כאחת מחברות הזיקוק ופטרוכימיה המובילות והידידותיות לסביבה בתחום באגן הים התיכון ובסטנדרטים מערב אירופאים. מדובר בצעד אסטרטגי שעונה על הצורך המיידי למעבר מהיר לשימוש בגז טבעי".

גורמים בשותפויות הישראליות ב"תמר" מסרו ל"גלובס" כי "השר הטייניץ קבר את פרוייקט תמר".